Pirkanmaan hyvinvointialueen suun terveydenhuollon toimintamallit

Toimintamalli on yhteenveto Pirkanmaan hyvinvointialueen suun terveydenhuollon toimintamalleista. Toimintamalleissa kuvataan suun terveydenhuollon asiakasohjaus, hoidon porrastus, ennaltaehkäisevät palvelut sekä monialainen verkostoyhteistyö

Toimintamallin nimi
Pirkanmaan hyvinvointialueen suun terveydenhuollon toimintamallit
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamalli on yhteenveto Pirkanmaan hyvinvointialueen suun terveydenhuollon toimintamalleista. Toimintamalleissa kuvataan suun terveydenhuollon asiakasohjaus, hoidon porrastus, ennaltaehkäisevät palvelut sekä monialainen verkostoyhteistyö

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Essi Teronen

Luotu

09.10.2023

Viimeksi muokattu

26.10.2023
Ratkaisun perusidea

Suun terveydenhuollon toimintamalleista laadittu kuvaus kuvaa hoidon toteutusta ja porrastusta Pirkanmaan hyvinvointialueen kolmiportaisessa palvelujärjestelmässä: perushoidossa, perustason erikoishoidossa sekä erikoissairaanhoidossa. Toimintamallissa on huomioitu ennaltaehkäisy, riskien ja tuen tarpeen tunnistaminen, moniammatillinen näkökulma sekä raportointi ja seuranta. Moniammatillisuuden integrointi toimintamalliin edistää systeemisen ajattelutavan omaksumista sekä asiakkaan kokonaisvaltaiseen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvien tarpeiden huomioimista. Tällä mahdollistetaan asiakkaan ohjaaminen muihin tarvittaviin palveluihin ja edistetään muiden alojen hyviksi havaittujen toimintatapojen hyödyntämistä suun terveydenhuollossa. Tästä esimerkkinä sähköiset palvelut.

Toimintaympäristö

Suun terveydenhuollon toimintamallien kehittäminen käynnistettiin ennen hyvinvointialueelle siirtymistä, huomioiden yhteiskunnallisten muutosten tuomat haasteet. Pirkanmaan hyvinvointialueesta tuli hyvinvointialueuudistuksen myötä Suomen suurin hyvinvointialue, koostuen 23 eri kunnasta, sekä yli kymmenestä eri suun terveydenhuollon potilastietojärjestelmästä. Alueella käytössä olleet toimintatavat saattoivat vaihdella suurestikin keskenään tai olla melko jäsentymättömiä. Lisäksi eri potilastietojärjestelmien käyttö toi omat haasteensa tiedonkulkuun ja koordinointiin. Toimintamallien kuvaamisen tavoitteena oli yhtenäistää toimintatapoja, laatia yhtenäiset kriteerit hoitoon pääsylle, kuvata prosessi yhdenvertaisten palveluiden varmistamiseksi ja vahvistaa osaamista perustason palveluissa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallien ensisijaisena kohderyhmänä ovat suun terveydenhuollon ammattilaiset. Toimintamallit on suunniteltu tukemaan myös muiden sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten yhteistyötä suun terveydenhuollon tiimien kanssa, joka edistää moniammatillista yhteistyötä ja integroitumista sote-palvelujärjestelmään.

Asiakasymmärryksen lisäämiseksi pyritään ymmärtämään niin potilaiden kuin terveydenhuollon ammattilaisten tarpeita, toiveita ja odotuksia toimintamallin suhteen. Tämä tapahtuu huomioimalla toimintamallista saadut kokemukset ja palaute toimintamallin kehittämisessä. Palautetta kerätään esimerkiksi kyselyiden ja osallistavan palautteenkeruun avulla. 

Kansikuva
Suun terveydenhuollon toimintamallit

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä