Yhdessä tehden -Tukea, tekoja ja hyvinvointia hanke

Kirkkopalvelut ry ja Pohjois-Karjalan hyvinvointialue Siun sote mahdollistivat maksukorttien jakamisen noin 200 kumppanin (ev.lut. seurakunnat, jäsenyhteisöt + paikalliset järjestöt) kautta. Yhteistyöllä saavutettiin laaja vaikuttavuus.

Toimintamallin nimi
Yhdessä tehden -Tukea, tekoja ja hyvinvointia hanke
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kirkkopalvelut ry ja Pohjois-Karjalan hyvinvointialue Siun sote mahdollistivat maksukorttien jakamisen noin 200 kumppanin (ev.lut. seurakunnat, jäsenyhteisöt + paikalliset järjestöt) kautta. Yhteistyöllä saavutettiin laaja vaikuttavuus.

Toteutuspaikka
Kirkkopalvelut ry jakaa ruokakortit evankelilaisluterilaisille seurakunnille. Pohjois-Karjalan hyvinvointialue Siun sote ei jakanut kortteja suoraan itse asiakkaille, vaan jakelu tapahtui yhteistyössä olevien järjestöjen/ pienten toimijoiden kautta.
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
Valtakunnallinen
Toimintamallin rahoittaja
Euroopan Sosiaalirahasto (ESR)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Ulla Tiainen

Luotu

10.9.2025

Viimeksi muokattu

10.9.2025
Toimintaympäristö

Hankkeen aikana oli tavoitteena jakaa 75 000 maksukorttia (a 40e) kaikkein heikoimmassa asemassa oleville. 

Kohderyhmän keskeisimpiä ongelmia ovat pienituloisuus ja työelämän ulkopuolella oleminen. Pienituloisuus haastaa niin arjen menoista selviämistä kuin henkistä ja fyysistä hyvinvointia. Pienituloisuus aiheuttaa usein stressiä ja oman arvon tunteen heikentymistä. Tämä voi vaikuttaa negatiivisesti mielenterveyteen ja näkyä esim. sosiaalisena eristäytymisenä. Kohderyhmällä on tarve niin taloudelliselle tuelle kuin neuvonnalle ja keskusteluavulle, joiden avulla pystytään alkaa ratkomaan haasteita. 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Yhteistyössä hanketoimijoiden kesken luotiin hankkeen alussa Arjen apu-korttien sisältö, jossa on kerrottu kortin käyttöön liittyvät vastuut ja velvollisuudet usealla kielellä. Kieliversioita olivat suomi, ruotsi, englanti, venäjä, arabia ja ukraina. 

Maksukortteja jakavien avuksi luotiin myös 8-kysymystä hyvinvoinnista lomake, jonka avulla asiakas voi itse arvioida tuen tarvettaan. Myös tästä tehtiin useita kieliversioita. Kysely sisälsi osia työ- ja toimintakyvyn itsearviointimenetelmästä Kykyviisari.  Kyselyn avulla kortin jakajan oli helppo saada kontakti asiakkaaseen ja syvempi ymmärrys hänen tuen tarpeestaan. Lisäksi kyselyn vastauksista muodostui hankkeen aikana kokonaiskuva asiakkaiden tuen tarpeista ja taloudellisesta tilanteesta. Kysely liitteenä. 

Kansikuva
Aineellinen apu, somekuva

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä