Ruotsinkielisten etäpalveluiden keskittäminen Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella
Ruotsinkielisten etäpalveluiden keskittämisen tarkoituksena on lisätä asiakkaiden yhdenvertaisuutta siltä osin, että asiakkaat saavat tarvitsemansa etäpalvelun suomen- tai ruotsin kielellä.
Toimintamallin nimi
Ruotsinkielisten etäpalveluiden keskittämisen tarkoituksena on lisätä asiakkaiden yhdenvertaisuutta siltä osin, että asiakkaat saavat tarvitsemansa etäpalvelun suomen- tai ruotsin kielellä.
Toimintamallin tarkoituksena on kuvata, mitä etäpalveluiden keskittämiseen liittyen tulee huomioida ja suunnitella ennen muutoksen toteuttamista sekä muutoksen aikana. Ruotsinkielisten etäpalveluiden keskittämisen tarkoituksena on lisätä asiakkaiden yhdenvertaisuutta siltä osin, että asiakkaat saavat tarvitsemansa etäpalvelun suomen- tai ruotsin kielellä
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen asiakkaista 12% puhuu äidinkielenään ruotsia. Hyvinvointialueella on yli 15 000 yli 65 –vuotiasta henkilöä, jonka äidinkieli on ruotsi. Ruotsinkielisten etäpalveluiden keskittämisen tarkoituksena on lisätä asiakkaiden yhdenvertaisuutta siltä osin, että asiakkaat saavat tarvitsemansa etäpalvelun suomen- tai ruotsin kielellä. Hallitusohjelman tavoitteena on lisätä kotiin vietävän teknologian käyttöä ja siten saavuttaa kustannussäästöjä. Palveluiden keskittäminen vähentää toiminnan haavoittuvuutta, yhtenäistää tarjotun palvelun laatua ja mahdollistaa työmäärän ja resursoinnin yhtenäistämisen.
Etäkotihoidon ja etäpäivätoiminnan asiakkaille tehtiin vuonna 2024 sekä laadullinen että määrällinen asiakaspalautekysely. Määrällinen asiakaspalautekysely toteutettiin kotihoidon kanssa yhteistyössä ja laadullinen asiakashaastattelu yhteistyönä Laurean kanssa. Etäpalveluihin osallistuneet asiakkaat antoivat etäkotihoidolle hyvää palautetta, ja etäkotihoito ja etäpäivätoiminta koettiin tärkeinä palveluina. Asiakkaat kokivat etäpalveluiden myös lisäävän turvallisuuden tunnetta.
Toimintamalliin liittyvät tehtävät ovat:
- toteutuksen huolellinen suunnittelu
- aikataulutus (mm. muutoksen toteutus, palaveriaikataulutukset)
- tiedottaminen ja viestintä (henkilökunta ja asiakkaat)
- budjettiin ja resursointiin liittyvä suunnittelu
- ohjeiden ja prosessien laatiminen
- teknisen muutoksen toteutus ja suunnittelu
- yhteistyön suunnittelu ja toteutus kotihoidon alueiden ja eri yhteistyötahojen kanssa.
Toimintamallin käyttöönotto vaatii paljon resurssia etätiimin lähiesihenkilöltä ja projektipäälliköltä/asiantuntijalta. Lisäksi muutos vaatii kotihoidon johtoryhmän tuen. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella muutos toteutettiin noin puolen vuoden kuluessa.
Toimintamallin toteutus sisältää:
- Suunnittelun
- Käyttöönoton ja toiminnan ylläpitämisen
- Jatkokehittämisen vaiheet
Toimintamallin käyttöönoton myötä Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella etäpalveluiden asiakkaista suurin osa saa halutessaan palvelun ruotsin kielellä. Jatkossa yhteisen asiakas- ja potilastietojärjestelmän myötä mahdollistuu ruotsinkielisten etäpalveluiden tarjoaminen koko hyvinvointialueelle.
Raaseporiin keskitettiin etätiimi, jossa etäkotihoitoon liittyvän työtehtävien jakamisen ja työvuorosuunnittelun tekee työnjärjestelijä. Keskittämisen myötä etäryhmiin osallistuminen yli kuntarajojen mahdollistui. Toimintamallin käyttöönoton aikana yhteistyöhön etätiimin ja kotihoidon alueiden kanssa panostettiin.
Keskittämisen myötä työnjärjestelijän roolin merkitys on korostunut. Myös lähiesihenkilön vahva muutosjohtaminen on toimintamallin käyttöönoton aikana erittäin tärkeää