Laatukriteereihin perustuva tuetun työllistymisen työhönvalmennus/Vantaa-Kerava

Laatukriteereihin perustuvan tuetun työllistymisen työhönvalmennuksen pilotoiminen Vantaa-Keravan alueella. Laatukriteerit pohjautuvat IPS-toimintamalliin.

Toimintamallin nimi
Laatukriteereihin perustuva tuetun työllistymisen työhönvalmennus/Vantaa-Kerava
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Laatukriteereihin perustuvan tuetun työllistymisen työhönvalmennuksen pilotoiminen Vantaa-Keravan alueella. Laatukriteerit pohjautuvat IPS-toimintamalliin.

Toteutuspaikka
Vantaa-Kerava
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Vantaa
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Mervi Kivijoki

Luotu

12.07.2021

Viimeksi muokattu

01.12.2022
Ratkaisun perusidea

Laatukriteereihin perustuvaa tuetun työllistymisen työhönvalmennusta pilotoitiin osatyökykyisten työttömien ja työvoiman ulkopuolella olevien asiakkaiden kanssa. Pilotointi toteutettiin käytännössä Vantaa - Keravan alueella joulukuun 2021 ja marraskuun 2022 välisenä aikana.  Lisäksi mallinnettiin työhönvalmennusprosessi, joka sisälsi seuraavat vaiheet: alkukartoitus, valmistautuminen työnhakuun, työelämäyhteistyö, siirtyminen työhön ja jatkuva tuki.  

Laatukriteereihin perustuvassa tuetun työllistymisen työhönvalmennuksessa tavoitteena on asiakkaan nopea työllistyminen avoimille työmarkkinoille työhönvalmentajan tuella. Tavoitteena on aina sellaisen työpaikan ja työtehtävän löytyminen, joka vastaa asiakkaan omia tavoitteita, voimavaroja, työkykyä ja terveydentilaa.

Pilotoinnin aikana havaittiin, että osatyökykyiset asiakkaat hyötyvät laatukriteereihin perustuvasta tuetun työllistymisen työhönvalmennuksesta ja palvelulle on selkeä tarve. Työhönvalmentajan tuella moni osatyökykyinen voi päästä työelämään, ja palvelua tulisikin olla tulevalla hyvinvointialueella tarjolla myös tälle kohderyhmälle.

Toimintaympäristö

Syyskuussa 2022 Vantaan ja Keravan alueella oli yhteensä 14 857 työtöntä työnhakijaa, joista pitkäaikaistyöttömiä oli Vantaalla 5 662 henkilöä ja Keravalla 660 henkilöä (Työ- ja elinkeinoministeriön työllisyyskatsaus syyskuu 2022). Työkykyohjelman taustaselvityksessä on arvioitu, että pitkäaikaistyöttömistä 20 % olisi työllistettävissä kuntoutuksen ja erilaisten työkyvyn ja työllistymisen tuen toimenpiteiden avulla.

Vantaa-Keravan alueella osatyökykyisille asiakkaille suunnatun työhönvalmennuksen sisältö on tällä hetkellä vaihtelevaa, eikä sitä ole laajasti tarjolla kaikille siitä hyötyville. Työhönvalmennusta on tällä hetkellä saatavana kuntouttavan työtoiminnan asiakkaille sekä ostopalveluna kuntakokeilun/TE-palvelujen kautta. Saatavilla oleva työhönvalmennus päättyy yleensä liian aikaisin, eli siinä vaiheessa, kun asiakas työllistyy. Moni asiakas tarvitsee kuitenkin vahvaa tukea myös työllistymisen jälkeen, jotta työssä selviytyminen ja työssä pysyminen olisivat mahdollisia.​ 

Vammaisten työllistämisessä tuetun työllistymisen malli on ollut Vantaalla käytössä tuloksellisesti jo yli 20 vuoden ajan. Vuonna 2019 Työvalmennus Virtaamo palkittiin vuoden kuntatekona. Pitkäjänteisellä työllä vammaisten työllisyysaste onnistuttiin nostamaan maamme korkeimmaksi. Virtaamon toteuttama työhönvalmennus on käytännössä melko lähellä nyt pilotoitua laatukriteereihin perustuvaa tuettua työhönvalmennusta. Keravalla lähimpänä laatukriteereihin perustuvaa työhönvalmennusta on nuorten työpaja Jengan toteuttama “seinätön valmennus”, jossa tuki ei kuitenkaan jatku työpajalta lähdön jälkeen.   

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Pilotoinnin kohderyhmänä olivat työikäiset osatyökykyiset, jotka olivat työttömiä tai työvoiman ulkopuolella olevia. Pilottiin ohjautui asiakkaita mm. kuntouttavasta työtoiminnasta, nuorten ja aikuisten sosiaalityöstä sekä kuntakokeilusta.  Asiakkailla oli pääsääntöisesti psyykkisiä, fyysisiä, sosiaalisia ja/tai taloudellisia haasteita sekä osalla myös puutteellinen kielitaito. Monet heistä olivat ns. palveluiden väliinputoajia. 

Asiakasymmärrystä kartutettiin erilaisissa yhteistyöpalavereissa, joissa esiteltiin toimintatapoja puolin ja toisin, jotta voitiin hahmottaa ja tunnistaa yhteisiä toimintatapoja sekä potentiaalisia asiakkaita. Lisäksi osallistuttuun mm. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen seminaareihin ja Työkyvyn tuki – työkyvyn ja työllistymisen tuen koulutukseen sekä työkykykoordinaattorikoulutukseen. Asiakasymmärrystä kartoitettiin myös hyödyntämällä kokemusasiantuntijoiden osaamista.    

Asiakkaiden osallistamista toteutettiin järjestämällä asiakaskahvitilaisuuksia, joissa vapaamuotoisen keskustelun lisäksi käsiteltiin erilaisia teemoja (esim. velka-asiat, Pohjoismainen työvoimapalvelumalli). Lisäksi asiakkailta kerättiin palautetta asiakastyytyväisyyskyselyjen avulla. Asiakastapaamisilla pyrittiin käyttämään ratkaisukeskeistä työotetta, jossa otetaan asiakkaan omat mielipiteet ja toiveet vahvasti huomioon.     

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Vantaa-Kerava hyvinvointialueelle siirtyviä toimintoja on suunniteltu esihenkilötasolla eri fuusiotyöryhmissä vuoden 2022 aikana. Tiedossa on, että hyvinvointialueelle tulee aikuissosiaalityön palvelualueen alaisuuteen työllistymistä ja osallisuutta tukevat palvelut -yksikkö,  mutta yksikön toiminnasta ei ole vielä tässä vaiheessa tarkempaa tietoa. Se, miten laatukriteereihin perustuvaa tuetun työllistymisen työhönvalmennusta hyvinvointialueella tulevaisuudessa toteutetaan, ei ole hankkeen päättyessä tiedossa.

Työhönvalmentajat esittelivät TEOT-hankkeen ohjausryhmälle oman ehdotuksensa siitä, kuinka työhönvalmennus Vantaa-Kerava hyvinvointialueella voisi tulevaisuudessa organisoitua. Ehdotuksena esiteltiin työhönvalmennustalo, josta käsin eri asiakasryhmiin erikoistuneet työhönvalmentajat palvelisivat sosiaalihuollon ja vammaispalveluiden asiakaita. Tämä mahdollistaisi yhteisten toimintamallien rakentumisen, olemassa olevien verkostojen tehokkaamman hyödyntämisen sekä työhönvalmentajien ammattiosaamisen lisääntymisen ja hyvien käytäntöjen leviämisen. Asiakkaille keskitetty työhönvalmennus näkyisi yhdenvertaisena ja tasalaatuisena palveluna.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Vantaalla ja Keravalla on tunnistettu työhönvalmennuksen palvelusta tyypillisesti hyötyvät asiakkuudet. Niitä on verrattu Vantaan vammaisten työvalmennus Virtaamon asiakasprofiiliin, jotta on voitu nähdä asiakasprosessin yhteneväisyydet ja eroavaisuudet. Työhönvalmentajat ovat myös tuottaneet laatukriteereihin perustuvasta tuetun työllistymisen työhönvalmennuksen palvelusta swot-analyysin.

Asiakastyön pilotoinnin aikana todettiin, että osatyökykyiset asiakkaat hyötyivät työhönvalmennuksesta ja heidän tilanteitaan saatiin edistettyä työhönvalmennuksen avulla. Luottamuksellisen asiakassuhteen luominen sekä rinnalla kulkeva työote edistivät asiakkaiden sitoutumista palveluun ja etenemistä kohti työelämää. Samalla kuitenkin huomattiin, että laatukriteereitä ei kaikilta osin pystytty soveltamaan pilotoituun kohderyhmään ja toimintaympäristöön.

Työhönvalmennuksen pilotointiin ohjautuneet asiakkaat olivat yleisesti monihaasteisia. Haasteita oli runsaasti lähes kaikilla asiakkailla, ja ne liittyivät mm. sosiaalisiin, taloudellisiin, fyysisiin ja psyykkisiin tekijöihin. Työhönvalmentajan työaikaa kului tämän vuoksi myös asiakkaan asioiden muuhun selvittelyyn kuin varsinaiseen työllistymisen edistämiseen.

Asiakkaiden haastavat tilanteet vaikeuttivat myös laatukriteereiden mukaista asiakkaiden nopeaa työllistymistä. Aina nopea avoimille markkinoille työllistyminen ei myöskään ollut asiakkaan edun tai toiveen mukaista, vaan tärkeämpää oli välillä edetä riittävän pienin askelin kohti työelämää. Monille asiakkaille kuntouttava työtoiminta oli tärkeä ensimmäinen vaihe kohti työllistymistä.

On tärkeää, että työhönvalmentajilla on riittävästi aikaa varsinaisen asiakastyön lisäksi myös ns. markkinointityöhön. Erityisen tärkeää on työnantajien tiedon lisääminen työhönvalmennuksen palveluista. Tämä edellyttää jalkautumista työpaikoille ns. kylmäkäynteinä tai puhelimitse/sähköpostitse etukäteen sovittuina aikoina. Työnantajaverkoston luominen helpottaa asiakkaiden nopeaa työllistämistä, kun työpaikkoja on tiedusteltavissa jo valmiiksi kontaktoiduista yrityksistä.

Myös asenteisiin vaikuttaminen ja tietoisuuden lisääminen osatyökykyisyydestä koettiin tärkeäksi. Osatyökykyisten työllistymiseen vaikuttavat edelleen oleellisesti yhteiskunnan, työnantajien ja ihmisten asenteet. Asenteet ovat usein negatiivisia, eikä osatyökykyisten osaamista ja työpanosta osata, haluta tai pystytä riittävästi hyödyntämään.

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Jotta asiakas hyötyy laatukriteereihin perustuvasta tuetun työllistymisen työhönvalmennuksesta, on tärkeää kartoittaa asiakkaan kokonaistilannetta kattavasti ja pohtia palvelun oikea-aikaisuutta. Vaikka asiakkaalla on tahtotilaa työllistymiseen, on tunnistettava hänen työ- ja toimintakykynsä todellinen tilanne ja edettävä vaiheittain kohti tavoitetta. Ratkaisu- ja voimavarakeskeinen työskentelyote ovat työhönvalmennuksessa keskeisiä toimintatapoja, joilla voidaan edistää ja ylläpitää asiakkaan motivaatiota sekä sitoutumista palveluun. 

Osatyökykyisten asiakkaiden tilanteiden ja työllistymisen edistäminen vaativat moniammatillista verkostoyhteistyötä, koska asiakkaiden haasteet ovat moninaisia. On tärkeää, että työhönvalmentaja otetaan mukaan osaksi tätä verkostoa ja moniammatillisia tiimejä.  

Osa työhönvalmentajan tehtävänkuvaa on järjestö- ja yritysyhteistyön tekeminen, ja siihen tuleekin resursoida riittävästi työaikaa. Palvelun monipuolinen markkinointi ja verkoston rakentaminen sekä tietoisuuden lisääminen ovat tärkeitä osia työhönvalmentajan työnkuvassa. Valmiilla työnantajaverkostoilla voidaan merkittävästi nopeuttaa asiakkaiden työllistymistä. Tärkeää on myös ylläpitää tiivistä yhteistyötä muiden työhönvalmennusta tarjoavien tahojen kanssa (kuntouttava työtoiminta, vammaisten työvalmennus sekä muut työhönvalmennusta järjestävät tahot), jotta vältytään päällekkäiseltä työltä ja saadaan jaettua hyviä toimintatapoja ja käytäntöjä. 

Kansikuva
Laatukriteereihin perustuvan tuetun työllistymisen työhönvalmennus

Kehittämisen vaihe

Valmis