RAI-kokonaisuuden selkeyttäminen ikäihmisten palveluissa ja asiakasohjauksessa
Mallin tavoitteena on parantaa asiakkaan saamien palveluiden laatua (parantamassa henkilöstön yhteen toimivuutta ja moniammatillista yhteistyötä) sekä ennakoivuutta (asiakassuunnitelma), että poistaa päällekkäisyyksiä palveluiden toteuttamisessa.
Toimintamallin nimi
Mallin tavoitteena on parantaa asiakkaan saamien palveluiden laatua (parantamassa henkilöstön yhteen toimivuutta ja moniammatillista yhteistyötä) sekä ennakoivuutta (asiakassuunnitelma), että poistaa päällekkäisyyksiä palveluiden toteuttamisessa.
Toimintamalli selkeyttää RAI –kokonaisuutta ikäihmisten palveluissa ja asiakasohjauksessa, sekä ympärivuorokautisessa palveluasumisessa saattaen niin esihenkilöt kuin koko henkilöstön keskustelemaan, kehittämään sekä arvioimaan yhteisiä käytäntöjä ja RAI –arviointien hyödyntämistä.
Tapaamissa saatiin valmisteltua asiakasohjaukseen, kotihoitoon ja ympärivuorokautiseen palveluasumiseen yhteneväinen ja päällekkäisyyksiä poistava ikääntyneen sosiaalihuollon RAI-prosessi, RAI-roolit portaikossa sekä sama kuvio laajemmin kirjallisesti, perehdytysohje ja -kortti, sekä aloitettiin käsittelemään RAI-laatuindikaattoreiden hyödyntämistä laadun varmistamiseksi. Tapaamisissa tuotiin esille RAISoftin ajankohtaisia asioita ja vahvistettiin ammattilaisten ymmärrystä asiakkaan osallisuuteen liittyen, sekä kuultiin toimijoiden RAI-kuulumisia haasteineen ja onnistumisineen. Kaikki tämä luo selkeyttä ja vahvistaa moniammatillista työskentelyä.
Toimintamallissa kehitettiin myös kirjaamisohje RAI- pohjaiseen ennakoivaan asiakassuunnitelmaan niin asiakasohjaukseen kuin kotihoitoon. Arviointien laatimisessa huomioidaan asiakkaan itsensä asettamat tavoitteet. Asiakkaan omiin tavoitteisiin ja herätteisiin (tarpeisiin) vastataan asettamalla tavoite ja toimenpiteet yhdessä asiakkaan ja hänen omaisensa kanssa. Asiakkaan informointia ja osallisuutta arviointiin pidetään tärkeänä. Ammattilaisten osaaminen RAI –arviointien laatimisessa ja hyödyntämisessä tukee asiakkaan yksilöllistä kohtaamista ja asiakasohjauksen osalta yksilöllistä palveluohjausta. Kotihoidon ja asiakasohjauksen henkilöstöä koulutettiin RAI pohjaisen ennakoivan asiakassuunnitelman kirjaamiseen sekä NHG-riskityöryhmä työskentelyyn, joka myös on osa ennakoivaa työskentelyä. Koulutuksesta tehtiin tallenteet myöhempää käyttöä varten.
Toimintamalliin liittyy säätelevää lakia (laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista). RAI kokonaisuuden selkeyttäminen parantaa asiakkaan saamien palveluiden laatua (parantamassa henkilöstön yhteen toimivuutta ja moniammatillista yhteistyötä) sekä ennakoivuutta (asiakassuunnitelma) ja poistaa päällekkäisyyksiä palveluiden toteuttamisessa.
Kohderyhmänä ovat hyvinvointialueen asiakasohjaus, kotihoito ja ympärivuorokautinen palveluasuminen. Asiakkaita ei ole osallistettu toimintamallin luomisessa. Asiakkaan näkökulmasta kokonaisuuden selkeyttäminen selkeyttää myös asiakkaan palvelupolkua eri palveluista toiseen.
Toimintamallissa ovat olleet mukana niin esihenkilöt kuin muu henkilöstö. Esihenkilöiden esityksen mukaisesti toimintamallin mukainen toiminta jatkuu tulevaisuudessakin, koska RAI kokonaisuuden selkeyttäminen on jatkuvaa työtä. Hyvinvointialueella toimivat RAI erityisasiantuntijat valmistelevat ja esittelevät käsiteltävät aiheet, sekä työstävät esihenkilöiden kanssa yhteistyössä valmiin tuotoksen toimijoiden käyttöön. RAI-erityisasiantuntijat myös koolle kutsuvat tapaamisten osallistujat, sekä laativat tapaamisten muistiot.
Toimintamalli vaatii aikaresursseja henkilöstöltä, sekä valmistelijoilta RAI-osaamista ja kiinnostusta RAI-asioihin.
RAI –kokonaisuus on selkeytynyt tapaamisiin osallistujien mukaan, sekä ymmärrys on lisääntynyt RAI-asioihin liittyen. RAI -tapaamiset ovat olleet suosittuja ja tapaamisten myötä kiinnostus RAI:hin on lisääntynyt.