Toimintaterapia Lasten ja nuorten perustason mielenterveyspalveluissa, Vantaan ja Keravan HVA, (RRP, P4, I1)

Toimintaterapeutin työskentelytavan luominen Lasten ja nuorten perustason mielenterveyspalvuissa. 
 

Toimintamallin nimi
Toimintaterapia Lasten ja nuorten perustason mielenterveyspalveluissa, Vantaan ja Keravan HVA, (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintaterapeutin työskentelytavan luominen Lasten ja nuorten perustason mielenterveyspalvuissa. 
 

Toteutuspaikka
Lasten ja nuorten psyykkisen hyvinvoinnin yksikkö. Yksikössä arvioidaan ja hoidetaan lasten ja nuorten mielenterveyshäiriöitä, kun toimintakyky on selkeästi heikentynyt tai kasvu ja kehitys häiriintynyt.
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Riitta Hakala

Luotu

01.11.2024

Viimeksi muokattu

12.11.2024
Ratkaisun perusidea

Hyvinvointialueen lasten ja nuorten mielenterveystyössä halutaan vahvistaa toimintaterapian osaamista. Lasten ja nuorten psyykkisen hyvinvoinnin yksikön toimintaterapiaan lapsi tai nuori ohjautuu erillisten kriteerien mukaan. Erotuksena kuntoutuksen toimintaterapiaan yksikön tarjoamassa toimintaterapiassa korostuu psyykkinen toimintakyky ja sen tukeminen. Myös vanhemmat saavat ohjausta ja hoitosuosituksia koskien lapsia ja nuoria.  Toimintaterapeutti tarjoaa sekä yksilö- että ryhmämuotoista kuntoutusta. 

 

Toimintaympäristö

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen lasten, nuorten ja perheiden palvelujen strategisena painopisteenä on lasten ja nuorten mielenterveys-, päihde- ja riippuvuuspalveluiden saatavuuden ja ohjautuvuuden parantaminen. Lasten ja nuorten psyykkisen hyvinvoinnin yksikkö keskittyy mielenterveys- ja päihdehäiriöiden hoitoon. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asiakasymmärrystä on kerrytetty haastattelemalla yksikön lääkäreitä ja kontaktoimalla vastaavaa työtä tekeviä kollegoita muilla hyvinvointialueilla.

Yksikön kohderyhmänä ovat:

  • 6-13-vuotiaat lapset sekä 13-21-vuotiaat nuoret, joilla on keskivaikea mielenterveyshäiriö, jonka vuoksi lapsen tai nuoren toimintakykyyn kotona, koulussa tai vapaa-ajalla on selkeästi heikentynyt tai hänen kasvu ja kehitys häiriintynyt. 
  • Haastava ADHD-diagnostiikka silloin kun oireet ovat selvät, mutta tarjoutuvia syitä on useita sekä posttraumaattiset stressireaktiot: tapahtumasta on yli kuusi kuukautta, mutta oireet jatkuvat.
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Organisaatiouudistuksessa yksikköön saatiin oma toimintaterapeutti. Ryhmämuotoinen itse- ja tunnesäätelyä tukeva ryhmä toteutettiin moniammatillisesti yksikön vakituisen työntekijän kanssa. Jatkossa ryhmän ohjaajina toimivat yksikön omat työntekijät. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä
  • Toimintaterapeutti on jatkossa osa moniammatillista työryhmää.
  • Ryhmäpalautetta kerättiin sekä ryhmään osallistuneilta lapsilta että heidän vanhemmiltaan. Yleinen tyytyväisyys ryhmään on ollut hyvää ja vanhemmat ovat havainneet arjessa muutosta lapsen tunnetaidoissa. 
Vinkit toimintamallin soveltajille
  • Toimintaterapeutti tarvitsee toiminnan alkaessa resurssointia työtilaan, arviointivälineisiin ja toimintavälineisiin.
Kansikuva
Lautapeli

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt