Pirkanmaan hyvinvointialueen Alueellisen apuvälinekeskuksen toiminnallisen suunnitelma (RRP, P4, I1)

Apuvälinekeskuksen toiminnallisella suunnitelmalla pyritään vastaamaan nykyisen, hajautetun toimintamallin haasteisiin, varmistamaan apuvälinepalveluiden saatavuus sekä yhdenmukaistamaan palveluita. 

 

 

Toimintamallin nimi
Pirkanmaan hyvinvointialueen Alueellisen apuvälinekeskuksen toiminnallisen suunnitelma (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Apuvälinekeskuksen toiminnallisella suunnitelmalla pyritään vastaamaan nykyisen, hajautetun toimintamallin haasteisiin, varmistamaan apuvälinepalveluiden saatavuus sekä yhdenmukaistamaan palveluita. 

 

 

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Jaana Larimo

Luotu

11.09.2024

Viimeksi muokattu

07.03.2025
Ratkaisun perusidea

Apuvälinekeskuksen toiminnallinen suunnitelma tähtää palvelurakenteen keventämiseen, apuvälinepalvelun keskittämiseen. Keskitetyllä toiminnalla tavoitellaan selkeää ja ymmärrettävää palvelukokonaisuutta. Keskitetyllä palvelulla voidaan vaikuttaa palveluiden saatavuuteen ja oikea-aikaisuuteen. Keskitetyllä palvelulla voidaan varmistaa muun muassa apuvälinepalvelun pidemmät aukioloajat ja ottaa käyttöön aikariippumaton apuvälineiden nouto-/ palautusmahdollisuus. Keskitetyllä toimintamallilla voidaan vaikuttaa positiivisesti asiakkaan palvelupolkuun, -tuokioihin sekä -kanaviin.

Keskitetyllä toiminnalla voidaan varmistaa palveluiden toteutuminen, resurssien riittävyys sekä vähentää sijaistamisen tarvetta. Keskittäminen mahdollistaa moniammatillisuuden hyödyntämisen palveluiden toteuttamisessa aiempaa laajemmassa mittakaavassa. Palveluiden keskittämisellä voidaan vaikuttaa apuvälinepalveluprosessin kustannustehokkuuteen, yhtenäistää toimintamalleja sekä sujuvoittaa prosessiin liittyvien tukipalveluiden toteutumista. Keskitetyllä palvelulla voidaan vaikuttaa myös asiantuntijoiden osaamisen lisääntymiseen sekä työtehtävien tasapuoliseen jakautumiseen.  

Asiakkaalle toiminnallisen suunnitelman muutos näkyy keskitetyssä palvelupisteessä tapahtuvassa läsnätapaamisessa, joita asiakaskäynnit apuvälinepalveluissa pääsääntöisesti ovat. Jatkossa asiakas saa tarvitsemansa ohjauksen/neuvonnan sekä apuvälineet joustavammin yhdestä toimipisteestä. Apuvälinepalvelua toteutetaan tarvittaessa myös asiakkaan toimintaympäristössä, pääsääntöisesti kotona, aiemman toimintakäytännön mukaisesti. Toive yhden toimipisteen palvelusta on myös asiakkaiden eri vaikuttamisfoorumeilla esiin nostama asia. 

Keskitetyssä palvelussa tuodaan erikoissairaanhoitoon ja perusterveydenhuoltoon porrastuvat palvelut toiminnallisesti yhteen. Samassa toimipisteessä toteutetaan myös vammaissosiaalityön päätöksiin liittyviä kokonaisuuksia. Sairaalaosastoilta kotiutuvien asiakkaiden apuvälineiden saatavuutta tehostetaan hyödyntämällä jo olemassa olevia kuljetusreittejä sekä toimipistekohtaisia suppean apuvälinepalvelun varastoja. Tavoitteena on, ettei asiakkaan jatkossa tarvitsisi kotiutuessaan hakea tarvitsemiaan apuvälineitä oman asuinkunnan apuvälinepalveluiden toimipisteestä vaan perusapuväline lainattaisiin osastolta kotiutumisen yhteydessä.  

Henkilöstön yhteen saattamisella voidaan vaikuttaa resurssien riittävyyteen, vähentää sijaisten tarvetta, tukea ammatillista kehittymistä ja lisätä henkilöstön osaamista. Keskitetty palvelu mahdollistaa tiimityöskentelyn kaikissa apuvälinepalveluprosessin osaprosesseissa. Henkilöstön keskittäminen mahdollistaa myös lähijohtamisen sekä tehokkaamman prosessijohtamisen. Keskitetty toiminta helpottaa työkulttuurin yhtenäistämistä ja lisää yhteisöllisyyttä. Näiden avulla vaikuttaa myös työssäjaksamiseen ja työhyvinvointiin. Lisäksi palveluiden keskittäminen mahdollistaa selkeämmän ja laadukkaamman viestinnän henkilöstön ja asiakkaan näkökulmasta.

Kustannustehokkuuteen voidaan vaikuttaa myös luopumalla nykyisistä, toimimattomista tilaratkaisuista palvelun keskittämisen myötä. Logistiikan keskittämisellä ja tehostamisella voidaan vaikuttaa varastoitavien apuvälineiden määrään ja niiden kierrättämiseen. Keskitetyllä toimintamallilla voidaan vaikuttaa myös apuvälinepalveluprosessin tukipalveluiden (huolto, pesu, logistiikka) kustannuksiin ja tehokkuuteen sekä parantaa niiden toiminnan laadukkuutta.

Keskitetyn toimintamallin käyttöönotto edellyttää keskitettyä tilaratkaisua, yhden palvelupisteen mallia. Apuvälinekeskuksen toiminnallinen suunnitelma on esitelty johtoryhmille. Pirhan Sote-jory kannattanut (5.2.2025) palvelun keskittämiseen tähtäävää suunnitelmaa. Suunnitelmaa edistetään tilaratkaisun toteumista tarkemmin selvittämällä, selvittely aloitettu yhteistyössä Pirhan Tilapalveluiden kanssa.   

Apuvälinekeskuksen toimintamallin päivittäminen on osa Pirhan kuntoutuksen kokonaisuuden integraatiota.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on kuntoutuksen ammattilaiset, kehittämisen vaikutukset kohdistuvat myös apuvälinepalveluiden asiakkaisiin. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Ammattilaisten ydinosaamiselle vapautuu resursseja prosessien kehittämisen seurauksena. Asiakas saa apuvälinepalvelua oikea-aikaisesti ja joustavasti. Toiminta on kustannustehokkaampaa ja prosessiin liittyvät tukipalvelut sujuvampia. 

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä