Perheoikeudellisten palveluiden digitaalinen palveluprosessi, Lapin HVA (RRP, P4, I4)

Digitaalisen palveluprosessin ja etätapaamisten kehittämisen tuloksena ammattilaisten ja asiakkaiden välillä on helppokäyttöiset ja tietoturvalliset etäyhteydet, joiden avulla palveluiden saatavuus paranee Lapin laajalla ja harvaanasutulla alueella. 

Toimintamallin nimi
Perheoikeudellisten palveluiden digitaalinen palveluprosessi, Lapin HVA (RRP, P4, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Digitaalisen palveluprosessin ja etätapaamisten kehittämisen tuloksena ammattilaisten ja asiakkaiden välillä on helppokäyttöiset ja tietoturvalliset etäyhteydet, joiden avulla palveluiden saatavuus paranee Lapin laajalla ja harvaanasutulla alueella. 

Toteutuspaikka
Lapin hyvinvointialueen perheoikeudelliset palvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Lapin hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Maria Uusitalo

Luotu

29.04.2025

Viimeksi muokattu

23.06.2025
Toimintaympäristö

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä määrittelee, että hyvinvointialueella on oltava valmius vastata sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä sekä huolehdittava palveluiden saatavuudesta kaikissa tilanteissa asukkaiden palvelutarpeen mukaisesti. Tämä asettaa perustan myös perheoikeudellisten palveluiden kehittämiselle.

Lapin hyvinvointialue toimii poikkeuksellisessa toimintaympäristössä: maantieteellisesti alue on Suomen laajin, mutta samalla harvaanasuttu. Pitkät välimatkat, vaikeasti saavutettavat alueet sekä palvelutarpeiden jakautuminen epätasaisesti alueittain muodostavat haasteen yhdenvertaiselle palveluiden saatavuudelle. Näihin haasteisiin pyritään vastaamaan hyödyntämällä digitaalisia ratkaisuja ja kehittämällä etäpalveluprosesseja, jotta palvelut olisivat saavutettavissa koko alueella – riippumatta asuinpaikasta.

Kansallisesti edistetään digipalveluiden käyttöönottoa ja asiakaslähtöisyyttä osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta. Perheoikeudellisten palveluiden digitaalinen palveluprosessi tukee tätä linjaa vahvistamalla palveluiden saavutettavuutta ja sujuvuutta myös tilanteissa, joissa henkilökohtainen asiointi ei ole mahdollista.

Taloudelliset realiteetit, kuten tiukentuvat resurssit, painottavat entisestään tarvetta tehokkaille, kohdennetuille ja joustaville palveluprosesseille. Digitaaliset palvelut mahdollistavat sekä resurssien paremman kohdentamisen että asiakaslähtöisen palvelun myös muuttuvissa tilanteissa.

Kulttuurisesti yhteiskunta digitalisoituu nopeasti, ja odotukset julkisia palveluita kohtaan muuttuvat. Asukkaat odottavat joustavuutta, saavutettavuutta ja nopeutta. Kehitystyössä otetaan huomioon myös ympäristötekijät. Etäpalveluiden hyödyntäminen vähentää matkustamisen tarvetta ja tukee näin ilmastotavoitteita sekä kestävän kehityksen periaatteita.

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on lappilaiset vanhemmat, joilla on yhteisiä alaikäisiä lapsia ja jotka asuvat erillään, ovat muuttamassa erilleen tai harkitsevat eroa. Kehittämistyössä on hyödynnetty asiakaspalautteita ja etätapaamisella ja digitaalisella palveluprosessilla niihin pystytään vastaamaan hyvin. Lisäksi kehitystyössä on hyödynnetty kehittäjäasiakkaita niin prosessin kehityksessä kuin asiakasohjeiden luomisessa. 

Kansikuva
Keskellä isossa ympyrässä otsikko: Perheoikeudellisten palveluiden digitaalinen palveluprosessi. Vasemmalla yläympyrässä: Digitaaliset palvelut, vasemmalla alaympyrässä; etätapaaminen. Oikealla laatikoissa asiasanoina; sosiaalipalvelut, etäpalvelu, palvelun saatavuus.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä