Työpaikkailmoituksen rakenne -työnantajille ja rekrytoinnin parissa työskenteleville
Työkalu auttaa rakentamaan selkeän, houkuttelevan ja informatiivisen työpaikkailmoituksen. Se ohjaa ilmoituksen jäsentelyssä ja tukee työnantajamielikuvan sekä kohderyhmän tavoittamisen kehittämistä.
Toimintamallin nimi
Työkalu auttaa rakentamaan selkeän, houkuttelevan ja informatiivisen työpaikkailmoituksen. Se ohjaa ilmoituksen jäsentelyssä ja tukee työnantajamielikuvan sekä kohderyhmän tavoittamisen kehittämistä.
Toimintamallissa on kyse työpaikkailmoituksen selkeästä ja systemaattisesta jäsentelystä. Työkalu auttaa työnantajaa laatimaan houkuttelevan, informatiivisen ja kohderyhmälleen sopivan ilmoituksen, joka tukee rekrytoinnin onnistumista.
Työmarkkinatilanne, osaajapula, monimuotoisuuden ja yhdenvertaisuuden edistäminen sekä työnantajamielikuvan merkityksen kasvu korostavat tarvetta selkeille, houkutteleville ja saavutettaville työpaikkailmoituksille.
Kohderyhmä ovat esihenkilöt, HR-asiantuntijat ja muut rekrytoinnista vastaavat, jotka laativat työpaikkailmoituksia. Työkalua voivat hyödyntää myös pienet organisaatiot, joissa rekrytointi ei ole päivittäistä työtä. Asiakasymmärrystä on kerätty asiakasyritysten kanssa käydyistä keskusteluista.
Työkalu on helppo ottaa käyttöön ilman erityisiä resursseja. Sen juurruttaminen edellyttää, että se jaetaan rekrytointeja tekeville ja esitellään lyhyesti esimerkiksi tiimikokouksessa. Käytännön käyttöönotto onnistuu vaikka ensimmäisen uuden ilmoituksen yhteydessä.
Resurssitarve on pieni: ei tarvita lisähenkilöstöä tai rahallisia panostuksia, vain hetki tutustumista ja halua pohtia oman työpaikkailmoituksen rakennetta ja voisiko sitä jotenkin kehittää.
Työkalun käyttöönoton myötä työpaikkailmoituksista on tullut selkeämpiä, houkuttelevampia ja kohdennetumpia. Rekrytointia muun työtehtävän lomassa kokevat ilmoitusten laatimisen helpottuneen ja työnhakijoilta on saatu positiivista palautetta ilmoitusten ymmärrettävyydestä. Yllättävänä hyötynä työkalu on lisännyt keskustelua työnantajamielikuvasta ja johdonmukaisesta viestinnästä työpaikalla. Se on myös kannustanut tarkentamaan, millaista osaamista ja profiilia todella haetaan.
Kansikuva
