SUUNTA-ryhmätoiminta työ- ja opiskeluelämän ulkopuolella oleville nuorille vanhemmille

SUUNTA-ryhmätoimintamalli matalan kynnyksen palvelumuoto, joka on tarkoitettu työ- ja opiskeluelämän ulkopuolella olevien nuorten vanhempien työ- ja toimintakyvyn vahvistamiseen, osallisuuden lisäämiseen sekä vanhemmuuden tukemiseen.

Toimintamallin nimi
SUUNTA-ryhmätoiminta työ- ja opiskeluelämän ulkopuolella oleville nuorille vanhemmille
Toimintamallin lyhyt kuvaus

SUUNTA-ryhmätoimintamalli matalan kynnyksen palvelumuoto, joka on tarkoitettu työ- ja opiskeluelämän ulkopuolella olevien nuorten vanhempien työ- ja toimintakyvyn vahvistamiseen, osallisuuden lisäämiseen sekä vanhemmuuden tukemiseen.

Toteutuspaikka
Malli on vapaasti hyödynnettävissä. Se on kehitetty ESR-rahoitteisessa SUUNTA – Nuorten vanhempien suunta työelämään -hankkeessa.
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomi
Toimintamallin rahoittaja
Euroopan Sosiaalirahasto (ESR)

Tekijä

Kaisa Malinen

Luotu

07.04.2020

Viimeksi muokattu

01.10.2021
Ratkaisun perusidea

SUUNTA-ryhmätoimintamalli on tarkoitettu työ- ja opiskeluelämän ulkopuolella olevien nuorten vanhempien työ- ja toimintakyvyn vahvistamiseen, osallisuuden lisäämiseen sekä vanhemmuuden tukemiseen. Toiminta on tavoitteellista, 3–5 kuukautta kestävää ammatillisesti ohjattua ja digitaalisesti tuettua vertaisryhmätoimintaa.

Toimintaympäristö

Nuorelle oman paikan löytäminen opinnoissa tai työelämässä ei välttämättä ole helppoa. Nuorten työmarkkinoille kiinnittymisen on nähty vaikeutuneen laajan rakenteellisen työttömyyden ja perinteisten "ensityöpaikkojen" katoamisen myötä (Harkko, Lehikoinen, Lehto & Ala-Kauhaluoma 2016). Arvioiden mukaan Suomessa on useita kymmeniä tuhansia syrjäytyneitä nuoria, jotka paitsi koulutukseen ja työelämään hakeutuakseen, myös kuntoutuakseen tarvitsevat suunnitelmallista monialaista ja moniammatillista tukea (Tuusa & Ala-Kauhaluoma 2014, 17–18; myös Hiilamo ym. 2017). Samalla tiedetään, että esimerkiksi mielen hyvinvointiin liittyvät haasteet ja mielenterveysongelmat johtavat nuorilla aikuisilla usein koulutuksen ulkopuolelle jäämiseen (Korkeamäki, Haikkonen & Poutiainen 2015, 16, 19).

Kouluttamattomilla ja työkokemusta vailla olevilla nuorilla vanhemmilla työelämään pääsy voi olla vaikeaa, ellei vanhemmuuden rinnalle rakennu yhteiskunnallista työroolia. Työllistymisen mahdollisuuksia vähentää ja kynnystä hakeutua työelämään voi nostaa heikko kiinnittyminen työmarkkinoille ja pitkä vanhempainvapaa. Perhevapaan jälkeen lisää haasteita voivat aiheuttaa vanhempien muuttuneet, työelämää koskevat arvot sekä läheisten ristiriitaiset odotukset koskien työhön siirtymistä. (Luoto, Kauppinen & Luotonen 2012; Pulkkinen & Toppinen-Tanner 2014.) Erityisesti teiniäitien on nähty olevan vanhempia äitejä suuremmassa riskissä kohdata erityisiä haasteita opiskelussa ja työelämään siirtymisessä (Halonen & Apter 2010).

Perheissä tapahtuu aina suuri muutos, kun pienten lasten vanhemmat siirtyvät kotoa työelämään. Työn lisäksi on järjestettävä päivähoitopaikka, suunniteltava arjen sujuminen ja perheen sisäinen työnjako sekä otettava huomioon omat voimavarat. Vanhempien hyvinvoinnin kannalta on tärkeää saada etukäteen tietoa tulevista muutoksista, aktivoida tarvittavat verkostot, vahvistaa itseluottamusta ja lisätä uskoa uusista haasteista selviytymiselle. (Pulkkinen & Toppinen-Tanner 2014.) Työelämän ja perheen yhdistämisen haasteet muodostavat monisyisen tilanteen, jonka ratkaisemista voidaan ja kannattaa tukea monialaisesti ja ennaltaehkäisevästi (esim. Pulkkinen & Toppinen-Tanner 2014).

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

SUUNTA-toiminta on suunnattu työelämän ja opiskelun ulkopuolella oleville nuorille vanhemmille, joilla 

  • on pieniä lapsia tai joilla on kokemus vanhemmuudesta. 
  • on keskeytynyt tai puuttuva koulutus.
  • ei ole työpaikkaa, johon palata vanhempainvapaiden jälkeen.
  • on toimintakyvyn rajoitteita, jotka vaikeuttavat työelämään siirtymistä. 
  • on halu pohtia toimintakykynsä haasteita ja rajoitteita. 
  • on halu löytää vaihtoehtoja työelämässä tai koulutuksessa.
  • siirtyminen työelämään tai opiskelemaan on haasteellista.
  • on vanhempainvapaiden jälkeen epävarmuus tulevaisuudesta.

 

SUUNTA-ryhmäläisille tarjotaan mahdollisuuksia osallistua aktiivisesti toiminnan suunnitteluun, järjestämiseen, kehittämiseen ja arviointiin. Ryhmätoiminnassa toiminnan sisällöt tarkennetaan yhdessä ryhmän kanssa ensimmäisillä ryhmäkerroilla osallistujien tarpeita ja toiveita kuunnellen. Käsiteltävät teemat saattavat siten vaihdella ryhmäkohtaisesti. Kun osallistujille luodaan mahdollisuuksia vaikuttaa ryhmän sisältöön ja toteutukseen, voi se vahvistaa ryhmään sitoutumista.

Jotta ryhmäläisille voidaan mahdollistaa todellinen osallisuus prosessiin, on toiminnan lähtökohdaksi otettava osallistujien aiemmat kokemukset ja niiden synnyttämät tunteet, tieto ja tarpeet. Erityisen tärkeää ryhmän toteutuksessa on vertaisohjaus ja -tuki eli osallistujien keskinäinen ajatustenvaihto ja ratkaisujen pohtiminen pari- ja pienryhmäharjoituksissa. Tavoitteena on näin vahvistaa ryhmäläisten yhteenkuuluvuutta ja avata tilaa teemojen tarkasteluun ja pohtimiseen ilman, että ohjaaja välttämättä osallistuu kaikkiin ryhmässä käytyihin keskusteluihin.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

ks. tarkemmin julkaisusta Opas SUUNTA-ryhmän ohjaajalle

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

ks. tarkemmin julkaisusta Opas SUUNTA-ryhmän ohjaajalle

Vinkit toimintamallin soveltajille

ks. tarkemmin Opas SUUNTA-ryhmän ohjaajalle

 

SUUNTA-prosessin vaiheet:

Ryhmään ohjautuminen
SUUNTA-ryhmätoiminta käynnistyy paikallisen tai alueellisen yhteistyöverkoston kokoamisella ja ryhmätoiminnan rakenteiden luomisella hyvissä ajoin ennen varsinaisen ryhmätoiminnan aloitusta. Nuoria vanhempia tiedotetaan toiminnasta yhteistyöverkostojen avulla ja ryhmään ohjaus tapahtuu erilaisten viranomais- ja ammattilaiskanavien kautta (esim. neuvolat, perhetyö, lastensuojelu, aikuissosiaalityö, seurakunnat, järjestöt, projektit). Sosiaalisen median on mahdollista saada ryhmiin mukaan vanhempia, joita ei tavoiteta palvelujen kautta. SUUNTA-ryhmään osallistuminen on vapaaehtoista ja perustuu asiakkaan tunnistamaan omaan tarpeeseen, joten toiminnassa tärkeää on matalan kynnyksen palvelun periaatteella toimiminen. Ryhmään osallistumine ei edellytä viranomaisen tai ammattilaisen lähetettä tai diagnoosia, vaan ryhmä on avoin erilaisissa elämäntilanteissa oleville nuorille vanhemmille.

Yksilölliset alkukeskustelut
SUUNTA-ryhmätoiminta toteutetaan pääosin ryhmämuotoisesti, mutta prosessiin kuuluvat yksilölliset alku- ja loppukeskustelut eli kaksi yksilötapaamista. Alkukeskustelulla helpotetaan nuorten vanhempien ryhmään tulemista, toimintaan osallistumista ja turvallisen luottamussuhteen rakentamista. Samalla vanhempi saa enemmän tietoa ryhmän mahdollisista sisällöistä, aikataulusta ja tapaa ohjaajan etukäteen. Keskustelun toteuttamiseen tulee osallistua ainakin toisen ryhmänohjaajista. Alkukeskustelun yhteydessä työvälineenä voidaan käyttää esimerkiksi SUUNTA-työkalua (ks. oheinen liite) tai GAS-menetelmää (Goal Attainment Scaling) tavoitteiden asetteluun. Ennen ryhmän alkamista on vielä hyvä muistuttaa osallistujia ryhmän aloitusajankohdasta esimerkiksi infokirjeellä, tai puhelinsoitolla.

Ryhmäprosessi
SUUNTA-ryhmätoiminnassa osallistujista muodostetaan alkukeskustelujen jälkeen maks. 6–8 henkilön suljettuja pienryhmiä. Ryhmän toiminta-ajaksi rakennetaan osallistujien kanssa yhdessä aikataulutettu ohjelma, joka kestää 3–5 kuukauden ajan. Ryhmän kokoontumiset järjestetään kerran viikossa. Yksittäisen ryhmäkerran rakenne muodostuu kolmesta eri vaiheesta: aloituksesta, teeman käsittelystä ja päätöksestä. Toiminnan sisällöt tarkennetaan yhdessä ryhmän kanssa ensimmäisillä ryhmäkerroilla osallistujien tarpeita ja toiveita kuunnellen. Teemat voivat liittyä esimerkiksi arjen hallintaan; vanhemmuuteen ja parisuhteeseen; sosiaalisiin suhteisiin, verkostoihin; psyykkiseen hyvinvointiin ja itsetuntemukseen; hyvinvointia ja terveyttä edistäviin elämäntapoihin; itselle soveltuvan ammattialan tai työtehtävien määrittämiseen; työelämävalmiuksiin ja -taitoihin sekä työnhakutaitoihin. Ryhmätoiminnan toteuttamisessa voidaan hyödyntää SUUNTA-työkalua (ks. oheinen liite).

Yksilölliset loppukeskustelut
Yksilöllisen loppukeskustelun tarkoituksena on palata osallistujan itselleen ryhmän alussa asettamiin tavoitteisiin ja arvioida niiden toteutumista tai muuttumista ryhmäprosessin aikana. Loppukeskustelussa osallistujalla on myös mahdollisuus pohtia SUUNTA-ryhmän toimivuutta itselleen ja omaa toimintaansa ryhmässä. Loppukeskustelujen yhteydessä voidaan käyttää SUUNTA-työkalua (ks. oheinen liite). Ryhmän päättymisvaihe on hedelmällinen ajankohta pohtia ryhmäläisten kanssa yksilöllisesti ja konkreettisesti heidän jatkosuunnitelmiaan. Mikäli loppukeskustelussa käy ilmi, että osallistuja hyötyisi ryhmän päättymisen jälkeen jatkotuesta tai muista palveluista, ryhmänohjaajat auttavat sopivan avun tai palvelun etsimisessä.

Vertaistoiminnan tuki
Yhtenä vertaistoiminnan muotona ja sen tukena voidaan järjestää SUUNTA- miittejä eli yhteisiä tapaamisia, joihin kutsutaan paitsi parhaillaan SUUNTA-ryhmissä mukana olevat osallistujat, myös niihin aiemmin osallistuneet henkilöt. Miittien sisällöt ja työskentelytavat suunnitellaan tapauskohtaisesti, ja ideoita ja toiveita teemoiksi on hyvä kysyä ryhmäläisiltä itseltään. SUUNTA-ryhmien vertaistoiminnan tukena voi hyödyntää erilaisia sosiaalisen median sovelluksia ja digitaalisia menetelmiä. Esimerkiksi voidaan hyödyntää WhatsApp-ryhmiä sosiaalisen vuorovaikutuksen ja asiakkaiden kannattelun välineenä.

Kansikuva
yhteenliittyneitä käsiä

Kehittämisen vaihe

Valmis