Terveydenhuollon omatyöntekijä -digipolku hoidon jatkuvuuden tueksi Pirkanmaa HVA (RRP, P4, I1)

Terveydenhuollon omatyöntekijä -digipolku toimii pitkäaikaissairauden seurannan ja omahoidon tukena hoidon jatkuvuudesta hyötyvillä asiakkaille.  Digipolku mahdollistaa asiakkaalle viestinnän omatyöntekijän kanssa ja omamittaustuloksien kirjaamisen.

Toimintamallin nimi
Terveydenhuollon omatyöntekijä -digipolku hoidon jatkuvuuden tueksi Pirkanmaa HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Terveydenhuollon omatyöntekijä -digipolku toimii pitkäaikaissairauden seurannan ja omahoidon tukena hoidon jatkuvuudesta hyötyvillä asiakkaille.  Digipolku mahdollistaa asiakkaalle viestinnän omatyöntekijän kanssa ja omamittaustuloksien kirjaamisen.

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialue, avopalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Tiina Aikonen

Luotu

20.01.2025

Viimeksi muokattu

22.07.2025
Ratkaisun perusidea

Terveydenhuollon omatyöntekijä -digipolun tarkoituksena on turvata henkilökohtaista hoidon jatkuvuutta asiakkaille, joille nimetään perusterveydenhuollossa omalääkäri ja -hoitaja hoidon jatkuvuusmallin mukaisesti.  Mallilla pyritään henkilökohtaisen vuorovaikutussuhteen jatkuvuuden turvaamiseen. Asiakkaalla polku mahdollistaakin viestittelyn suoraan oman työntekijän tai hoitotiimin kanssa chat-palvelun kautta sekä tarvittaessa videoyhteyden. Polku toimii asiakkaan omahoidon tukena ja asiakas pystyy kirjaamaan polulle omamittaustuloksiaan, jotka ovat reaaliaikaisesti terveydenhuollon ammattilaisen käytettävissä.

Toimintaympäristö

Pirkanmaan hyvinvointialueella otetaan käyttöön vuonna 2025 hoidon jatkuvuuden toimintamalli perusterveydenhuollossa. Potilastietojärjestelmää sekä digi- ja puhelinpalvelujärjestelmiä kehitetään hoidon jatkuvuuden tueksi. Terveydenhuollon omatyöntekijä -digipolku on kehitetty ratkaisuksi asiakkaan ja omatyöntekijän vuorovaikutussuhteen jatkuvuuden turvaamiseen.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Terveydenhuollon omatyöntekijä -digipolku toimii kiireettömänä asiointikanavana toistuvasti palveluita tarvitseville sekä niille pitkäaikaissairaille asiakkaille, joiden sairaudet tarvitsevat säännöllistä seurantaa hoidon jatkuvuusmallin mukaisesti. Polun yksilöllistä käyttöönottoa määrittää myös asiakkaan halukkuus ja kyvykkyys digitaalisen asiointivälineen käyttöön sekä vahvan tunnistautumisen mahdollisuus alustalle.

Digipolun käytöstä kerätään asiakas- ja ammattilaispalautetta, jotka toimivat olennaisena osana palvelun kehittämistyötä. Asiakkaille palautteen antaminen on mahdollistettu suoraan digipolulta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Terveydenhuollon Omatyöntekijä -digipolku Pirkanmaan hyvinvointialueen digitaalisen asioinnin SuomiSote-alustalla. Asiakas pääsee digipolulle OmaPirha Digiklinikka -sovelluksella tai verkkoselaimella Pirkanmaan hyvinvointialueen sivuilla. Polun käyttöönotto vaatii asiakkaalta digitaalisen asioinnin kyvykkyyttä sekä vahvan tunnistautumisen mahdollisuutta alustalle. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Polkua kokeiltiin käyttöön keväällä 2025. Suurimmaksi ongelmaksi muodostui monimutkaisuus hoitotiimin lisäämisessä järjestelmään. Koska Pirkanmaan hyvinvointialueella on useita kymmeniä sote-asemia, joissa toistaiseksi on vielä erilaisia toimintakäytänteitä, tätä mallia ei pystytty laajentamaan koko Pirkanmaan alueelle käyttöön. Asiakkailta saatu vähäinen palaute (vähäisten avattujen polkujen takia) oli pääasiassa positiivista. Mallia ei toistaiseksi laajenneta, vaan kokeillaan erilaista viestitapaa hoidon jatkuvuuden turvaamiseen.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Ennen tämän toimintatavan käyttöönottoa juuri kyseisessä järjestelmässä, olisi tärkeää olla selkeä ja tiivis tiimimalli ammattilaisten keskuudessa. Hyvä puoli toimintamallissa on viestiyhteyden ja omamittaustulosten näkyminen samassa järjestelmässä.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä