Ruotsinkielisten etäpalveluiden keskittäminen Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella

Ruotsinkielisten etäpalveluiden keskittämisen tarkoituksena on lisätä asiakkaiden yhdenvertaisuutta siltä osin, että asiakkaat saavat tarvitsemansa etäpalvelun suomen- tai ruotsin kielellä.   
 

Toimintamallin nimi
Ruotsinkielisten etäpalveluiden keskittäminen Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Ruotsinkielisten etäpalveluiden keskittämisen tarkoituksena on lisätä asiakkaiden yhdenvertaisuutta siltä osin, että asiakkaat saavat tarvitsemansa etäpalvelun suomen- tai ruotsin kielellä.   
 

Toteutuspaikka
Kotihoidon Raaseporin etätiimi
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Niki Hintikka

Luotu

11.06.2025

Viimeksi muokattu

11.06.2025
Ratkaisun perusidea

Toimintamallin tarkoituksena on kuvata, mitä etäpalveluiden keskittämiseen liittyen tulee huomioida ja suunnitella ennen muutoksen toteuttamista sekä muutoksen aikana. Ruotsinkielisten etäpalveluiden keskittämisen tarkoituksena on lisätä asiakkaiden yhdenvertaisuutta siltä osin, että asiakkaat saavat tarvitsemansa etäpalvelun suomen- tai ruotsin kielellä

Toimintaympäristö

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen asiakkaista 12% puhuu äidinkielenään ruotsia. Hyvinvointialueella on yli 15 000 yli 65 –vuotiasta henkilöä, jonka äidinkieli on ruotsi. Ruotsinkielisten etäpalveluiden keskittämisen tarkoituksena on lisätä asiakkaiden yhdenvertaisuutta siltä osin, että asiakkaat saavat tarvitsemansa etäpalvelun suomen- tai ruotsin kielellä. Hallitusohjelman tavoitteena on lisätä kotiin vietävän teknologian käyttöä ja siten saavuttaa kustannussäästöjä. Palveluiden keskittäminen vähentää toiminnan haavoittuvuutta, yhtenäistää tarjotun palvelun laatua ja mahdollistaa työmäärän ja resursoinnin yhtenäistämisen.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Etäkotihoidon ja etäpäivätoiminnan asiakkaille tehtiin vuonna 2024 sekä laadullinen että määrällinen asiakaspalautekysely. Määrällinen asiakaspalautekysely toteutettiin kotihoidon kanssa yhteistyössä ja laadullinen asiakashaastattelu yhteistyönä Laurean kanssa. Etäpalveluihin osallistuneet asiakkaat antoivat etäkotihoidolle hyvää palautetta, ja etäkotihoito ja etäpäivätoiminta koettiin tärkeinä palveluina. Asiakkaat kokivat etäpalveluiden myös lisäävän turvallisuuden tunnetta. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamalliin liittyvät tehtävät ovat:

  • toteutuksen huolellinen suunnittelu
  • aikataulutus (mm. muutoksen toteutus, palaveriaikataulutukset)
  • tiedottaminen ja viestintä (henkilökunta ja asiakkaat)
  • budjettiin ja resursointiin liittyvä suunnittelu
  • ohjeiden ja prosessien laatiminen
  • teknisen muutoksen toteutus ja suunnittelu
  • yhteistyön suunnittelu ja toteutus kotihoidon alueiden ja eri yhteistyötahojen kanssa.

Toimintamallin käyttöönotto vaatii paljon resurssia etätiimin lähiesihenkilöltä ja projektipäälliköltä/asiantuntijalta. Lisäksi muutos vaatii kotihoidon johtoryhmän tuen. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella muutos toteutettiin noin puolen vuoden kuluessa.

Toimintamallin toteutus sisältää:

  1. Suunnittelun
  2. Käyttöönoton ja toiminnan ylläpitämisen
  3. Jatkokehittämisen vaiheet
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallin käyttöönoton myötä Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella etäpalveluiden asiakkaista suurin osa saa halutessaan palvelun ruotsin kielellä. Jatkossa yhteisen asiakas- ja potilastietojärjestelmän myötä mahdollistuu ruotsinkielisten etäpalveluiden tarjoaminen koko hyvinvointialueelle.

Raaseporiin keskitettiin etätiimi, jossa etäkotihoitoon liittyvän työtehtävien jakamisen ja työvuorosuunnittelun tekee työnjärjestelijä. Keskittämisen myötä etäryhmiin osallistuminen yli kuntarajojen mahdollistui. Toimintamallin käyttöönoton aikana yhteistyöhön etätiimin ja kotihoidon alueiden kanssa panostettiin.

Keskittämisen myötä työnjärjestelijän roolin merkitys on korostunut. Myös lähiesihenkilön vahva muutosjohtaminen on toimintamallin käyttöönoton aikana erittäin tärkeää

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin syventäminen vaatii lähiesihenkilöltä aikaa paneutua muutokseen sekä tiivistä yhteistyötä lähiesihenkilön ja työnjärjestelijän kesken. Etäpalveluihin liittyvä osaamisen varmentamisen ja perehdytyksen malli tukee laadukkaan palvelun tarjoamista asiakkaille. Toimintamallin käyttöönotto vaatii useita suunnitteluun ja tiedottamiseen liittyviä yhteistyöpalavereita. Osa etätiimin tapaamisista tulee järjestää fyysisinä tapaamisina, jotta tiimiytymistä voidaan edistää. Etätyö itsessään tuo omat haasteensa tiimityöskentelyn toteuttamiseen. Tiedottamiseen ja viestintään tulee panostaa. 

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä