Toiminnanohjausjärjestelmät osana Sote-tilannekeskusta Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella (RRP, P4,I4)
Toiminnanohjausjärjestelmillä saadaan tuotettua Sote-tilannekeskuksen käyttöön reaaliaikaista tilannetietoa. Tiedon avulla voidaan koordinoida potilasvirtaa, ohjata resurssien järkevää ja tarkoituksenmukaista käyttöä ja saada aikaan säästöjä.
Toimintamallin nimi
Toiminnanohjausjärjestelmillä saadaan tuotettua Sote-tilannekeskuksen käyttöön reaaliaikaista tilannetietoa. Tiedon avulla voidaan koordinoida potilasvirtaa, ohjata resurssien järkevää ja tarkoituksenmukaista käyttöä ja saada aikaan säästöjä.
Ensihoidon kuljetukset on tilattu kenttäjohtajan kautta puhelimitse. Nyt yksiköt voivat tilata sekä kiireettömän että kiireellisen ensihoidon kuljetuksen SBM alustan kautta.
Yksikkö täyttää lomakepohjan , jossa on ensihoidon kuljetusta koskevat tiedot kirjattavissa. Lomakepohja on ohjaava ja siinä on pakollisia tietoja, joita yksikön tulee täyttää. Kun lomake on valmis, yksikkö lähettää lomakkeen, joka ohjautuu kenttäjohtajalle arvioon. Kenttäjohtaja ottaa tehtävän hoitoon ja lähettää tarkoituksenmukaisen ensihoitoyksikön kohteeseen.
Lähettävä yksikkö näkee sovelluksen kautta missä vaiheessa kuljetus on. Kenttäjohtaja laittaa kuljetustilauksen valmis tilaan siinä vaiheessa, kun potilas tai asiakas on kuljetettu ensihoidon toimesta määränpäähän
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soite muodostuu kahdeksasta kunnasta. Jäsenkuntina ovat Toholampi, Veteli, Kaustinen, Perho, Lestijärvi, Halsua sekä Kannuksen ja Kokkolan kaupungit. Hyvinvointialueena Soite on Suomen pienin. Asukasluku on n. 68 000. Soiten alueella oleva keskussairaala toimii päivystävänä sairaalana n. 200 000 asukkaalle.
Soitessa aloittaa Sote-tike eli sosiaali- ja terveydenhuollon koordinointi- ja tilannekeskus vuoden 2025 alussa. Sote-tilannekeskukseen keskitetään liikkuvien kotiin vietävien palveluiden koordinointi, resurssien johtaminen, potilasvirran keskitetty koordinointi sekä päivystysapu 116117.
Tilannekeskuksessa tulee työskentelemään ensihoidon kenttäjohtaja, tilannekeskuspäivystäjä, päivystysapu, kotihoidon toiminnanohjauskeskus sekä kotisairaalan koordinaattori. Vuonna 2026 mukaan liittyy myös sosiaalipäivystys.
Tilannekeskus tukee, koordinoi ja johtaa moniammatillisesti eri toimijoita tilanteissa, joissa asiakkailla tai henkilöstöllä on joku ennakoimaton tai akuutti palvelun tarve. Tilannekeskuksen kautta vastataan palvelun tai avuntarpeeseen tarkoituksenmukaisella palvelulla tai resurssilla.
Tilannekeskuksessa ylläpidetään Sote-tilannekuvaa, raportoidaan poikkeamista ja tarvittavien prosessien käynnistäminen muutosten perustella.
Tilannekeskus toimii yhteistyössä viranomaisten, kolmannen sektorin sekä muiden toimijoiden kanssa.
SBM alustalle tehdyn potilasohjaus sovelluksen ja ensihoidon kuljetustilauksen käyttöönoton ja laajentamisen tavoitteena on saada yhtenäistettyä ja selkeyttää Sote-tilannekeskuksen kautta liikkuvaa asiakas- ja potilasvirran hallintaa. SBM alusta tulee käyttöön Soiten erikoissairaanhoidon osastoille, kotihoidon toiminnanohjauskeskukseen, kotisairaalaan, yhteispäivystykseen, yleislääketieteen osastoille, potilaskoordinaattorille sekä tilannekeskuspäivystäjille.
Ensihoidon kuljetustilaus sovellus tulee käyttöön yhteispäivystykseen, erikoissairaanhoidon osastoille, yleislääketieteen osastoille sekä ensihoidolle.
Potilasohjaus sovelluksen suunnittelussa oli mukana henkilöitä erikoissairaanhoidon osastoilta, kotisairaalasta, yhteispäivystyksestä, kotihoidon toiminnanohjauskeskuksesta, yleislääketieteen osastolta, koordinoivat hoitajat ja tietosuoja-asiantuntija.
Ensihoidon kuljetustilaussovelluksen suunnittelussa oli mukana ensihoitolääkäri, kenttäjohtajia ja tietosuoja-asiantuntija
Molempien sovellusten suunnittelussa tavoiteltiin suoraviivaisuutta ja tasalaatuisuutta. Molemmat sovellukset tulevat vähentämään puhelimessa tapahtuvaa viestintää. Puhelimessa tapahtuva viestintä lisää virheiden ja asioiden vääristyminen on mahdollista.
Yksiköt jotka ovat kuljetustilaussovelluksen piirissä ovat saaneet koulutusta ja perehdytystä sovelluksen käyttöön. Sovellusta harjoiteltiin yksiköissä parin kuukauden ajan. Sovellus koettiin yksiköissä helppokäyttöiseksi. Lomakkeen täytöstä tehtiin tarkemmat ohjeet, jotka jaettiin yksiköihin.
Jatkossa yksiköt tilaavat ensihoidon kuljetuksen sovelluksen kautta. Tämän kautta saadaan tilastoa mm. kuljetus määristä.
Vielä ei ole juurikaan kerääntynyt käyttökokemusta