Siun soten RAI- arviointijärjestelmän käyttöönoton toimintamalli

RAI- arviointijärjestelmän käyttöönotto Siun sotessa ikäihmisten palvelualueella kotihoidossa, asumisessa ja asiakasohjauksessa. 

RAI- arviointijärjestelmän avulla selvitetään asiakkaiden palvelutarpeet ja kohdennetaan palvelut oikein ja tarpeenmukaisesti.

 

Toimintamallin nimi
Siun soten RAI- arviointijärjestelmän käyttöönoton toimintamalli
Toimintamallin lyhyt kuvaus

RAI- arviointijärjestelmän käyttöönotto Siun sotessa ikäihmisten palvelualueella kotihoidossa, asumisessa ja asiakasohjauksessa. 

RAI- arviointijärjestelmän avulla selvitetään asiakkaiden palvelutarpeet ja kohdennetaan palvelut oikein ja tarpeenmukaisesti.

 

Toteutuspaikka
Siun sote
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Karjala
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta
Toimintamallin kokonaisuus

Luotu

27.10.2021

Viimeksi muokattu

29.05.2023
Ratkaisun perusidea

RAI-käyttöönoton tarkoitus 

Ikäihmisellä on oikeus saada tarpeitaan vastaavaa hoitoa ja palveluja, joiden avulla elämä ja arki sujuu mahdollisimman itsenäisesti ja turvallisesti.  Asiakkaille tehtävistä RAI- arvioinneista saadaan standardisoitua ja luotettavaa tietoa asiakkaan toimintakyvystä ja palveluntarpeesta. RAI- arvioinnista saatua tietoa hyödynnetään asiakkaalle oikea-aikaisten ja tarkoituksenmukaisten palvelujen myöntämisessä ja hoito- ja palvelusuunnitelman laatimisessa, toteuttamisessa ja arvioimisessa.    

RAI-järjestelmää ja sen tuottamaa tietoa hyödynnetään paitsi asiakas- ja yksikkötasoilla, myös vanhus- ja vammaispalveluja tuottavan organisaation johtamisessa ja kehittämisessä. Hyvin toimiva palvelujärjestelmä vastaa asiakkaiden tarpeisiin ja tuottaa laadukkaita palveluja oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa. Palvelujen kehittäminen ja tiedolla johtaminen tarvitsevat tuekseen monipuolista ja luotettavaa arviointi- ja seurantajärjestelmää. RAI:sta saatavan tiedon kivijalkaa ovat asiakkaille laadukkaasti ja standardoidusti tehdyt RAI- arvioinnit.  

Tavoitteena on RAI- arviointivälineiden systemaattinen ja oikeaoppinen käyttö asiakkaan palveluntarpeen ja toimintakyvyn arviointivälineenä. Asiakkaalle tehty RAI- arviointi on yksi osa kokonaisvaltaista arviointiprosessia. RAI- arviointitietoa käytetään asiakkaan hoito- ja palvelusuunnitelman laatimisessa, toteuttamisessa ja seurannassa.  

 

 

Toimintaympäristö

Siun sote - Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä järjestää julkiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut 13 kunnan alueella. Lisäksi kuntayhtymä järjestää ympäristöterveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut Pohjois-Karjalassa. Kuntayhtymä aloitti toimintansa 1.1.2017. Siun sotessa on yhteensä noin 7 800 työntekijää.

Kuntayhtymään kuuluvat Joensuu, Kitee, Lieksa, Nurmes, Outokumpu, Kontiolahti, Ilomantsi, Juuka, Liperi, Polvijärvi, Rääkkylä, Tohmajärvi ja Heinävesi. Siun soteen kuuluvat myös Pohjois-Karjalan keskussairaala, pelastuslaitos sekä ympäristöterveys. Alueella on noin 166 400 asukasta.

Siun soten tuottamat palvelut siirtyvät Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelle 1.1.2023. Siun sote -kuntayhtymä vastaa jo nyt hyvinvointialueelle siirtyvien tehtävien järjestämisestä. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

RAI- arviointijärjestelmän käyttö ikäihmisten palveluntarpeen ja toimintakyvyn arvioinnin välineenä on kirjattu lakiin 1.10.2020.
 
Lain mukaan kunnilla on velvollisuus käyttää iäkkään henkilön palvelutarpeiden ja toimintakyvyn arvioinnissa RAI-arviointivälineistöä. Kuntien on aloitettava RAI-välineistön käyttö viimeistään siirtymäajan päättyessä 1.4.2023. (lähde THL)
 

Siun soten alueen väestömäärä on n.164 000. Yli 65- vuotiaiden määrä väestöstä on 45 000.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kuvaamme toimintamallia alla olevan kuvan avulla. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Onnistumiset

  • Strukturoitu käyttöönotto THL:n RAI:n käyttöönottomallin mukaisesti. THL:n tuki, ohjaus ja yhteistyö
  • Viestintä etupainotteisesti
  • Prosessien oikea-aikaisuus, roolit, koulutusmalli ja koulutusten allokointi
  • Sitoutuminen RAI:n käyttöön, RAI:sta saatavan hyödyn ja merkityksen ymmärtäminen -> toimialan yhteinen projekti
  • Riittävä resurssi (Siun sotessa 2 htv) RAI- arviointijärjestelmän käyttöönottovaiheissa ja jatkuvassa toiminnassa
  • Korostettu hoitajan roolia RAI- arvioinnin tekemisessä (standardoidusti ja oikeaoppisesti), vuoropuhelu, selkeät roolit, toimintaohjeet
  • RAI-HelpDesk arkipäivisin, matalan kynnyksen tuki
  • Jalkautuminen yksiköihin, osaamistarpeiden tunnistaminen
  • Toimialueiden välinen yhteistyö 
  • Koordinaatioryhmän työskentely

Haasteet

  • RAI-ohjelmiston hankintaprosessi ja ohjelmiston tekniset valmistelut aikaa vieviä
  • Kotihoidon- ja asumispalveluiden yksiköiden aika- ja resurssipaineet 
  • Tavoitteeksi asetettuja arviointilukumäärien saavuttaminen
Kansikuva
RAI käyttöönotto Siun sote

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä