Suun terveydenhuollon toimintamallien kehittäminen Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)

Suun terveydenhuollon RRP-kehittämisessä on luotu yhteinen perehdytysopas,  laajennettu suun terveydenhuollon toimintaa, toteutettu kimppakirjakokeiluja, arvioitu säästökohteita ja rakennettu yhtenäisiä käytäntöjä.

Toimintamallin nimi
Suun terveydenhuollon toimintamallien kehittäminen Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Suun terveydenhuollon RRP-kehittämisessä on luotu yhteinen perehdytysopas,  laajennettu suun terveydenhuollon toimintaa, toteutettu kimppakirjakokeiluja, arvioitu säästökohteita ja rakennettu yhtenäisiä käytäntöjä.

Toteutuspaikka
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue, suun terveydenhuolto
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Leena Forslund

Luotu

17.03.2025

Viimeksi muokattu

17.06.2025
Ratkaisun perusidea

Toiminnan tehokkuuden parantaminen toimintamallien yhtenäistämisellä ja kehittämisellä:

  • Sipoon hammashoitoloiden (Nikkilä ja Söderkulla) kimppakirjakokeilut valmisteltu -24 keväällä, käynnistetty syksyllä (lohkeamat ja 5-8 luokkalaisten tarkastukset) ja otettu osaksi vakituista toimintaa. Arvioitu kimppakirjamallin soveltuvuutta muissa hoitoloissa. 
  • Suun terveyden edistäminen: Koululaisten pop up –tarkastusten alueellista laajentamista valmisteltu -24 keväällä ja toteutettu syksyllä. Käynnistetty gero-tiimin toimintaa. Lisätty sth:n edustusta eri elintapa- ja ryhmätoiminnassa sekä pidetty terveyden edistämisen koulutuksia ammattilaisille ja järjestöille. Järjestetty suun terveyden edistämisen tapahtumapäiviä: "Voi hyvin suu" kaikilla kolmella alueella. Tapahtumat olivat suunnattu maahanmuuttajaperheille.
  • Arvioitu mm. kvantitatiiviseen analyysiin perustuen oikomishoidon toiminnan alueellista yhteneväisyyttä ja tunnistettu kehityskohteita (mm. jononpurku). 
  • Kilpailutukset: Toteutettu hammaslaboratorion ja oikomishoidon kiirehankinta. Valmisteltu sth:n osuus palvelusetelin kilpailutukseen. Käynnissä sotehenkilöstön vuokrauksen kilpailutus. 
  • Säästötavoitteiden toteutuskeinot: Arvioitu 3. luokkalaisten pop up -tarkastusten ja ikääntyneiden palvelutalojen tarkastusten kustannuksia

Tiedolla johtamisen ja toiminnan kehittämisen seurantamallien jatkokehittäminen: 

  • Kartoitettu eri järjestelmistä saatavilla olevaa tietoa tiedolla johtamisen tueksi. 
  • TeleQ:n yhtenäistäminen tehty. Lisäksi määritelty malli puhelutietojen seurannalle ja hyödyntämiselle toiminnan johtamisessa. 
  • Luotu excel-työkalu resurssien toteumien, vajeiden ja ostojen seurantaan

Hyvinvointialuetasoisten yhtenäisten käytänteiden rakentaminen: 

  • Laadittu henkilöstölle yhteinen perehdytysopas. 
  • Laadittu suun terveydenhuollon johtamisen vuosikello. 
  • Tunnistettu prosessikuvausten työstötarpeita, vastuutettu niiden työstäminen ja käsitelty valmiita mallinnuksia yhteisesti. Laadittu prosessikuvaukset mm. suun terveydenhuollon pääasiakasprosessista (päivitys), koululaisten pop up-tarkastuksista, kimppakirjamallista ja pelkopotilaiden hoidosta. 
  • Yhtenäistetty ja otettu käyttöön päivitetyt asiakkaiden lomakkeet ja ohjeistukset. 
  • Koottu yhteen suun terveydenhuollon keskeiset yhteystiedot. 
  • Käynnistetty kirjauskäytäntöjen yhtenäistäminen: Kartoitettu palkkikoodien ja kirjauskäytäntöjen yhtenäistämistarpeita. Sovittu mm. plakki-indeksin kirjaamisesta koko alueella. 
  • Kartoitettu keinoja työnantajamielikuvan vahvistamiseksi ja lisätty sth:n toimintaan liittyvää viestintää.
Toimintaympäristö

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue on vajaan sadantuhannen asukkaan alue, joka koostuu seitsemästä kunnasta. Hyvinvointialueella on nykyään kuusi hammashoitolaa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat sekä hyvinvointialueen asukkaat että suun terveydenhuollon henkilöstö.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kehittämisessä oli vahvasti mukana lähiesihenkilöt yhdessä tulosyksikköpäällikön ja konsulttiyritys NHG:n kanssa. Tiedottaminen oli monikanavaista ja monivaiheista.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Vaikuttavuutta mm. hoidettuihin potilaisiin ja jonotusaikoihin seurataan jatkuvasti.

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kehittämisessä kannattaa jo varhaisessa vaiheessa tehdä moniammatillista yhteistyötä ja tiedottaa monivaiheisesti. 

Kansikuva
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt