Vammaisten henkilöiden yleis- ja erityispalvelut: Moniammatillinen asiantuntijatyö
Moniammatillisen asiantuntijatyön toimintamalli on käytännön sovellus kehitysvammaisten erityishuollon edellyttämästä moniammatillisesta työstä.
Toimintamallin nimi
Moniammatillisen asiantuntijatyön toimintamalli on käytännön sovellus kehitysvammaisten erityishuollon edellyttämästä moniammatillisesta työstä.
Moniammatillisen asiantuntijatyön toimintamalli on käytännön sovellus kehitysvammaisten erityishuollon edellyttämästä moniammatillisesta työstä. Toimintamalli sisältää päätöksiä tekevän vaativan moniammatillisen asiantuntijaryhmän toiminnan ja kehitysvammaisen asiakkaan itsenäistä suoriutumista ja itsemääräämisoikeutta tukevan asiantuntijatyön.
Tarkoitus on mahdollistaa kehitysvammaisten erityishuoltoa koskeva asiakaskohtainen moniammatillinen päätöksenteko ja itsenäistä suoriutumista sekä itsemääräämisoikeutta tukeva arviointi sujuvasti sekä tukea erityispalvelujen saatavuutta luomalla selkeät palvelupolut yleisistä palveluista erityispalveluihin.
Järjestämisvastuu kaikista erityishuollon palveluista siirtyi hyvinvointialueille sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen myötä. Syntyi tarve luoda toimintamalli lakisääteiselle moniammatilliselle päätöksenteolle ja itsenäisen suoriutumisen ja itsemääräämisen tueksi. Lisäksi kehitysvammaisten erityisosaamisen keskittäminen HUS-yhtymään edellytti uusia toimintatapoja yleis- ja erityispalvelujen palvelupolkuun.
Kehittämistyön kohteena oli kehitysvammaisten tai vastaavan toimintakyvyn omaavien henkilöiden palvelupolut. Kehittämistyössä hyödynnettiin aiempien asiakasraatien ja asiakaskyselyjen tuotoksia.
Mallin toimivuuden edellytys on, että tarvittavat lääketieteen, psykologian ja sosiaalityön asiantuntijat kokevat tehtävän mielekkäänä. Osaamista voidaan tarvittaessa täydentää perehdytyksellä ja koulutuksella. Yksi yhteinen asiakas- ja potilastietojärjestelmä helpottaa tiedon virtausta, mutta ei ole ehdoton edellytys. Toimintamallia/-malleja on helppo pilotoida muutaman asiakkaan avulla ja tarvittaessa muokata vastaamaan organisaation tarpeita paremmin.
Kyse on hyvinvointialueen lakisääteisten tehtävien hoitamisesta. Kokemuksen karttuessa ja asiakas- ja potilastietojärjestelmien lukumäärän supistuessa toimintamallin prosesseja voidaan jatkokehittää ja sujuvoittaa entisestään.