Tunnetaitolarppi on taidelähtöinen menetelmä, jossa larpin keinoin käsitellään tunnetaitoja. Itse peliviikonlopun lisäksi malliin kuuluu työpajoja. Larpin ja siihen liittyvät toimintakokonaisuudet on kehittänyt pelitaiteilija Johanna "Hörhiö" Verhiö SKR:n rahoituksella.

Toimintamallin nimi
Tunnetaitolarppi
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tunnetaitolarppi on taidelähtöinen menetelmä, jossa larpin keinoin käsitellään tunnetaitoja. Itse peliviikonlopun lisäksi malliin kuuluu työpajoja. Larpin ja siihen liittyvät toimintakokonaisuudet on kehittänyt pelitaiteilija Johanna "Hörhiö" Verhiö SKR:n rahoituksella.

Toteutuspaikka
Oulun interaktiiviset eläytyjät ry, Rolli ry, Vuolle Setlementti ry, Hyvän mielen talo ry
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Oulu
Toimintamallin rahoittaja
Säätiöt ja rahastot

Tekijä

Johanna Verhiö

Luotu

15.07.2021

Viimeksi muokattu

22.04.2022
Ratkaisun perusidea

Tunnetaitolarpissa tunnetaitoja opetellaan työpajoissa ja peliviikonlopun aikana. Työpajoissa esitellään pelissä käytettäviä tunteita sekä larppaamisen tekniikoita, jotta osallistujalla on valmiuksia tunteiden käsittelyyn syvälliselläkin tasolla. Pelin jälkeisessä työpajassa reflektoidaan koettua ja siirretään opittuja hyödyllisiä toimintamalleja omaan elämään.

Toimintaympäristö

"Vähintään joka viides suomalainen kokee vuoden aikana mielenterveyden häiriöitä ja joka viides sairastuu elämänsä aikana masennukseen. Kuitenkaan 2000-luvulla mielenterveyspalveluihin ei ole satsattu samassa määrin kuin muuhun terveydenhuoltoon." (mieli.fi) Mielenterveys ja siitä huolehtiminen on noussutkin tärkeäksi kansalaistaidoksi. Samaan aikaan pelaaminen on nostanut suosiotaan ja tavoittaa yhä laajemmin ihmisryhmiä, joilta pelaaminen on aiemmin yhteiskunnan normien takia ollut kiellettyä.

Varsinkin larppien saralla muutos miesvaltaisesta harrastuksesta naisten ja muiden sukupuolien tasavertaiseksi pelaamisen muodoksi on ollut huomattava. Yhä useammat perheet haluavat larpata yhdessä ja myös täysin lapsille suunnattuja pelejä on aiempaa enemmän. Nuoristyössä larppaamista on kokeiltu ympäri Suomen.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmää ovat 15 + ikäiset henkilöt, joita kiinnostaa kehittää tunnetaitojaan tai tutustua larppaamiseen harrastuksena. Suunnitteluvaiheessa on haastateltu nuoria, kerätty ideoita peliin ja pidetty yleisöäänestyksiä erilaisista pelin tarinalliseen sisältöön liittyvistä asioista.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Ryhmän ohjaaja: Työpajojen ohjaaminen 5x3h + peliviikonloppu

Pelinjohtaja (voi olla myös ryhmän ohjaaja): peliviikonloppu, tarinan ja hahmojen sisäistäminen

Tuottaja: ryhmän konkreettinen fasilitointi, peliviikonlopun käytännönjärjestelyt

Kummipelaajat (vapaaehtoisia kokeneita larppaajia): työpajat + peliviikonloppu

Paikka työpajoille (25 osallistujaa + ohjaajat)

Paikka ja muonitus pelille (25 osallistujaa + ohjaajat + avustajat)

Ohjaajatiimin palaverit + reflektointi vakiinnuttavat toimintaa ja tekevät siitä oman näköistä