Terveydenhuollon kirjaamisen kehittäminen Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella (RRP, P4, I3)
Terveydenhuollon kirjaamisen kehittäminen ja kirjaamiskäytäntöjen yhtenäistäminen Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella.
Toimintamallin nimi
Terveydenhuollon kirjaamisen kehittäminen ja kirjaamiskäytäntöjen yhtenäistäminen Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella.
Hankkeen terveyden- ja sosiaalihuollon kirjaamiskoordinaattorit rakensivat yhdessä kirjaamisen laadunhallinnan mallin, joka luo rakenteet koko hyvinvointialueelle sosiaali- ja terveydenhuollon kirjaamiseen. Kirjaamisen laadunhallinnan malli koostuu kirjaamisen ydinryhmistä, kirjaamisen mentoriverkostosta sekä kirjaamiskoordinaattoreista. Kirjaamisen rakenteiden avulla saadaan luotua selkeät, yhtenäiset käytänteet kirjaamisen haasteiden ratkomiseen sekä kirjaamista ohjaavien linjausten sopimiseen.
Terveydenhuoltoa ja kirjaamista koskettavat lait päivittyvät ja sen myötä kirjaamisen ohjeistukset ja vaatimukset muuttuvat. Terveydenhuoltoa koskettaa jatkuva muutos, ja tätä muutosta haastaa haastava taloudellinen sekä henkilöstöresurssillinen tilanne. On valtakunnallinen tarve kehittää terveydenhuollon kirjaamista vastaamaan nykyisiä asiakas- ja potilastiedon kirjaamisen ohjeita tehokkaasti ja systemaattisesti.
Kirjaamisen kehittämisen kohderyhmänä on Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen perusterveydenhuollon yksiköiden hoitohenkilökunta. Kirjaamisen merkitys tiedostetaan yksiköissä ja yksiköissä on tunnistettu kirjaamisen kehittämisen tarpeita. Yksiköiden esihenkilöitä ja työntekijöitä on osallistettu Kirjaamisen nykytilan kartoituksen teon yhteydessä sekä kartoituksessa havaittuihin asioihin jatkotoimenpiteet on suunniteltu yhdessä vastuualueiden kanssa.
Kirjaamisen laadunhallinnan mallin juurruttaminen vaatii kirjaamisen koordinaattorit sosiaali- ja terveydenhuoltoon, ja kirjaamisen laadunhallinnan mallin rakenteiden jalkauttaminen on osa heidän työtään. Kirjaamisen mentoriverkoston ammattilaiset tarvitsevat kirjaamisen kehittämisen eteen tehtävää työtä varten ns. korvamerkittyä työaikaa.
Uusia, yllättäviä tietoteknisiä rajoitteita on ilmennyt kirjaamisen kehittämistyön yhteydessä. Nykyinen asiakas- ja potilastietojärjestelmä on rajoittunut monelta osin, eikä uusia (tarpeellisia ja lain vaatimia) toiminnallisuuksia ole voitu käyttöönottaa. Terveysasemien kirjaamisen mallipohjien pilotointivaihe on vielä menossa ja se päättyy syksyllä, jonka jälkeen olisi tarkoituksena että mallipohjia muokataan saatujen palautteiden perusteella ja ne jää pysyväksi osaksi työarkea.