Työttömien terveystarkastusten kehittäminen, Päijät-Hämeen HVA (RRP, P3)

Työttömien terveystarkastus on lakisääteinen ja maksuton palvelu, jonka järjestämisvastuussa on hyvinvointialue. Päijät-Hämeessä tehdään kehittämistyötä, jolla pyritään yhtenäistämään terveystarkastusten käytäntöjä ja laatua. 

Toimintamallin nimi
Työttömien terveystarkastusten kehittäminen, Päijät-Hämeen HVA (RRP, P3)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Työttömien terveystarkastus on lakisääteinen ja maksuton palvelu, jonka järjestämisvastuussa on hyvinvointialue. Päijät-Hämeessä tehdään kehittämistyötä, jolla pyritään yhtenäistämään terveystarkastusten käytäntöjä ja laatua. 

Toteutuspaikka
Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Satu Holander

Luotu

14.11.2024

Viimeksi muokattu

21.11.2024
Ratkaisun perusidea

Heinolassa on nimetty työttömien terveydenhoitaja, jonka toimenkuva liittyy täysin työttömien terveydenhuoltoon, työkyvynselvittelyihin ja monialaiseen verkostotyöhön. Työttömien terveydenhoitajan tehtävä nähdään asiantuntijatyönä, joka vaatii 100 % työpanoksen. Sitä ei voi tehdä muun työn ohella. 

Terveydenhoitajan työtila sijaitsee työllisyyspalveluiden yksikkö Savotassa, jossa työskentelevät hänen lisäkseen kaupungin työllisyydenhoito, kaupungin elinvoimapalvelut, yksi työllisyydenhoidon hanke sekä lähes päivittäin TE-palveluiden asiantuntijoita. KELAn työkykyneuvoja käy Savotassa kerran kuukaudessa. Samasta rakennuksesta löytyvät myös kokous- ja etätyötilat, jotka mahdollistavat laadukkaiden verkostopalaverien järjestämisen. Terveydenhoitajan työskentely sote-keskuksen ulkopuolella on edistänyt monialaista verkostoyhteistyötä. Sähköiset yhteydet ja konsultaatiokäytännöt sote-keskukseen toimivat erinomaisen hyvin ja ovat riittävät. Sote-keskuksessa on nimetyt fysio- ja toimintaterapeutit, joille keskitetään kaikki toimintakykytestaukset. Vaativimmat työkykyselvittelyt on keskitetty asiaan perehtyneelle terveyskeskuslääkärille. Vastuun jakaminen tietyille työntekijöille on taannut asiakkaille laadukkaan palvelun ja ammattilaisille selkeän toimintamallin. Osaamisen keskittäminen kasvattaa ammattitaitoa.

Työttömien terveystarkastus on kansanterveystyön lisäksi työ- ja toimintakyvyn haasteiden tunnistamista ja arviointia sekä erilaisiin hoito- ja kuntoutuspalveluihin ohjaamista. Terveydenhoitaja asettaa saapuneet lähetteet jonoon, josta asiakkaille lähetetään kutsut vastaanotolle kahden viikon päähän. Jono terveystarkastuksiin on ollut vaihtelevasti 2-4kk. Ensikontakti asiakkaaseen on usein myös aktivointisuunnitelmapalaverissa tai muussa yhteistapaamisessa, johon terveydenhoitaja pyydetään terveydenhuollon asiantuntijana. On pyritty mahdollisimman joustavaan toimintaan, jotta asiakas saisi saatavilla olevilla resursseilla mahdollisimman pian kaipaamaansa apua ja jotta kokonaisuus hahmottuisi kaikille asiakasta auttaville toimijoille. Tämänkaltaisen työn on todettu vaativan lisäresurssia, joten 1.1.23 – 31.12.24 sote-palveluissa on toiminut hankerahoituksella myös työkykykoordinaattori. Hän on ottanut vastuuta verkostotapaamisista ja työkykyasiantuntijana toimimisesta monialaisissa verkostoissa.

Terveystarkastuksen kestossa on huomioitu, että jokaisen asiakkaan kohdalla arvioidaan myös hänen työ- ja toimintakykyään; aikaa varataan 1,5 – 2 h sekä kirjaamisaika lisäksi. Terveydenhoitajan työaikaa kuluu paljon muuhunkin kuin varsinaiseen vastaanottotyöhön. Asiakaspapereihin perehtymiseen, kirjaamiseen, puheluihin ja monialaiseen verkostotyöhön kuluu huomattavan paljon aikaa (Kuva 4: Työttömien terveydenhoitajan laatima kooste työajan jakautumisesta 02/2024). Asiakkaan kokonaistilanteen hahmottamiseksi monialainen verkostotyöskentely on välttämättömyys. Onnistunut asiakasprosessi vaatii jatkuvaa vuoropuhelua verkoston eri toimijoiden kesken. Pääsääntöisesti asiakkaat antavat luvan tiedonvaihtoon eli allekirjoittavat kirjallisen suostumuksen monialaiseen työkyvyn selvittelyyn ensimmäisellä tapaamisella. Terveydenhoitajan työajan käytössä on huomioitu mahdollisuus monialaiseen työhön. Erilaisia lääkinnällisiä ja sosiaalisia kuntoutuspalveluita asiakkaalle suunnitellaan yleisimmin yhdessä perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sosiaalipalveluiden, työpajatoimijoiden sekä KELAn kesken. Ammatillisen kuntoutuksen mahdollisuuksia tai siirtymistä takaisin työelämään pohditaan yhteistyössä TE-toimiston, kunnallisten työllisyyspalveluiden, Koulutuskeskus Salpauksen sekä vakuutusyhtiöiden (useimmiten KELAn) toimijoiden kanssa (Kuva 5: Työttömien terveydenhuoltoon liittyvä työkyvyn arvioinnin prosessi).

Heinolassa työttömien terveystarkastusten yhteyteen luotua monialaista verkostoa voisi kutsua työkyvyn tuen tiimiksi. Sen toiminta on verkostomaista eli työntekijät konsultoivat toisiaan joustavasti arkisen työn ohessa, vaihtavat tietoa ja tarvittaessa tapaavat asiakasta yhdessä. Joskus käytetään myös puhelinneuvotteluja tai Teams-tapaamisia. Tämän mahdollistaa sote-palveluissa asiakkailta rutiinisti pyydettävä suostumus henkilötietojen vaihtoon ja käsittelyyn opiskelu- ja työkyvyn selvittelyä koskien, joka on tehty KELAn Y100-lomakkeen pohjalta. Työkyvyn tuen tiimin ammattilaisten kesken ei järjestetä tapaamisia ilman asiakkaiden läsnäoloa. Verkostotapaamiset kootaan tapauskohtaisesti tilanteen vaatimalla kokoonpanolla. Jatkossa verkostomaisesti toimivaa työkyvyn tuen tiimimallia on suunniteltu levitettävän koko Päijät-Hämeen alueelle. Tiimien toivotaan rakentuvan TE-palveluiden aluetoimistojen yhteyteen ja niiden on suunniteltu olevan helposti konsultoitavissa. Hankkeen päättyessä monialainen suunnittelu käytännön ratkaisujen osalta on vielä kesken (Kuva 6: Työkyvyn tuen verkosto, Heinola). Oman toiminnan sote-keskusten käyttöön on tehty kirjallinen ohje työkykyasiakkaan ohjaamisesta sote-keskuksessa (Liite 1: Työkykyasiakkaan ohjaaminen sote-keskuksessa, Heinola). Ohjeet ovat luettavissa hyvinvointialueen Intran IMS-järjestelmässä, jossa hallinnoidaan ja ylläpidetään toiminnan prosessikuvauksia ja dokumentteja, kuten toimintaohjeita ja asiakas/potilasohjeita. 

Toimintaympäristö

Päijät-Hämeessä työttömien ja pitkäaikaistyöttömien osuudet (n. 12 000 henkilöä) työvoimasta ovat maan suurimmat ja nuorisotyöttömiä on maan toiseksi eniten. Vaikeasti työllistyviä on maan eniten. Erityisen vaikea työttömyystilanne on Lahdessa ja Heinolassa, joissa työttömyysprosentti on n. 14. Heinolassa on n. 18 000 asukasta, joista n. 1000 henkilöä on työttömänä. Heinolassa väestöllinen huoltosuhde nousee kiihtyvää tahtia. Avoimia työpaikkoja on vähän ja pienituloisuus on yleistä (Kuva 1: Päijät-Hämeen työttömyystilanne). 

Alueemme väestössä pienituloisuus ja mielenterveyteen liittyvät sairaudet ovat yleisiä ja alkoholikuolleisuus on keskimääräistä suurempaa. Myös työkyvyttömyyseläkettä saavien osuus on keskimääräistä suurempi. Päijät-Hämeessä aikuisten koulutustaso on maan keskiarvoa heikompi ja koulutuksen ulkopuolelle jääneiden nuorten määrä on kasvanut.

Päijät-Hämeen hyvinvointialueella on käytössä monipalvelutuottajamalli, jossa osan terveyspalveluista tuottaa hyvinvointialue ns. omana toimintanaan (Heinola, Hollola, Asikkala, Padasjoki ja Orimattila) ja osan tuottaa Mehiläisen ja Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän yhteisyritys eli Harjun Terveys (Hartola, Kärkölä, Lahti ja Iitti). Kolmantena toimijana on Terveystalo, joka tuottaa terveyspalvelut Sysmän kunnassa (Kuva 2:Toimintaympäristö ja työttömien määrät). 

Työttömien terveydenhuollon palveluja tuotetaan hyvinvointialueella eri tavoin. Tämä asettaa omat haasteensa myös kehittämistyön toteuttamiselle. Yhtenäisten toimintamallien levittämistä alueella on edistetty ammattilaisten osaamisen vahvistamisen lisäksi luomalla kaikille työttömien terveystarkastuksia tekeville ammattilaisille ja heidän esihenkilöilleen oma verkosto. Verkosto kokoontuu säännöllisesti 4 kertaa vuodessa etäyhteyksin ja kerran vuodessa lähitapaamisen merkeissä. Tapaamisissa on mm. käyty lävitse STM:n ohjeistusta ja THL:n suosituksia työttömien terveystarkastuksien toteuttamiseen liittyen. Aiheina ovat olleet myös alueelliset eroavaisuudet resurssoinnissa, työttömien määrissä sekä asiakastyön käytännöissä. Verkosto on koettu merkittäväksi kollegiaalisen tuen välineeksi, jonka kokoontumisten toivotaan jatkuvan edelleen. Verkostosta saatua tietoa on viety edelleen hyvinvointialueen Työkyvyn tuen ryhmälle, joka koostuu kaikkien hyvinvointialueen toimialojen johtavista henkilöistä sekä kuntien, järjestöjen ja Kelan edustajista. Työkyvyn tuen ryhmään kuuluvat myös Harjun Terveyden ja Terveystalon edustajat. Työkyvyn tuen ryhmässä tehdään työkyvyn tuen kokonaisuuteen liittyviä linjauksia hyvinvointialueella (Kuva 3:  Hyvinvointialueen terveyspalvelujen tuottajat ja kehittämistyön tilanne). 

Ns. oman toiminnan sote-keskusten työttömien terveydenhoitajille ja työkykykoordinaattoreille on perustettu oma tiimi, joka on toiminut aktiivisesti. Tapaamisia on ollut viikoittain etäyhteyksillä ja parin kuukauden välein kehittämispäivien merkeissä. Tiimiytyminen on madaltanut kynnystä ottaa yhteyttä kollegaan ja antanut tukea asiakastyöhön. Tiimi on myös kannustanut työttömien terveydenhoitajia monialaisen verkostotyön edistämiseen työssään ja osoittanut käytännössä yhteistoiminnan vaikuttavuutta. Työttömien terveydenhoitajat jatkavat tiimitapaamisiaan myös vuonna 2025. Työkykykoordinaattorit (2) ovat toimineet hankerahoituksella, joka päättyy 31.12.2024. Työkykykoordinaattoreiden toimenkuville ei näillä näkymin ole suunniteltu jatkoa hyvinvointialueen taholta. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat Heinolan ja koko Päijät-Hämeen alueen työttömät ja osatyökykyiset asiakkaat. Työkyvyttömyyttä Päijät-Hämeessä eniten aiheuttavat mielenterveys- ja käytöshäiriöt (eli ns. F-diagnoosit) sekä tuki- ja liikuntaelinsairaudet. ELY-keskuksen arvion mukaan Heinolan työhakijoista 47 % tarvitsee monialaisia palveluja työllistymisensä tueksi. Päijät-Hämeen muissa kunnissa monialaisten palvelujen tarve vaihtelee välillä 37 – 43 % asiakkaista.

Asiakaskokemusta on kerätty kehittämistyön aikana mm. haastatteluin sekä kyselyin. Tähän mennessä haastatteluista on noussut esille asiakkaiden tarve sille, että heidän tilannettaan käydään lävitse monialaisesti ja verkostomaisesti mahdollisimman pian haasteiden ilmetessä. Asiakkaat kokevat usein jäävänsä liian yksin ongelmiensa kanssa. Voimavarat eivät tahdo riittää palvelujen haeskeluun omatoimisesti. Vahvaa tukea ja rinnalla kulkemista kaivataan sekä sote-ammattilaisilta että muilta toimijoilta. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hyvinvointialueella on selkeä tahtotila keskittää työkyvyn tuen kokonaisuuden lähijohto organisaatiossa yhteen paikkaan. Työkyvyn tuen ns. kotipesää on harkittu sijoitettavaksi kuntoutuksen toimialalle, perhe- ja sosiaalipalveluihin ja terveys- ja sairaanhoitopalveluihin. Lopullista ratkaisua hankkeen päättymisen hetkellä ei ole tehty. Terveydenhoitajien vakansseista haluaa pitää kiinni terveyden- ja sairaanhoitopalvelujen tulosyksikkö TESA, mutta ratkaisua esihenkilön osalta ei ole tehty.

Yhtenäisten toimintatapojen levittämisen, oman tiimin työntekijöiden perehdytyksen ja sote-palveluista ulospäin tehtävän yhteistyön ja koulutuksen toteutumisen vuoksi yhtenäinen johto tarvitaan.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Merkittävä tulos on, että hyvinvointialueen tiukassa taloudellisessa tilanteessa kehittämistyön tuloksena on saatu lisäresurssia työttömien terveydenhuoltoon vuodelle 2025. Käytännössä tämä tarkoittaa 50 % työttömien terveydenhoitajan resurssia, joka rekrytoidaan Orimattilaan.

Osaamisen vahvistamisen kautta on lisätty ymmärrystä monialaisen verkostotyöskentelyn hyödyistä sekä ammattilaisten että asiakkaiden näkökulmasta. 

Kehittämistyön tuloksena kaikki alueen työttömien terveydenhuoltoa järjestävät tahot ovat tulleet tietoisiksi valtakunnallisista ohjeistuksista koskien työttömien terveystarkastusten sisältöä ja monialaista yhteistyötä.  

Vinkit toimintamallin soveltajille

Vastuu työkyvyn tuen palveluista, niiden kehittämisestä ja vaikuttavuuden seurannasta kannattaa keskittää.

Toimintamallien juurruttamisen elementtinä vaaditaan johdon vahvaa tukea ja hyväksyntää. Jollei johto tue toimintamallin käyttöönottoa, on haasteellista saada sitä laajasti ja vahvasti juurtumaan. Uusien toimintamallien eteenpäin vieminen vaatii pitkäjänteistä ja systemaattista kehittämisen otetta; laaja-alaista kehittämistyötä on mahdotonta tehdä oman työn ohessa koko hyvinvointialueen laajuisesti. Jokainen työntekijä voi kuitenkin omassa työssään viedä toimintamallia käytännön tasolla eteenpäin ja edistää verkostotyöskentelyä toimintaympäristössään. 

Vaikuttavien työkyvyn tuen palvelujen toteuttaminen terveydenhuollossa perustuu laadukkaaseen tuotekuvaukseen, johon sekä organisaation johto että työntekijät ovat sitoutuneet. Työkyvyn tuen palvelujen johtaminen vaatii substanssiosaamista sekä palvelun laadun ja vaikuttavuuden seurantaa. Käytännössä tämä tarkoittaa perehdytysohjelman systemaattista noudattamista ja tilastoihin perustuvaa työn näkyväksi tekemistä. Monialaisen verkostoyhteistyön toteuttaminen edellyttää työttömien terveydenhoitajilta perehtyneisyyttä ja sitoutuneisuutta. Johdon tehtävänä on taata monialaisen verkostotyön vaatima työntekijä- ja aikaresurssi. 

Kansikuva
Työttömien terveystarkastusten kehittäminen Päijät-Hämeen hyvinvointialueella

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Aihealueet