Asiakasohjautuminen - miepä palveluprosessi
Kymenlaaksossa on käytössä porrasteinen palvelujärjestelmä. Täysi-ikäinen asiakas voi ohjautua ns. 0 portaan hoitoihin ilman kontaktia, portaiden 1-3 palveluihin asiakas ohjautuu hta:n toteuttamisen jälkeen. Hta:ssa hyödynnetään Terapianavigaattoria.
Toimintamallin nimi
Kymenlaaksossa on käytössä porrasteinen palvelujärjestelmä. Täysi-ikäinen asiakas voi ohjautua ns. 0 portaan hoitoihin ilman kontaktia, portaiden 1-3 palveluihin asiakas ohjautuu hta:n toteuttamisen jälkeen. Hta:ssa hyödynnetään Terapianavigaattoria.
Ratkaisun perusidea on se, että asiakkaat ohjautuvat oikea-aikaisesti oikean tasoiseen palveluun ja saavat tarvitsemaansa hoitoa mielenterveys- ja päihdepalveluissa.
Toimintaympäristönä koko Kymenlaakson alue ja sen täysi-ikäiset asukkaat.
Kaikki täysi-ikäiset Kymenlaakson asukkaat joilla jo tunnistettuja tai vielä tunnistamattomia mielenterveys ja päihdehaasteita.
Asiakkaita, alueen asukkaita on osallistettu mm. prototyyppi yhteisön kautta. Terapianavigaattorin käyttökokemuksia kerätty.
Koulutusten mahdollistaminen ja riittävä tuki jalkauttamiseen ja juurruttamiseen kun kyseessä yleisvastaanotot joilla vastuullaan paljon muutakin kuin mielenterveys- ja päihdeasiakkaat.
Kouluttautuminen (koulutuksen läpikäynti) vaatii aikaa ja panostamista. Asiat voivat olla vieraampia, joten sisäistäminen vie enemmän aikaa.
Juurruttamis - ja jalkauttamistyö jatkuu Suomen kestävän kasvun ohjelmassa.