Toiminnanohjausjärjestelmät osana Sote-tilannekeskusta Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella (RRP, P4,I4)

Toiminnanohjausjärjestelmillä saadaan tuotettua Sote-tilannekeskuksen käyttöön reaaliaikaista tilannetietoa. Tiedon avulla voidaan koordinoida  potilasvirtaa, ohjata resurssien järkevää ja tarkoituksenmukaista käyttöä ja saada  aikaan säästöjä. 

Toimintamallin nimi
Toiminnanohjausjärjestelmät osana Sote-tilannekeskusta Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella (RRP, P4,I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toiminnanohjausjärjestelmillä saadaan tuotettua Sote-tilannekeskuksen käyttöön reaaliaikaista tilannetietoa. Tiedon avulla voidaan koordinoida  potilasvirtaa, ohjata resurssien järkevää ja tarkoituksenmukaista käyttöä ja saada  aikaan säästöjä. 

Toteutuspaikka
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soite
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

26.02.2024

Viimeksi muokattu

20.11.2024
Ratkaisun perusidea

Ensihoidon kuljetukset on tilattu kenttäjohtajan kautta puhelimitse. Nyt yksiköt voivat tilata sekä kiireettömän että kiireellisen ensihoidon kuljetuksen SBM alustan kautta. 

Yksikkö täyttää lomakepohjan , jossa on ensihoidon kuljetusta koskevat tiedot kirjattavissa. Lomakepohja on ohjaava ja siinä on pakollisia tietoja, joita yksikön tulee täyttää. Kun lomake on valmis, yksikkö lähettää lomakkeen, joka ohjautuu kenttäjohtajalle arvioon. Kenttäjohtaja ottaa tehtävän hoitoon ja lähettää tarkoituksenmukaisen ensihoitoyksikön kohteeseen. 

Lähettävä yksikkö näkee  sovelluksen kautta missä vaiheessa kuljetus on. Kenttäjohtaja laittaa kuljetustilauksen valmis tilaan siinä vaiheessa, kun potilas  tai asiakas on kuljetettu ensihoidon toimesta määränpäähän

Toimintaympäristö

Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soite muodostuu kahdeksasta kunnasta. Jäsenkuntina ovat Toholampi, Veteli, Kaustinen, Perho, Lestijärvi, Halsua sekä Kannuksen ja Kokkolan kaupungit.  Hyvinvointialueena Soite on Suomen pienin.  Asukasluku on n. 68 000. Soiten alueella oleva keskussairaala toimii päivystävänä sairaalana n. 200 000 asukkaalle.

Soitessa aloittaa Sote-tike eli sosiaali- ja terveydenhuollon koordinointi- ja tilannekeskus vuoden 2025 alussa. Sote-tilannekeskukseen keskitetään liikkuvien kotiin vietävien palveluiden koordinointi, resurssien johtaminen, potilasvirran keskitetty koordinointi sekä päivystysapu 116117. 

Tilannekeskuksessa tulee työskentelemään ensihoidon kenttäjohtaja, tilannekeskuspäivystäjä, päivystysapu, kotihoidon toiminnanohjauskeskus sekä kotisairaalan koordinaattori. Vuonna 2026 mukaan liittyy myös sosiaalipäivystys.

Tilannekeskus tukee, koordinoi ja johtaa moniammatillisesti eri toimijoita tilanteissa, joissa asiakkailla tai henkilöstöllä on joku ennakoimaton tai akuutti palvelun tarve. Tilannekeskuksen kautta vastataan palvelun tai avuntarpeeseen tarkoituksenmukaisella palvelulla tai resurssilla. 

Tilannekeskuksessa ylläpidetään Sote-tilannekuvaa, raportoidaan poikkeamista ja tarvittavien prosessien käynnistäminen muutosten perustella. 

Tilannekeskus toimii yhteistyössä viranomaisten, kolmannen sektorin sekä muiden toimijoiden kanssa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

SBM alustalle tehdyn potilasohjaus sovelluksen ja ensihoidon kuljetustilauksen käyttöönoton ja laajentamisen tavoitteena on saada yhtenäistettyä ja selkeyttää Sote-tilannekeskuksen kautta liikkuvaa asiakas- ja potilasvirran hallintaa. SBM alusta tulee käyttöön Soiten erikoissairaanhoidon osastoille, kotihoidon toiminnanohjauskeskukseen, kotisairaalaan, yhteispäivystykseen, yleislääketieteen osastoille, potilaskoordinaattorille sekä tilannekeskuspäivystäjille.  

Ensihoidon kuljetustilaus sovellus tulee käyttöön yhteispäivystykseen, erikoissairaanhoidon osastoille, yleislääketieteen osastoille sekä ensihoidolle.

Potilasohjaus sovelluksen suunnittelussa oli mukana henkilöitä erikoissairaanhoidon osastoilta, kotisairaalasta, yhteispäivystyksestä, kotihoidon toiminnanohjauskeskuksesta, yleislääketieteen osastolta, koordinoivat hoitajat ja tietosuoja-asiantuntija.   

Ensihoidon kuljetustilaussovelluksen suunnittelussa oli mukana ensihoitolääkäri, kenttäjohtajia ja tietosuoja-asiantuntija

Molempien sovellusten suunnittelussa tavoiteltiin suoraviivaisuutta ja tasalaatuisuutta. Molemmat sovellukset tulevat vähentämään puhelimessa tapahtuvaa viestintää. Puhelimessa tapahtuva viestintä lisää virheiden  ja asioiden vääristyminen on mahdollista. 

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Yksiköt jotka ovat kuljetustilaussovelluksen piirissä ovat saaneet koulutusta ja perehdytystä sovelluksen käyttöön. Sovellusta harjoiteltiin yksiköissä parin kuukauden ajan.  Sovellus koettiin yksiköissä helppokäyttöiseksi.  Lomakkeen täytöstä tehtiin tarkemmat ohjeet, jotka jaettiin yksiköihin.

Jatkossa yksiköt tilaavat ensihoidon kuljetuksen sovelluksen kautta. Tämän kautta saadaan tilastoa mm. kuljetus määristä. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Vielä ei ole juurikaan kerääntynyt  käyttökokemusta 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallia voidaan soveltaa muihinkin kuljetuksiin. 

Huolellinen suunnittelu, perehdyttäminen ja implementointi on tärkeää. 

Kansikuva
Soite logo

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä