Walk-in toiminta
Walk-in toimintamallissa kehitetään nuorten (9lk) mielenhyvinvointi terveystarkastuksia ja nuorille suunnattua ryhmätoimintaa koulussa. Mielenhyvinvoinnin jatkokäyntejä tarjotaan nuorille walk-in tyylisesti mahdollisimman varhain.
Toimintamallin nimi
Walk-in toimintamallissa kehitetään nuorten (9lk) mielenhyvinvointi terveystarkastuksia ja nuorille suunnattua ryhmätoimintaa koulussa. Mielenhyvinvoinnin jatkokäyntejä tarjotaan nuorille walk-in tyylisesti mahdollisimman varhain.
Mielenhyvinvoinnin terverveystarkastuksissa nuoret saavat mahdollisimman varhain ja ennaltaehkäisevästi tukea mielenhyvinvoinnin haasteisiin. Ammattilaisten osaaminen näyttöön perustuvien menetelmien käyttöön vahvistuu.
Mielenhyvinvoinnin terveystarkastusten kohderyhmänä ovat 9lk:n oppilaat. Toiminnan toteuttaa terveydenhoitaja. Toimintamallissa mielenhyvinvoinnin jatkokäynneillä käytetään näyttöön perustuvien menetelmiä IPC ja Ohjattu omahoito.
Nuorten mielenterveyden haasteet ovat lisääntyneet (valtakunnallinen kouluterveyskysely).
Toimintamallissa keskeisenä kohderyhmänä ovat 9 lk:n oppilaat.
Toimintamallissa on tarkoituksena löytää ja ennaltaehkäistä mahdollisimman varhain nuoren mielenhyvinvoinnin haasteet.
Toimintamallissa kehitetään uuden tyyppistä työkalua terveystarkastusten tekemiseen vastaamaan lisääntyviin mielenterveydenhaasteisiin.
Toimintamallin käyttöönoton edellytyksenä on, että toimialueet sitoutuvat tukemaan sen käyttöön ottoa kouluterveydenhuollossa.
Terveydenhoitajien kouluttautuminen IPC ja Ohjattu omahoito menetelmien käyttöön.
Toimintamallin kehittäminen on aloitettu syksyllä 2023, joten toimintamalli on vasta kehittämisen alkuvaiheessa.
Mielenhyvinvoinnin terveystarkastusten jatkokäynneistä kootaan tilastoa, jonka pohjalta nähdään kehitystyön tuloksia. Tähän mennessä saatujen tuloksien mukaan vaikuttavuus on ollut hyvää.