Seniorineuvolan hyvinvointi-ja terveystarkastuksen kokeilu Pohjanmaalla

Seniorineuvolan tavoite on terveyden, hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistäminen ja riskitekijöiden tunnistaminen sekä matalan kynnyksen ohjaus ja neuvonta.  Tähän vastataan hyvinvointi-ja terveystarkastuksin ja elintapaohjauksella. 

Toimintamallin nimi
Seniorineuvolan hyvinvointi-ja terveystarkastuksen kokeilu Pohjanmaalla
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Seniorineuvolan tavoite on terveyden, hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistäminen ja riskitekijöiden tunnistaminen sekä matalan kynnyksen ohjaus ja neuvonta.  Tähän vastataan hyvinvointi-ja terveystarkastuksin ja elintapaohjauksella. 

Toteutuspaikka
Pohjanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Kirsi Laitila

Luotu

29.08.2023

Viimeksi muokattu

30.11.2023
Ratkaisun perusidea

​Seniorineuvolassa tarjotaan matalan kynnyksen apua ja tukea elintapoihin, hyvinvointiin, terveyteen ja toimintakykyyn liittyvissä asioissa sekä ohjeita oman terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen ja arjen sujuvuuteen. Seniorineuvolan tavoitteena on riskitekijöiden varhainen tunnistaminen ja kansansairauksien ennaltaehkäisy. Pohjanmaan hyvinvointialueella on pilotoitu hyvinvointi-ja terveystarkastuksia, missä asiakkaiden riskitekijöitä on kartoitettu ja heille on annettu elintapaohjausta. Asiakkailla on ollut mahdollisuus tehdä oma yksilöllinen suunnitelma Fingerin eri osa-alueisiin ravitsemukseen, fyysiseen aktiivisuuteen, sosiaalisuuteen ja kognitiiviseen harjoitteluun liittyen.  Samalla kokeiltiin omaolon sähköistä hyvinvointitarkastusta, jonka asiakkaat täyttivät ennen vastaanottokäyntiä. Tarkoituksena oli kokonaisvaltaisesti sähköisen kyselyn pohjalta käydä asiakkaan tilannetta läpi ja ohjata ja motivoida asiakkaita terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämiseen.   Hyvinvointi- ja terveystarkastus sisälsi myös verenpaineen seurannan ja tarvittaessa verikokeet sekä toimintakykytestit. Käynti räätälöitiin jokaiselle asiakkaalle sopivaksi. Samalla kokeiltiin myös ns. etäkäyntiä eli puhelua, jos tarvetta fyysiselle käynnille ei ollut. 

Toimintaympäristö

Pohjanmaan hyvinvointialueella on ollut ikäihmisten ennaltaehkäiseviä palveluja mutta nyt halutaan yhtenäistää toimintamalli koko Pohjanmaan seniorineuvolaksi. Seniorineuvola voi toimia paikkana, missä pystytään tunnistamaan varhaisessa vaiheessa riskiryhmiin kuuluvat ikäihmiset ja tarjoamaan heille elintapaohjausta sekä hyvinvointiin, terveyteen ja toimintakykyyn liittyvää ohjausta ja neuvontaa. Seniorineuvolan toiminnassa ja ikäihmisten elintapaohjauksessa kehitetään myös yhteistyötä kuntien ja   järjestöjen kanssa. Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista sekä kansallinen ikäohjelma on ollut ohjaamassa kehittämistyötä. Huomioon on otettu myös Pohjanmaan hyvinvointialueen strategia kehittämistyötä tehdessä. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Seniorineuvolan toiminta on ennaltaehkäisevää terveydenhuollon toimintaa ja se on tarkoitettu eläkkeellä oleville senioreille, jotka eivät ole muiden säännöllisten palveluiden piirissä tai kotihoidossa. ​Tässä kokeilussa kohderyhmänä ovat olleet 68-72-vuotiaat henkilöt. Seniorineuvola haluaa vastata toimintamallilla eri ikäryhmien tarpeisiin, ja eläkkeelle jäämisen jälkeen painotetaan elintapaohjausta, ohjaamista oman terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen sekä varhaista tunnistamista. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Sähköinen hyvinvointi-ja terveystarkastus otetaan käyttöön Pohjanmaan seniorineuvolassa. Uusi toimintatapa vaatii aikaa ja koulutusta. Asiakkaille annetaan mahdollisuus täyttää kysely sähköisesti. Muistisairauksien riskitesti tehdään asiakkaille ja he tekevät oman suunnitelman, jonka mukaan heille annetaan ohjeita ja neuvoja löytää omien tavoitteiden mukaiset keinot parempiin elintapoihin, mutta silti ottaen huomioon kaikki Fingerin osa-alueet. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kokeilussa huomattiin, että paljon samanlaista infoa Fingeristä annettiin asiakkaille ja käynnit olivat pitkiä. Palautetta kysyttiin asiakastyytyväisyyskyselyllä sekä henkilökunta sai antaa myös palautetta. Toimintamallia otetaan käyttöön soveltaen. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallia voidaan ottaa käyttöön, mutta se vaatii asiakkailta digitaalista osaamista, jos sähköinen hyvinvointitarkastus tulee käyttöön. Haasteena on paperiset lomakkeet, joita kokeilussa oli mukana osalla asiakkaista. Hyvinvointi-ja terveystarkastuksissa tunnistettiin hyvin sekä jo olemassa olevia että uusia riskitekijöitä ja ohjattiin asiakkaita oikeisiin palveluihin tarpeen mukaan joko hyvinvointialueen sisällä tai kuntien ja kolmannen sektorin palveluihin. 

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä