Varhainen tuki arjessa: Varhaisen tuen mallin kehittäminen

Osa-alueita, joita kehitettiin:  Yhteistyö eri palvelujen välillä, lapsiperhepalveluiden valvonta, vertaisauditointi osana laadunvalvontaa kotipalvelussa, kirjaaminen, Apotin käyttöönoton tukeminen ja jatkokehittäminen,  omatyöntekijyys

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Varhainen tuki arjessa: Varhaisen tuen mallin kehittäminen
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Osa-alueita, joita kehitettiin:  Yhteistyö eri palvelujen välillä, lapsiperhepalveluiden valvonta, vertaisauditointi osana laadunvalvontaa kotipalvelussa, kirjaaminen, Apotin käyttöönoton tukeminen ja jatkokehittäminen,  omatyöntekijyys

Toteutuspaikka
Helsingin Kaupunki, varhainen tuki arjessa -palvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Emilia Hokkanen

Luotu

03.08.2023

Viimeksi muokattu

25.10.2023
Ratkaisun perusidea **

Varhaisen tuen mallin tavoitteena oli lisätä toimivia yhteistyörakenteita, lisätä henkilöstön osaamista ja palvelujen laatua. Malli sisälsi useita alaprojekteja, joten se ei sinällään ole siirrettävissä toiseen organisaatioon. 

Toimintaympäristö **

Yhteistyön tiivistämisen ja verkostomaisen työskentelyn merkitykset korostuvat hyvinvointialueiden aloittaessa toimintaansa. Käytettävissä olevat resurssit tulee kohdentaa tehokkaasti ja perhekeskusten asiakkaiden saada oikea-aikaista, oikein kohdennettua ja varhaista tukea. Toimivien yhteistyörakenteiden kehittäminen, mallintaminen ja käyttöönotto helpottavat merkittävästi ammattilaisten välisen yhteistyön sujumista.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Varhaisen tuen mallia kehitetään helsinkiläisten lapsiperheiden tarpeiden lähtökohdista. Helsinkiläiset lapsiperheet ovat moninaisia, monimuotoisia ja heillä on laajasti erilaisia palveluntarpeita. Varhaisen tuen mallia kehittämällä pyritään tunnistamaan aikaisemmassa vaiheessa tukea tarvitsevia lapsiperheitä ja ohjaamaan tukea tarvitsevat perheet oikea-aikaisesti oikein kohdennettuihin palveluihin. 

Asiakasymmärrystä lisättiin toteuttamalla asiakaskysely lapsiperheiden kotipalvelun asiakkaille syksyllä 2021. Asiakkailta kysyttiin Nps-mittarin lisäksi palvelun laatuun ja määrään liittyviä kysymyksiä, jonka pohjalta kotipalvelutyötä voitiin edelleen kehittää.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Varhaisen tuen mallin kehittäminen on lisännyt eri palvelujen välistä yhteistyötä, tukenut Apotin käyttöönottoa ja mahdollistanut valvonnan prosessien vakiinnuttamisen lapsiperheiden kotipalvelussa. Kehittäminen on tukenut perhekeskuksissa toimivien ammattilaisten yhteistyötä ja tiimien omaa kehittämistyötä. 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Erilaisten yhteistyöprosessien mallintaminen ja käytäntöön juurruttaminen vaatii paljon aikaa, henkilöstön ja johdon sitoutumista kehitteillä olevaan prosessiin. Prosessien käyttöönoton seuranta on edellytys uusien prosessien juurtumiselle. 

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Kohderyhmä