Työyhteisön tiedonkulun parantaminen Pihlajatuvan palvelukodilla, Keski-Pohjanmaan hva
Raportoinnin laadun parantaminen, sähköisen viestivihon käyttöönotto, säännöllisten henkilöstöpalaverien toteutuminen, henkilöstöasioiden tiedottaminen sähköpostitse Pihlajatuvan palvelukodilla.
Toimintamallin nimi
Raportoinnin laadun parantaminen, sähköisen viestivihon käyttöönotto, säännöllisten henkilöstöpalaverien toteutuminen, henkilöstöasioiden tiedottaminen sähköpostitse Pihlajatuvan palvelukodilla.
Siirrytään takaisin suulliseen raportointiin (tässä kohtaa teknologialla ei saatu toivottua tukea tiedonkulkuun), otetaan käyttöön sähköinen viestivihko, toteutetaan viikoittaiset palaverit ja esimies lisää sähköpostin hyödyntämistä tiedonkulussa. Toimintakulttuuri tiedonkulun kannalta on nykyteknologian myötä murroksessa. Myös meidän yksikön tiedonkulku hakee paikkaansa teknologian lisääntyessä. Tämän toimintamallin myötä siirrymme vanhasta "viestivihosta" sähköiseen, kuten myös henkilöstöasioista tiedottamisessa vahvistetaan teknologian käyttöön ottoa. Teknologian tueksi tarvitaan työssämme kuitenkin ihmisten kohtaamisia ja tätä tiedon kulkua vahvistetaan säännöllisillä henkilöstöpalavereilla joiden esityslistat ja pöytäkirjat ovat sähköisesti luettavissa työpaikan tiedostoissa.
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue, Soite, Pihlajatuvan asumisen- ja päiväaikaisen toiminnan yksikkö. Soite vastaa alueen sote-palveluista ja pelastustoimesta. Soite järjestää julkiset sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut kahdeksan kunnan alueella Keski-Pohjanmaalla. Soiten vammaispalvelun toiminta-ajatus on tuottaa asiakkaiden palvelut tasavertaisesti, laadukkaasti ja asiakkaan itsemääräämisoikeutta kunnioittaen. Palvelut tukevat itsenäistä selviytymistä ja toimintakykyä sekä vähentävät esteitä normaaliin elämään. Tavoitteena on mahdollisuus toimia itsenäisinä, omasta elämästä päättävinä kansalaisina.
Asukastiedoissa ja päivittäisessä raportoinnissa siirrytään takaisin suulliseen raportointiin. Jokainen työryhmässä vastaa tiedon jakamisesta ja lukukuittauksilla myös sen vastaanottamisesta. Tiedonkulun on koettu parantuneen.
Toimintatavoista kerrotaan osana perehdytystä ja velvoitetaan jokaista työyksikön jäsentä käyttämään edellä mainittuja tiedonkulun keinoja.
Tiedonkulku on huomattavasti parantunut ja tulkinnan varaisuudet vähentyneet