Sosiaalihuollon työllistymistä tukeva palvelupolku/Vantaa-Kerava
Vantaa-Keravan alueella kartoitetaan osatyökykyisten sosiaalihuollon työllistämistä tukevia palvelupolkuja, jotta voidaan tunnistaa palveluiden päällekkäinen työ, yhdyspinnat, yhteistyörakenteet sekä kehittämiskohteet.
Lakiesitys sote-uudistuksesta ja hyvinvointialueiden perustamisesta hyväksyttiin 23.6.2021 ja Vantaa ja Kerava tulevat muodostamaan yhteisen hyvinvointialueen. Alueen yhteenlaskettu väkiluku oli kesäkuussa 2021 noin 276 000 ja sen ennustetaan kasvavan vuoteen 2030 mennessä 30 000 asukkaalla.
Heinäkuussa Vantaan ja Keravan alueella oli yhteensä noin 21 500 työtöntä työnhakijaa. Pitkäaikaistyöttömiä heistä oli noin noin 7300 ja diagnosoituja pitkäaikaissairaita noin 1700. Työttömyyden kasvu on ollut koronapandemian vuoksi suurista kaupungeista suurinta Vantaalla.
Vantaa-Keravan alueella sosiaalihuollon työllistymistä tukevaa palvelua järjestetään molempien kuntien eri toimintayksiköissä ja eri toimialoilla. Toistaiseksi Vantaan ja Keravan toiminnat eroavat merkittävästi toisistaan. Toimintaa järjestetään pääosin kummassakin kunnassa sosiaalihuollon työllistämistä tukevina palveluina, johon sisältyy kuntouttava työtoiminta sekä osittain vammaisten henkilöiden työllistymistä tukeva toiminta. Keravalla ei ole omana toimintana järjestetty työhönvalmennusta laisinkaan, kun taas Vantaalla työvalmennusta on toteutettu vammaisten työllistämistä tukevana toimintana Virtaamossa. Lisäksi Vantaalla asiakas voi ohjautua sosiaalihuollon työllistämistä tukeviin palveluihin sosiaalisen kuntoutuksen kautta, johon ohjautuminen voi tapahtua myös Kelan sosiaalitoimeen tekemän huoli-ilmoituksen kautta. Sosiaalitoimesta kontaktoidaan asiakas ja aloitetaan tarvittaessa palvelutarpeen arviointi. Asiakkaalle voidaan hakea tarvittavia tukipalveluita mm. sosiaalista kuntoutusta tai asiakas voidaan ohjata sosiaalitoimen ulkopuolisiin palveluihin, jos sosiaalitoimen työntekijä arvioi palvelun tarpeelliseksi asiakkaan tilanteen huomioonottaen.
Työkykyohjelman taustaselvityksessä on arvioitu, että pitkäaikaistyöttömistä noin 30 % on työkyvyttömiä ja noin 20 % olisi työllistettävissä kuntoutuksen ja erilaisten työkyvyn ja työllistymisen tuen toimenpiteiden avulla. Näiden arvioiden perusteella Vantaan ja Keravan alueella on useita tuhansia kuntalaisia, joilla olisi tarve työkyvyn tuen palveluille.
Tilastojen mukaan jo pelkästään kuntouttavassa työtoiminnassa asiakasmäärä hyvinvointialueella on merkittävä:
- V. 2019 - Vantaalla 1169, Keravalla 112
- V. 2020 - Vantaalla 788, Keravalla 117
- V. 01-08/2021 - Vantaalla 305, Keravalla 43.
Hankkeessa kartoitetaan hyvinvointialueen osatyökykyisten sosiaalihuollon työllistämistä tukevia palvelupolkuja, jotta voidaan tunnistaa palveluiden päällekkäinen työ, yhdyspinnat, yhteistyörakenteet sekä kehittämiskohteet.
Kohderyhmän asiakastyö on jaettu pilotteihin 1 ja 2. Pilotteihin ohjaudutaan yhteistyökumppaneiden tekemien asiakaslähetteiden pohjalta.
Pilotti 1 on työkyvyn tuen palvelu ja pilotti 2 laatukriteereihin perustuva tuetun työllistymisen työhönvalmennus.
Hankkeen kohderyhmänä ovat:
- kuntouttavan työtoiminnan asiakkaat (laki kuntouttavasta työtoiminnasta 189/2001). (Pilotti 2.) Vantaalla ja Keravalla.
- vammaispalveluiden työllisyyttä tukevia palveluita hakevat asiakkaat, jotka eivät täytä vammaispalvelulain nojalla asiakkuuskriteereitä, ns. väliinputoaja-asiakkaat, joille ei ole löytynyt oikeanlaista palvelua (sosiaalihuoltolaki 710/1982, 27 d ja 27 e §). (Pilotti 1.) Vantaalla ja Keravalla.
- aikuissosiaalityön osatyökykyiset asiakkaat (sosiaalihuoltolaki 1301/2014). (Pilotti 1.) Vantaalla ja Keravalla.
- työllisyyden kuntakokeilun osatyökykyiset aikuiset asiakkaat (Laki työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta 1269/2020) . (Pilotti 2.)
1.2.2022 alkaen kohderyhmää on laajennettu koskemaan lisäksi:
- nuorten sosiaalityön ja jälkihuollon osatyökykyisiä asiakkaita (sosiaalihuoltolaki 1301/2014). (Pilotti 1.)
- työllisyyden kuntakokeilun osatyökykyisiä nuoria asiakkaita (pilotti 2).
Asiakasymmärrystä on kartutettu tekemällä nykytilan kartoituksia ko. palveluista hyvinvointialueella ja osallistumalla erilaisiin yhteistyöpalavereihin, joissa on esitelty toimintoja. Tällä tavalla on voitu tunnistaa yhteisiä potentiaalisia asiakkaita sekä yhteneväisiä toimintatapoja. Lisäksi työkyvyn tuen tiimin asiakasymmärrystä on kartutettu osallistumalla Terveyden- ja hyvinvointilaitoksen seminaareihin ja TYÖKYVYN TUKI – työkyvyn ja työllistymisen tuen koulutukseen. Lisäksi osa henkilöstöstä on käynyt työkykykoordinaattorin koulutuksen. Asiakas- ja kehittämistyössä on hyödennetty myös kokemusasiantuntijoiden osaamista.
Asiakkaita osallistetaan palvelun kehittämiseen liittyvän asiakaspalautekyselyn muodossa. Yhteistyökumppaneita on osallistettu kutsumalla heidät Nordic Healthcare Group:n (NHG) työpajoihin mukaan. Työpajojen pohjalta rakennetaan yhteistä asiakasymmärrystä osatyökykyisistä ja heidän palvelutarpeistaan sekä pyritään helpottamaan asiakkuuksien tunnistamista eri palvelujen asiakasprosesseissa. Lopputuotoksena NHG luo ammattilaisille suunnatun manuaalin tukemaan osatyökykyisten työttömien asiakkaiden tunnistamista ja palveluohjausta.