Ajanvarausintegraatio Omaolon TULE oirearvioista fysioterapiaan, Päijät-Hämeen HVA (RRP, P4, I1)

Omaolon olkapää-, polvi- tai alaselkäoirearvion täytettyään asiakas saa kansallisen suosituksen ja paikallisen palveluohjauksen. Tietyillä tuloksilla asiakkaalle avautuu ajanvarausmahdollisuus fysioterapeutin suoravastaanotolle. 

Toimintamallin nimi
Ajanvarausintegraatio Omaolon TULE oirearvioista fysioterapiaan, Päijät-Hämeen HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Omaolon olkapää-, polvi- tai alaselkäoirearvion täytettyään asiakas saa kansallisen suosituksen ja paikallisen palveluohjauksen. Tietyillä tuloksilla asiakkaalle avautuu ajanvarausmahdollisuus fysioterapeutin suoravastaanotolle. 

Toteutuspaikka
Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Minna Tuuri

Luotu

03.03.2023

Viimeksi muokattu

03.10.2024
Ratkaisun perusidea

Olkapään, polven tai alaselän oirearvion täytettyään asiakas saa kansallisen suosituksen ja paikallisen palveluohjauksen. Palvelu voi ohjata itsehoitoon, liikuntaneuvojalle, lähettämään tuloksen ammattilaisen työjonolle tai hakeutumaan päivystykseen. Mikäli tulos ohjaa fysioterapian suora- tai videoetävastaanotolle, asiakas pääsee varaamaan ajan sähköisesti itse. Fysioterapian suoravastaanoton sähköinen ajanvaraus on ollut käytössä Asikkalan, Hollolan ja Orimattilan sote-keskuksissa jo reilun vuoden ajan. Helmikuussa 2023 palvelu laajeni Heinolaan ja Maaliskuussa 2023 Harjun terveyden alueelle.

Suoravastaanoton ajanvaraus on Omaolossa, mutta etävideovastaanoton osalta asiakas ohjataan varaamaan aika Päijät-Soten nettisivujen kautta erillisessä palvelussa. Ajan voi varata omasta tai omasta lähimmästä sote-keskuksesta. 

Toimintaympäristö

Päijät-Hämeen hyvinvointialueen toimintaympäristön haastavuus johtuu usean tekijän yhteisvaikutuksesta. Ajankohtaisten henkilöstökysymysten ja uudistuvan lainsäädännön edellyttämän toiminnan voimakkaan ja jatkuvan kehittämisen lisäksi haasteena on alueen demograinen ja sosioekonominen tilanne. Alueelle tunnusomaista on edelleen maan keskiarvoa heikompi huoltosuhde, matalampi koulutustaso, korkeampi työttömyysaste ja heikompi yleinen terveystilanne sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteen onnistuneesta monivuotisen muutosohjelman mukaisesti tehdystä kehittämistyöstä huolimatta.

Omaolon käytön lajentaminen ja uusien toiminnallisuuksien mahdollistaminen kiinnittyy hyvinvointialueen strategisiin painopisteisiin, josta keskeisimpänä on "Asiointi on sujuvaa ja asiakkaita ohjataan sekä tuetaan erinomaisesti" ja "Integroidut ja kustannustehokkaat palvelut ovat hyvin saatavissa ja saavutettavissa". 

Ajanvarausintegraation mahdollistaminen ja laajentaminen liittyy läheisesti hyvinvointialueen digistrategiaan 2021-2023 - "Digitaalisesta palvelukanavasta tulee ensisijainen asiointikeino valtaosalle sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaista. Merkittävä osa tarpeista tyydytetään digitaalisia kanavia ja palveluita hyödyntäen inhimillisyyttä unohtamatta."

Tutustu tarkemmin Paijat-Hameen_hyvinvointialue_strategia.pdf (paijatha.fi)

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Palvelu on tarkoitettu yli 16-vuotiaille hyvinvointialueen asukkaille, joilla on olkapään, polven tai alaselän oire, johon tarvitsevat joko itsehoito-ohjeen tai liikuntaneuvojan tai kuntoutuksen ammattilaisen arvion. Palvelu on otettu vaiheittain käyttöön hyvinvointialueella.

Asiakasymmärrystä on kerrytetty kuvaamalla ja tunnistamalla yhdeksän erityisen haavoittuvassa asemassa olevaa asiakasryhmää. Oirearvioiden paikallisohjausteksteihin on lisätty asiakaspalautelinkit asiakaskokemuksen kartoittamiseksi ja palvelun kehittämiseksi.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hyvinvointialue valmistelun yhteydessä sovittu palvelujen harmonisoinnista hyvinvointialueella, niin, että kaikilla alueen asukkailla on kotikunnasta riippumatta yhdenvertaiset palvelut käytettävissä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kokemukset ovat olleet positiivisia sekä asiakkaiden että ammattilaisten palautteen perusteella. Ajanvarauksia on tehty odottamaamme vähemmän. Käyttömääriä seurataan ja nyt kun sähköinen ajanvaraus on alueella käytössä Sysmää lukuunottamatta panostetaan some-kampanjoilla asukkaiden informointiin tavoitteena asiakkaiden ohjautuminen entistä tehokkaammin digitaaliseen kanavaan.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Huolellinen suunnittelu asiakkaan ohjautumiseksi tarkoituksenmukaiseen palveluun on kaiken a ja o.

Kansikuva
Päijät-Hämeen hyvinvointialue

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt