Ammattilaisten digimentorointi terveysasemapalveluissa (RRP, P4, 1B, I4)

Vahvistetaan ammattilaisten digiosaamista, kasvatetaan yksiköiden digikypsyyttä sekä lisätään valittujen digitaalisten palveluiden ja työkalujen käyttöä hyvinvointialueella.

Toimintamallin nimi
Ammattilaisten digimentorointi terveysasemapalveluissa (RRP, P4, 1B, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Vahvistetaan ammattilaisten digiosaamista, kasvatetaan yksiköiden digikypsyyttä sekä lisätään valittujen digitaalisten palveluiden ja työkalujen käyttöä hyvinvointialueella.

Toteutuspaikka
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen terveysasemapalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Tiia Sainia

Luotu

15.10.2024

Viimeksi muokattu

13.11.2024
Ratkaisun perusidea

Toimintamalli, jossa digimentoroinnilla vahvistetaan ammattilaisten digiosaamista, tuetaan yksiköisen toimintatapojen muuttamista digitaalisiksi sopivilta osin. Samalla kasvatetaan yksiköiden digikypsyyttä ja lisätään valittujen digipalveluiden käyttöä hyvinvointialueella. Digimentori kiertää Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen terveysasemapalvelujen yksiköitä ja tarjoaa lähitukea henkilöstölle erilaisten digitaalisten työvälineiden, ohjelmien ja sovellusten käytössä. Tarvittaessa digimentori järjestää yksiköille myös palveluiden esittelyjä ja käytön opastuksia esim. TerveyskyläPRO.  Digimentorointi on tarkoitettu kaikille terveysasemapalvelujen ammattilaisille. 

Toimintaympäristö

Digitalisaatio tuo merkittäviä muutoksia terveydenhuoltoon parantaen palvelujen saatavuutta, saavutettavuutta ja laatua. Terveydenhuollossa käytettävien ohjelmien, sovellusten ja digitaalisten työvälineiden määrä on lisääntynyt jatkuvasti ja alan ammattilaisten tulee käyttää näitä työssään päivittäin.  Erilaisten ohjelmien ja sovellusten käytön perehdyttämiseen ei usein kuitenkaan ole varattu riittävästi aikaa tai resursseja, joka voi hankaloittaa ja hidastaa ammattilaisen työtä. Heikot digitaidot voivat turhauttaa, joka osaltaan voi vaikuttaa työssä viihtymiseen. Ammattilaiset ovat myös keskeisessä asemassa ohjaamassa ja neuvomassa asiakkaita digitaalisten palvelujen käytössä, joten heidän osaamisen kehittämiseen tulee panostaa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen terveysasemapalvelujen ammattilaiset. Digimentorointia on saatavilla vuorotellen jokaisella hyvinvointialueen terveysasemalla. Ammattilaisilta kerätään kokemuksia digimentoroinnista ja palautetta sekä kehittämisehdotuksia otetaan vastaan koko kokeilun ajan. Näitä hyödynnetään toiminnan kehittämisessä.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Henkilöstö:

  • Sitoutunut ja riittävät digivalmiudet omaava digimentori, joka valmis liikkuvaan työhön.
  • Digimentoritoiminnan koordinoinnista vastaava henkilö. 
  • Sitoutunut johto.

Viestintä

  • Tiedottaminen ja markkinointi terveysasemille tärkeää.
    • Lähiesihenkilöt avainasemassa
    • Intrauutinen aiheesta koko henkilöstölle

Vakiinnuttaminen:

  • Toiminnan vakiinnuttaminen tai kokeilun laajentaminen vaatii hyvinvointialueen sitoutumista toiminnan ylläpitämiseen hankekokeilun jälkeen.

 

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä