Asiakas- ja palveluohjaus Soihdun työn kehittäminen, Varsinais-Suomen HVA (RRP, P4, I1)
Asiakas- ja palveluohjaus Soihdun työn kehittäminen mielenterveys- ja päihdetyön näkökulmasta.
Toimintamallin nimi
Asiakas- ja palveluohjaus Soihdun työn kehittäminen mielenterveys- ja päihdetyön näkökulmasta.
Sairaanhoitajan tehtävänkuvan mallintaminen ja yhdenmukaistaminen
Tämän toimintamallin perusidea on vahvistaa sairaanhoitajan roolia ja tehtävää asiakaslähtöisessä palvelutarpeen arvioinnissa sekä moniammatillisessa yhteistyössä Soihtu-tiimeissä. Malli pyrkii selkeyttämään sairaanhoitajan ja muiden sosiaalihuollon ammattilaisten välisiä rooleja ja tukemaan palveluiden kohdentamista tehokkaasti asiakkaiden tarpeiden mukaisesti.
Ohjattu omahoito -menetelmän käyttöönoton tuki
Ratkaisun perusidea on tukea ohjattu omahoito -menetelmän käyttöönottoa Soihtu-tiimeissä.
Lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnin sisällön kehittäminen ja yhdenmukaistaminen
Ratkaisun perusidea on luoda selkeät ja työntekijöiden käyttöön jalkautetut työohjeet lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnin yhdenmukaiseksi tekemiseksi.
Asiakas- ja palveluohjaus Soihtu toteuttaa sosiaalihuollon neuvontaa, ohjausta ja palvelutarpeen arviointeja lapsiperheille ja työikäisille. Alueelliset Soihtu-tiimit ovat aloittaneet Varsinais-Suomen hyvinvointialueella vuoden 2023 aikana. Soihtu-tiimit vastaavat tarpeeseen keskittää palvelutarpeen arvioinnit ja samalla varmistua siitä, että sosiaalihuollon neuvonta, ohjaus ja palvelutarpeen arviointi lapsiperheiden ja työikäisten osalta toteutetaan laadukkaasti ja oikea-aikaisesti kattaen koko hyvinvointialueen. Lisäksi vastataan Varhan palvelustrategiaan.
Soihtu-tiimien työn kehittäminen jakautuu kolmeen osa-alueeseen:
- Sairaanhoitajan tehtävänkuvan mallintaminen ja yhdenmukaistaminen
- Ohjattu omahoito -menetelmän käyttöönoton tuki
- Lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnin sisällön kehittäminen ja yhdenmukaistaminen
Sairaanhoitajan tehtävänkuvan mallintaminen ja yhdenmukaistaminen
Kehittämistyöskentelyssä on ollut mukana myös koulutetun kokemusasiantuntijan roolissa toimiva kehittäjäasiakas, jonka mukanaolo sairaanhoitajan työnkuvan muodostamisessa sosiaalihuollon palvelutarpeen arvioinnissa nähtiin ensiarvoisen tärkeänä. Asiakkaan kokemus ja näkemys täydensivät ammattilaisten asiantuntemusta asiakaslähtöisellä tavalla. Kehittäjäasiakas toi esiin palveluiden käyttäjän näkökulman, esim. miten palvelut vaikuttavat asiakkaan arkeen, mikä koetaan hyödylliseksi tai mikä jää kaipaamaan parannusta. Kehittäjäasiakas osallistui kevään aikana kehittämisryhmän tapaamisiin ja työskentelyyn.
Ohjattu omahoito -menetelmän käyttöönoton tuki
Kohderyhmänä on Soihtu-tiimien työntekijät.
Lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnin sisällön kehittäminen ja yhdenmukaistaminen
Kohderyhmänä on ne Soihtu-tiimien työntekijät, joiden tehtävänkuvaan kuuluu lapsiperheiden palvelutarpeen arviointien teko. Soihduissa hoidetaan sekä lapsiperheiden että työikäisten palvelutarpeen arvioinnit, työntekijöiden tehtävänkuvaan kuuluu jommankumman ikäryhmän työt.
Toimintamalleissa on kiinnitettävä huomiota erityisesti resurssien, koulutuksen ja monialaisen yhteistyön näkökulmiin:
Riittävä perehdytys, koulutus ja tuki: Työntekijät korostivat tarvetta kattavalle koulutukselle ja perehdytykselle menetelmien käyttöön, jotta ne voidaan ottaa tehokkaasti käyttöön. Tarve saada jatkuvaa tukea ja ohjausta menetelmien käytössä koettiin tärkeäksi, jotta arjessa syntyviä haasteita voidaan ratkaista tehokkaasti. Tärkeää on myös johdolta tuleva linjaus siitä, että tiettyä menetelmää käytetään tietyssä työssä.
Ajan ja resurssien riittävyys: Kiireettömän työympäristön ja riittävien resurssien varmistaminen on keskeistä, jotta kehitettyjä käytäntöjä voidaan toteuttaa laadukkaasti.
Monialainen yhteistyö: Menetelmien ja käytännön prosessin tehokas ja järkevä työskentelytapa edellyttää eri alojen ammattilaisten välistä yhteistyötä ja asiakaslähtöistä lähestymistapaa.
Sairaanhoitajan tehtävänkuvan mallintaminen ja yhdenmukaistaminen
Sairaanhoitajan tehtävänkuva mallinnettiin keväällä 2024 ja esiteltiin Asiakas- ja palveluohjauksen johdolle. Keskustelua käytiin tehtävänkuvan jalkauttamisesta, mutta lopulta päädyttiin tätä siirtämään.
Sairaanhoitajan tehtävänkuvaa mallinnettaessa pyrittiin yhdenmukaistamaan sitä muiden palvelualueiden sairaanhoitajien kanssa (mielenterveys- ja päihdepalveluiden sh), koska yhdenmukaisuus parantaa asiakastyytyväisyyttä ja palvelun laatua. Kehittämistyössä pyrittiin siihen, että asiakas saa samantasoista palvelua, riippumatta siitä onko alkupiste sosiaalihuollon palvelutarpeen arviossa vai terveydenhuollon hoidontarpeen arviossa.
Keväällä 2025 Soihdun johto ja mielenterveys- ja päihdepalveluiden johto sopivat Soihdun sairaanhoitajien resurssin siirtämisestä mielenterveys- ja päihdepalveluihin (miepä). Samalla alueellisesti Soihtuihin jyvitetään resurssia miepä-palveluista. Tällä muutoksella on pyritty selkeyttämään ja yhdenmukaistamaan sairaanhoitajan roolia Soihdun ja miepä-palveluiden yhteyslinkkinä. Näin mallinnettua Soihdun sairaanhoitajan tehtävänkuvaa ei otettu käyttöön suunnitelman mukaisesti.
Ohjattu omahoito -menetelmän käyttöönoton tuki
Hankkeen aikana ohjattu omahoito -menetelmän käyttöönotto osoittautui haastavaksi palvelutarpeen arviointityössä. Palvelutarpeen arviointi on ajaltaan määrämittainen ja tämä haastaa yleisesti eri menetelmien käyttöä arviointityössä.
Asiakasryhmien moninaisuus lisää haasteita entisestään, sillä menetelmä ei välttämättä ole yhtä tehokas kaikille. Esimerkiksi asiakkaat, joilla on moninaisia tai syvälle juurtuneita ongelmia, saattavat vaatia enemmän yksilöllistä tukea kuin mitä menetelmä voi tarjota. Tämä asettaa paineita sekä työntekijöille että koko palvelujärjestelmälle, sillä menetelmän tehokas käyttö edellyttäisi riittäviä resursseja, aikaa ja tukea, jotta se voitaisiin mukauttaa erilaisten asiakasryhmien tarpeisiin.
Tarkkaa ja selkeää lopputulosta ei ohjatun omahoidon käyttöönotosta voida antaa, sillä kokemusta käytöstä on hyvin vähäisesti ja alueelliset sekä työntekijöiden henkilökohtaiset käyttökokemukset ovat verrattain erilaisia.
Lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnin sisällön kehittäminen ja yhdenmukaistaminen
Lapsiperheiden palvelutarpeen arviointiin kootut työohjeet valmistuivat hankeaikana ja ne koulutettiin Soihdun toimesta alkuvuonna 2025. Yhtenäisten työohjeiden myötä palvelutarpeen arviointityö on yhdenmukaistunut.