Asiakas- ja palveluohjaus Soihdun työn kehittäminen, Varsinais-Suomen HVA (RRP, P4, I1)
Asiakas- ja palveluohjaus Soihdun työn kehittäminen päihde- ja mielenterveystyön näkökulmasta: Sairaanhoitajan työnkuvan mallintaminen ja sopivien menetelmien implementointi.
Toimintamallin nimi
Asiakas- ja palveluohjaus Soihdun työn kehittäminen päihde- ja mielenterveystyön näkökulmasta: Sairaanhoitajan työnkuvan mallintaminen ja sopivien menetelmien implementointi.
Asiakas- ja palveluohjaus Soihtu toteuttaa sosiaalihuollon neuvontaa, ohjausta ja palvelutarpeen arviointeja lapsiperheille ja työikäisille. Alueelliset Soihtu-tiimit ovat aloittaneet Varsinais-Suomen hyvinvointialueella vuoden 2023 aikana. Soihtu-tiimit vastasivat tarpeeseen keskittää palvelutarpeen arvioinnit ja samalla varmistua siitä, että sosiaalihuollon neuvonta, ohjaus ja palvelutarpeen arviointi lapsiperheiden ja työikäisten osalta toteutetaan laadukkaasti ja oikea-aikaisesti kattaen koko hyvinvointialueen ja samalla vastata Varhan strategiaan.
Soihtu-tiimien työn kehittäminen jakautuu kolmeen osa-alueeseen:
- Sairaanhoitajan tehtävänkuvan mallintaminen ja yhdenmukaistaminen
- Ohjattu omahoito -menetelmän käyttöönotto
- Lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnin sisällön kehittäminen ja yhdenmukaistaminen
Sairaanhoitajan tehtävänkuva
Kehittämistyöskentelyssä oli mukana myös kokemusasiantuntijan roolissa toimiva kehittäjäasiakas, jonka mukanaolo sairaanhoitajan työnkuvan muodostamisessa sosiaalihuollon palvelutarpeen arvioinnissa nähtiin ensiarvoisen tärkeänä. Asiakkaan kokemus ja näkemys täydensivät ammattilaisten asiantuntemusta asiakaslähtöisellä tavalla. Kehittäjäasiakas toi esiin palveluiden käyttäjän näkökulman, esim. miten palvelut vaikuttavat asiakkaan arkeen, mikä koetaan hyödylliseksi tai mikä jää kaipaamaan parannusta. Kehittäjäasiakas osallistui kevään aikana kehittämisryhmän tapaamisiin ja työskentelyyn.