Asiakas- ja palveluohjaus Soihdun työn kehittäminen, Varsinais-Suomen HVA (RRP, P4, I1)

Asiakas- ja palveluohjaus Soihdun työn kehittäminen päihde- ja mielenterveystyön näkökulmasta: Sairaanhoitajan työnkuvan mallintaminen ja sopivien menetelmien implementointi.

 

Toimintamallin nimi
Asiakas- ja palveluohjaus Soihdun työn kehittäminen, Varsinais-Suomen HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Asiakas- ja palveluohjaus Soihdun työn kehittäminen päihde- ja mielenterveystyön näkökulmasta: Sairaanhoitajan työnkuvan mallintaminen ja sopivien menetelmien implementointi.

 

Toteutuspaikka
Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Susanna Kärki

Luotu

19.03.2024

Viimeksi muokattu

21.02.2025
Toimintaympäristö

Asiakas- ja palveluohjaus Soihtu toteuttaa sosiaalihuollon neuvontaa, ohjausta ja palvelutarpeen arviointeja lapsiperheille ja työikäisille. Alueelliset Soihtu-tiimit ovat aloittaneet Varsinais-Suomen hyvinvointialueella vuoden 2023 aikana. Soihtu-tiimit vastasivat tarpeeseen keskittää palvelutarpeen arvioinnit ja samalla varmistua siitä, että sosiaalihuollon neuvonta, ohjaus ja palvelutarpeen arviointi lapsiperheiden ja työikäisten osalta toteutetaan laadukkaasti ja oikea-aikaisesti kattaen koko hyvinvointialueen ja samalla vastata Varhan strategiaan.  

Soihtu-tiimien työn kehittäminen jakautuu kolmeen osa-alueeseen:

  1. Sairaanhoitajan tehtävänkuvan mallintaminen ja yhdenmukaistaminen
  2. Ohjattu omahoito -menetelmän käyttöönotto
  3. Lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnin sisällön kehittäminen ja yhdenmukaistaminen

 

  

 

 

 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Sairaanhoitajan tehtävänkuva 

Kehittämistyöskentelyssä oli mukana myös kokemusasiantuntijan roolissa toimiva kehittäjäasiakas, jonka mukanaolo sairaanhoitajan työnkuvan muodostamisessa sosiaalihuollon palvelutarpeen arvioinnissa nähtiin ensiarvoisen tärkeänä. Asiakkaan kokemus ja näkemys täydensivät ammattilaisten asiantuntemusta asiakaslähtöisellä tavalla. Kehittäjäasiakas toi esiin palveluiden käyttäjän näkökulman, esim. miten palvelut vaikuttavat asiakkaan arkeen, mikä koetaan hyödylliseksi tai mikä jää kaipaamaan parannusta. Kehittäjäasiakas osallistui kevään aikana kehittämisryhmän tapaamisiin ja työskentelyyn.    

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt