Sosiaalihuollon kirjaamisen kehittäminen Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella (RRP, P4, I3)
Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen kirjaamisen kehittämisellä pyritään yhtenäistämään sosiaalihuollon kirjaamisen käytäntöjä ja parantamaan asiakastiedon laatua. Kehittämistyön osana käynnistetään kirjaamisasiantuntijaverkoston toiminta.
Toimintamallin nimi
Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen kirjaamisen kehittämisellä pyritään yhtenäistämään sosiaalihuollon kirjaamisen käytäntöjä ja parantamaan asiakastiedon laatua. Kehittämistyön osana käynnistetään kirjaamisasiantuntijaverkoston toiminta.
Sosiaalihuoltoa ja sen järjestämistä ohjaa vahvasti lainsäädäntö. Laki määrittelee sitä, kuinka sosiaalihuoltoa tulee toteuttaa ja millaista tietoa siitä tulee tuottaa. Lainsäädäntö, kuten muukin yhteiskunta, kuitenkin muuttuu, jolloin myös osaamisen vaatimukset muuttuvat ja elävät näiden muutosten myötä. Sosiaalihuoltoa koskee velvoite liittyä valtakunnallisen asiakastietojen arkistointipalvelun käyttäjäksi, mikä tuo mukanaan uudenlaisia vaatimuksia sähköisen asiakastiedon käsittelyyn ja tuottamiseen. Sosiaalihuollon asiakastiedon rakenteita yhdenmukaistetaan valtakunnallisesti. Tulevien muutosten myötä sosiaalihuollon ammattilaiset tulevat oppimaan ja opettelemaan uudenlaista asiakastiedon kirjaamisen tapaa. Muutokset tuovat asiakastiedon myös aiempaa helpommin asiakkaiden itsensä saataville, jolloin asiakastiedon sisällöllisen laadun merkitys osana jokapäiväistä työtä korostuu entisestään.
Kehittämistyön kohderyhmänä on hyvinvointialueen sosiaalihuollon ammattilaiset ja esihenkilöt. Yhteistä keskustelua esihenkilöiden kanssa käydään säännöllisesti sosiaalihuollon kirjaamistiimissä. Sosiaalihuollon ammattilaisia ja työntekijöitä on osallistettu kehittämistyöhön muun muassa nykytilannetta ja kehittämisen tarpeita kartoittavalla kyselyllä sekä tiedottamalla aktiivisesti kehittämistyön käynnistymisestä. Sosiaalihuollon ammattilaisista koostuvan kirjaamisasiantuntijaverkoston jäsenet ovat olennainen osa kirjaamisosaamisen vahvistamista sosiaalihuollon eri yksiköissä. Lisäksi sosiaalihuollon ammattilaisilta pyydetään säännöllisesti kirjallista palautetta kirjaamisen kehittämiseen liittyvien tilaisuuksien yhteydessä.