Työyhteisön tiedonkulun parantaminen Pihlajatuvan palvelukodilla, Keski-Pohjanmaan hva

Raportoinnin laadun parantaminen, sähköisen viestivihon käyttöönotto,  säännöllisten henkilöstöpalaverien toteutuminen, henkilöstöasioiden tiedottaminen sähköpostitse Pihlajatuvan palvelukodilla.

Toimintamallin nimi
Työyhteisön tiedonkulun parantaminen Pihlajatuvan palvelukodilla, Keski-Pohjanmaan hva
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Raportoinnin laadun parantaminen, sähköisen viestivihon käyttöönotto,  säännöllisten henkilöstöpalaverien toteutuminen, henkilöstöasioiden tiedottaminen sähköpostitse Pihlajatuvan palvelukodilla.

Toteutuspaikka
Soite, Pihlajatupa
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue
Halsua
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Elina Virkkala

Luotu

13.11.2024

Viimeksi muokattu

18.12.2024
Ratkaisun perusidea

Siirrytään takaisin suulliseen raportointiin (tässä kohtaa teknologialla ei saatu toivottua tukea tiedonkulkuun),  otetaan käyttöön sähköinen viestivihko, toteutetaan viikoittaiset palaverit ja esimies lisää sähköpostin hyödyntämistä tiedonkulussa. Toimintakulttuuri tiedonkulun kannalta on nykyteknologian myötä murroksessa. Myös meidän yksikön tiedonkulku hakee paikkaansa teknologian lisääntyessä. Tämän toimintamallin myötä siirrymme vanhasta "viestivihosta" sähköiseen, kuten myös henkilöstöasioista tiedottamisessa vahvistetaan teknologian käyttöön ottoa. Teknologian tueksi tarvitaan työssämme kuitenkin ihmisten kohtaamisia ja tätä tiedon kulkua vahvistetaan säännöllisillä henkilöstöpalavereilla joiden esityslistat ja pöytäkirjat ovat sähköisesti luettavissa työpaikan tiedostoissa. 

Toimintaympäristö

Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue, Soite,  Pihlajatuvan asumisen- ja päiväaikaisen toiminnan yksikkö.   Soite vastaa alueen sote-palveluista ja pelastustoimesta. Soite järjestää julkiset sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut kahdeksan kunnan alueella Keski-Pohjanmaalla. Soiten vammaispalvelun toiminta-ajatus on tuottaa asiakkaiden palvelut tasavertaisesti, laadukkaasti ja asiakkaan itsemääräämisoikeutta kunnioittaen. Palvelut tukevat itsenäistä selviytymistä ja toimintakykyä sekä vähentävät esteitä normaaliin elämään. Tavoitteena on mahdollisuus toimia itsenäisinä, omasta elämästä päättävinä kansalaisina. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asukastiedoissa ja päivittäisessä raportoinnissa siirrytään takaisin suulliseen raportointiin. Jokainen työryhmässä vastaa tiedon jakamisesta ja lukukuittauksilla myös sen vastaanottamisesta. Tiedonkulun on koettu parantuneen.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintatavoista kerrotaan osana perehdytystä ja velvoitetaan jokaista työyksikön jäsentä käyttämään edellä mainittuja tiedonkulun keinoja.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Tiedonkulku on huomattavasti parantunut ja tulkinnan varaisuudet vähentyneet

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallit käytössä työnohessa ja ne sujuvoittavat arjen ajanhallintaa, sillä toteuttamalla tehtyjä toimenpiteitä, ei tiedon etsimiseen tarvitse käyttää niin paljoa aikaa. 

Kansikuva
Pihlajatupa

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä