Tunnista suun hoidon tarve ja toimi -heräte työn tueksi, Lapin HVA (RRP, P4, I1)

Tunnista suun hoidon tarve ja toimi -heräte tuotetaan muille toimialoille herätteeksi ja heidän oman työn tueksi. Herätteessä on kokonaisuudet jaettu eri ikäryhmiin, jotta sitä voi hyödyntää mahdollisimman moni eri toimiala. 

Toimintamallin nimi
Tunnista suun hoidon tarve ja toimi -heräte työn tueksi, Lapin HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tunnista suun hoidon tarve ja toimi -heräte tuotetaan muille toimialoille herätteeksi ja heidän oman työn tueksi. Herätteessä on kokonaisuudet jaettu eri ikäryhmiin, jotta sitä voi hyödyntää mahdollisimman moni eri toimiala. 

Toteutuspaikka
Lapin hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Lapin hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Sanni Peteri

Luotu

17.03.2025

Viimeksi muokattu

11.06.2025
Ratkaisun perusidea

Tunnista suun hoidon tarve ja toimi -herätteen ydin on yksinkertainen, mutta vaikuttava: heräte toimii muistuttimena ja työkaluna ammattilaisille suun terveyden puheeksi ottamiseen osana muuta asiakas- ja potilastyötä. Kun suun hoidon tarve huomataan ajoissa, asiakas ja potilas voidaan ohjata oikea-aikaiseen hoitoon tai ennaltaehkäisevään tukeen – riippumatta siitä, missä palvelussa hän asioi.

Heräte on käytännönläheinen väline, joka voidaan liittää osaksi arjen työprosesseja esimerkiksi neuvolassa, kouluterveydenhuollossa, päihde- ja mielenterveyspalveluissa, ikäihmisten palveluissa tai sosiaalipalveluissa. Se auttaa varmistamaan, että suun terveys huomioidaan osana kokonaisvaltaista hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä.

Toimintaympäristö

Tunnista suun hoidon tarve ja toimi -heräte on kehitetty tukemaan muiden kuin suun terveydenhuollon ammattilaisten työtä suun ja hampaiden hoidon tarpeen tunnistamisessa. Heräte toimii konkreettisena työkaluna esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalveluissa, joissa asiakas kohdataan muun hoidon- ja palvelutarpeen vuoksi, mutta suun terveyteen liittyvä haaste voi jäädä muuten huomaamatta. 

Heräte vahvistaa ennaltaehkäisevää työotetta ja mahdollistaa nopeamman reagoinnin suun hoidon tarpeisiin, erityisesti haavoittuvissa ryhmissä (kuten ikäihmiset, mielenterveys- ja päihdeongelmia kokevat ihmiset, pitkäaikaissairaat tai muutoin heikossa asemassa olevat asiakkaat). Malli tukee varhaista puuttumista, vähentää pitkälle edenneitä hoitotarpeita ja edistää kustannusvaikuttavuutta.

Herätettä on tärkeä käyttää osana asiakaslähtöistä ja moniammatillista palveluohjausta. Se mahdollistaa suun terveyden huomioimisen osana kokonaisvaltaista palvelutarpeen arviointia, mikä lisää asiakkaan osallisuutta, yksilöllistä hoitoa ja edistää terveyden tasa-arvoa. Toimintamalli kohdistuu pääosin läsnätapaamisiin eri palveluissa, mutta sitä voidaan hyödyntää myös etäyhteyksissä silloin, kun asiakkaan suun terveydentila nousee esiin keskustelun tai oireiden kautta. Kokonaisuudessaan toimintamalli tukee sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten valmiuksia havaita ja ohjata asiakas suun terveydenhuollon palveluihin oikea-aikaisesti, mikä parantaa hoidon saatavuutta, palvelujen yhteentoimivuutta ja asiakaskokemusta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Tunnista suun hoidon tarve ja toimi -herätteen ensisijaisena kohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset. Kohderyhmää ovat myös asiakkaat ja potilaat, joiden suun terveyden haasteet jäävät helposti tunnistamatta muiden palveluiden yhteydessä. Näihin kuuluvat esimerkiksi:

  • Kaikenikäiset ja paljon palveluja käyttävät asiakkaat: Henkilöt, joiden suun terveydenhuollon tarpeet voivat jäädä muiden hoidon- ja palveluiden tarpeiden varjoon. Henkilöt, joilla ei ole säännöllistä kontaktia suun terveydenhuoltoon, mutta jotka hyötyisivät ennaltaehkäisevästä ohjauksesta.
  • Syrjäseudulla asuvat tai muutoin palvelujen saavutettavuushaasteista kärsivät: Asiakkaat ja potilaat, joilla on vaikeuksia päästä suun terveydenhuollon palveluihin.
  • Haavoittuvat asiakasryhmät: Esimerkiksi mielenterveys- ja päihdekuntoutujat tai maahanmuuttajat, joiden suun terveydenhuollon tarpeet voivat jäädä tunnistamatta.

On tunnistettu, että suun terveys jää usein muun terveydenhuollon sekä sosiaalihuollon varjoon. On myös havaittu, että osalla asiakkaista ja potilaista on selkeä suun hoidon tarve, mutta ohjaus ei toteudu järjestelmällisesti. Asiakkaita ja potilaita ei osallistettu herätteen tekemisessä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Tehtävät juurruttamisen tueksi:

  • Perehdytetään juurruttamistilaisuuksissa ammattilaiset herätteen käyttöön
  • Liitetään heräte osaksi olemassa olevia prosesseja (esim. lomakkeet, tarkistuslistat)
  • Kerätään palautetta ja kehitetään mallia käyttäjäkokemuksen pohjalta - hankeajan jälkeen.

Vaadittavat resurssit:

  • Aika: henkilöstön perehdyttämiseen ja jalkautukseen
  • Henkilöstö: koordinaatiovastuu ja käytön tukihenkilöt
  • Osaaminen: suun terveyden edistämisen ja puheeksioton taidot
  • Mahdollinen rahoitus: materiaalien tuotantoon

Vakiinnuttamisen vaiheet:

  1. Käyttöönoton suunnittelu ja pilotti
  2. Perehdytys, jalkautus ja materiaalien jakelu
  3. Käytön tuki
  4. Palautteen keruu ja mallin hienosäätö
  5. Integrointi pysyväksi osaksi arjen työkäytäntöjä
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Herätteen käyttöönoton myötä suun terveyden puheeksi ottaminen on lisääntyy eri palveluissa. Ammattilaiset toivottavasti kokevat työkalun hyödylliseksi ja helppokäyttöiseksi, ja sen avulla asiakkaiden suun hoidon tarpeita voidaan tunnistaa aiempaa varhaisemmin.

Käyttöönotto lisää moniammatillista yhteistyötä. Toivottavasti useilla alueilla heräte madaltaa kynnystä ottaa suun terveys esiin myös palveluissa, joissa sitä ei aiemmin ollut tapana käsitellä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Tavoiteltujen muutosten toteutumista pitäisi voida seurata pidemmän aikaa kohdennetuin mittarein ja kevyillä arviointimenetelmillä, joita voisi hyödyntää kehittämisen kaikissa vaiheissa. Tämän hankkeen aikana ei ennätetty hyödyntää kaikkien tavoitteiden mittaamista.

🔹Tavoite 1. Suun hoidon tarpeen varhaisempi tunnistaminen
Miten voisi mitata? Herätteen käyttömäärät ammattilaisten itsearvioinnin ja palautekyselyjen muodossa
Arviointikysymys: Onko suun terveyden puheeksiotto lisääntynyt eri palveluissa?

🔹 Tavoite 2. Oikea-aikainen ohjautuminen palveluihin
Miten voisi mitata? Herätteestä johtuvat ohjaukset ja ajanvaraukset suun terveydenhuoltoon
Arviointikysymys: Onko herätten käyttö johtanut konkreettisesti palveluun ohjautumiseen?

🔹 Tavoite 3. Työkalun toimivuus ammattilaisten näkökulmasta
Miten voisi mitata? Ammattilaiskyselyt (käyttökokemus, hyödyllisyys, helppous) sekä herätteen jalkautuksen infotilaisuuksiin osallistuneiden määrä ja palaute
Arviointikysymys: Tukeeko heräte käytännön asiakastyötä?

Kansikuva
Kuvio, jonka keskiössä on teksti tunnista suun hoidon tarve ja toimi -heräte. Asiasanoina oikeassa laidassa löytyvät suun hoidon tarpeen tunnistus, yhteistyö ja asiakas- ja potilasohjaus. Kuvion vasemmalla puolella on maininnat, että tämä kehittäminen kuuluu pitkäaikaissairaiden ja paljon palveluita tarvitsevien hoitoon pääsyn kokonaisuuteen sekä maininta suun terveydenhuolto. Kuvasta löytyvät EU-logo saatesanoin Euroopan unionin rahoittama, Lapha.fi-logo sekä VASA2 -hankelogo.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä