Tunnetaitolarppi on taidelähtöinen menetelmä, jossa larpin keinoin käsitellään tunnetaitoja. Itse viikonlopun kestoisen peliviikonlopun lisäksi malliin kuuluu työpajoja.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Tunnetaitolarppi
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tunnetaitolarppi on taidelähtöinen menetelmä, jossa larpin keinoin käsitellään tunnetaitoja. Itse viikonlopun kestoisen peliviikonlopun lisäksi malliin kuuluu työpajoja.

Toteutuspaikka
Hyvän mielen talo
Paikkakunta tai maakunta
Oulu
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta

Tekijä

Johanna Verhiö

Luotu

15.07.2021

Viimeksi muokattu

15.07.2021
Ratkaisun perusidea **

Tunnetaitolarpissa tunnetaitoja opetellaan työpajoissa ja peliviikonlopun aikana. Työpajoissa esitellään pelissä käytettäviä tunteita sekä larppaamisen tekniikoita, jotta osallistujalla on valmiuksia tunteiden käsittelyyn syvälliselläkin tasolla. Pelin jälkeisessä työpajassa reflektoidaan koettua ja siirretään opittuja hyödyllisiä toimintamalleja omaan elämään.

Toimintaympäristö **

"Vähintään joka viides suomalainen kokee vuoden aikana mielenterveyden häiriöitä ja joka viides sairastuu elämänsä aikana masennukseen. Kuitenkaan 2000-luvulla mielenterveyspalveluihin ei ole satsattu samassa määrin kuin muuhun terveydenhuoltoon." (mieli.fi) Mielenterveys ja siitä huolehtiminen on noussutkin tärkeäksi kansalaistaidoksi. Samaan aikaan pelaaminen on nostanut suosiotaan ja tavoittaa yhä laajemmin ihmisryhmiä, joilta pelaaminen on aiemmin yhteiskunnan normien takia ollut kiellettyä.

Varsinkin larppien saralla muutos miesvaltaisesta harrastuksesta naisten ja muiden sukupuolien tasavertaiseksi pelaamisen muodoksi on ollut huomattava. Yhä useammat perheet haluavat larpata yhdessä ja myös täysin lapsille suunnattuja pelejä on aiempaa enemmän. Nuoristyössä larppaamista on kokeiltu ympäri Suomen.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmää ovat 15 + ikäiset henkilöt, joita kiinnostaa kehittää tunnetaitojaan tai tutustua larppaamiseen harrastuksena. Suunnitteluvaiheessa on haastateltu nuoria, kerätty ideoita peliin ja pidetty yleisöäänestyksiä erilaisista pelin tarinalliseen sisältöön liittyvistä asioista.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Ryhmän ohjaaja: Työpajojen ohjaaminen 5x3h + peliviikonloppu

Pelinjohtaja (voi olla myös ryhmän ohjaaja): peliviikonloppu, tarinan ja hahmojen sisäistäminen

Tuottaja: ryhmän konkreettinen fasilitointi, peliviikonlopun käytännönjärjestelyt

Kummipelaajat (vapaaehtoisia kokeneita larppaajia): työpajat + peliviikonloppu

Paikka työpajoille (25 osallistujaa + ohjaajat)

Paikka ja muonitus pelille (25 osallistujaa + ohjaajat + avustajat)

Ohjaajatiimin palaverit + reflektointi vakiinnuttavat toimintaa ja tekevät siitä oman näköistä

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä

Aihealueet

Mielenterveys

Ilmiöt

Sosiaalisen pääoman korostuminen

Kohderyhmä

Ammattilaiset Lapset ja varhaisnuoret Nuoret Nuoret aikuiset Organisaatiot Työikäiset