Työhönvalmennuksen vahvistaminen Pohteen työtoiminnassa (RRP, P4, I1)

Työhönvalmennuksen lisäämisellä Pohteen työtoiminnassa vahvistetaan erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden polkua työelämään. Tavoitteena on toimintaan osallistuvien henkilöiden työllistyminen palkkatyöhön tai opintojen aloittaminen.

Toimintamallin nimi
Työhönvalmennuksen vahvistaminen Pohteen työtoiminnassa (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Työhönvalmennuksen lisäämisellä Pohteen työtoiminnassa vahvistetaan erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden polkua työelämään. Tavoitteena on toimintaan osallistuvien henkilöiden työllistyminen palkkatyöhön tai opintojen aloittaminen.

Toteutuspaikka
Työhönvalmennuksen vahvistaminen työtoiminnassa / Digitaaliset palvelut hoitotakuun edistäjänä, POP-digi hoitotakuu 2 (Pilari 4, RRP2)Kehitysvammaisten henkilöiden palvelukokonaisuuden kehittäminen monitoimijayhteistyönä, POHDE- hva vammaispalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

09.11.2023

Viimeksi muokattu

21.01.2025
Toimintaympäristö

Kehittäminen pohjautuu Pohteen strategiaan ja järjestämissuunnitelman tavoitteisiin ja toimenpiteisiin.  Järjestämissuunnitelmassa tavoitteeksi on asetettu, että työtoiminnassa lisätään työhönvalmennusta ja että osa asiakkaista työllistyisi palkkatyöhön.  

Pohjois-Pohjanmaalla järjestetään työ- ja päivätoiminnan tehtäviä julkisten, kolmannen sektorin ja yksityisten toimijoiden kanssa. Alueella huomioidaan myös seurakunnan ja järjestöjen tarjoamat tukimuodot. Erityistä tukea elämässään tarvitsevien asiakkaiden pitkäaikaiset palvelut turvataan vahvistamalla hyvinvointialueen omaa palvelutuotantoa. Asiakkaan arkiympäristössä ja kotona tapahtuvien palveluiden ja tuen osalta on tarjolla sosiaalista kuntoutusta, sekä kuntouttavaa työtoimintaa tarpeen mukaisesti hyvinvointialueella. Työtoimintapalvelut toteutuvat työhön valmennuksena, ja osa asiakkaista työllistyy palkkatyöhön. Työ- ja päivätoiminnan toimintamallia kehitetään vahvistamaan asiakkaan elämäntaitoja ja työtehtäviä järjestetään julkisiin palveluihin, yksityisille toimijoille, sekä järjestöihin. Lisäksi työhön valmennusta kehitetään (Pohjois-Pohjanmaan sote-palveluiden järjestämissuunnitelma 2023-2025, s. 8,16,19).

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Hankkeessa kiinnitetään huomiota heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden palveluun kehittämällä työhönvalmennuksen kokonaisuutta ja vakiinnuttamalla kehitettyä toimintaa, sekä lisäämällä työntekijöiden osaamista koulutuskokonaisuuksilla työhönvalmennusosaamiseen liittyen. Ammattilaisten osaamisen kehittämisen kohderyhmänä ovat vammaispalvelujen työtoiminnan henkilöstö.  

Pohteen työtoiminnassa tapahtuvan työhönvalmennuksen nykytilaa on selvitetty hankkeessa loppuvuodesta 2023. Vammaispalvelujen työntekijöille lähetettiin tuolloin kysely, jolla kartoitettiin heidän työhönvalmennusosaamistaan sekä sitä, miten heidän yksikössään tuettiin asiakkaita kohti palkkatyötä ja hyödynnettiinkö siinä työhönvalmennusta. Helmikuussa 2024 toteutettiin kysely työtoiminnan entisille ja nykyisille asiakkaille. Kyselyllä kartoitettiin tietoa sitä, millaisia ovat asiakkaiden omat tavoitteet työtoiminnalle ja miten työtoiminta tällä hetkellä vastaa näihin tavoitteisiin. Maalis-huhtikuussa 2024 järjestettiin neljä työtoiminnan työntekijöille ja esihenkilöille tarkoitettua työpajaa, joissa luotiin työtoiminnan tyypilliset asiakasprofiilit. Työpajojen pohjalta luotiin viisi asiakastyyppiä, joita käytetään pohjana toimintamallin suunnittelussa. 

Asiakkaiden tavoitteet työtoiminnan ja tulevaisuuden suhteen ovat yksilöllisiä ja tuen tarve vaihtelee. Yhteneväisen toimintamallin suunnittelussa otetaan huomioon erilaiset asiakastarpeet mm. käytettävien työkalujen, lomakkeiden ja materiaalien valmistelussa.  Koko hyvinvointialueen vammaispalvelujen ammattilaisille yhteneväisellä ja erilaiset asiakkaat huomioivalla materiaalipankilla työhönvalmennuksen eri osa-alueille, on tarkoituksena helpottaa ammattilaisten yhteistyötä sekä asiakastyötä.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt