Asiakkaiden digituen malli, Satakunnan hyvinvointialue, (RRP, P4, I1)
Asiakkaille digitukea tarjoamalla autetaan heitä asioimaan sähköisesti, vahvistetaan heidän digitaitojaan ja sujuvoitetaan sote- ja digipalveluiden käyttöä.
Toimintamallin nimi
Asiakkaille digitukea tarjoamalla autetaan heitä asioimaan sähköisesti, vahvistetaan heidän digitaitojaan ja sujuvoitetaan sote- ja digipalveluiden käyttöä.
Digitukea tarvitsevat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat ja ammattilaiset. Satakunnan hyvinvointialueella molemmista näkökulmista kuvataan omat toimintamallit.
Asiakkaat saavat jokaiselta hyvinvointialueen ammattilaiselta:
- Digitukea yksikössä käytössä olevista digitaalisista palveluista
- Sata-alueella saatavilla olevista digitukipalveluista
- Yleisellä tasolla kaikista Sata-alueella käytettävistä digipalveluista
Kaikista Sata-alueella käytössä olevista digitaalisista palveluista ohjausta ja neuvontaa sekä Satakunnan alueella yleistä digitukea tarjoavista tahoista tietoa asiakkaille tarjoavat:
- Asiakaspalvelu (puhelimitse ja chatin kautta)
- Ikääntyneiden palveluiden chat
- OLKA-pisteet (arkisin virka-aikaan ilman ajanvarausta)
- Jalkautuva digituki: Funteeraamo ja Ikäkeskuksen pysäkki
Asiakkaiden digituen muotona hyvinvointialueella ovat myös järjestettävät koulutukset ja kiertueet mm. digitaaliseen sote-keskukseen liittyen. Hyvinvointialueen verkkosivuilla on Asioi digitaalisesti-osio, jonne on kuvattu Sata-alueella käytössä olevat digitaalisen asioinnin palvelut sekä tietoa niistä. Sivustolta löytyy linkkejä verkossa tarjottavien digitukipalveluiden pariin.
Osana asiakkaiden digituen toimintamallin kehittämistä päivitetään Sata-alueen verkkosivut palvelun saavutettavuuden varmistamiseksi.
- Tuotetaan tietopankki ja ohjevideoita
- Hyödynnetään valtakunnallisia verkkosivuja
- Listataan yleistä digitukea tarjoavat tahot
- Viestitään tehostetusti sivujen valmistuttua
Digitalisoituminen on merkittävästi muokannut yhteiskuntaamme, jossa digitaaliset palvelut ovat keskeisessä roolissa. Hyvinvointialueen on taattava yhdenvertaisuus ja syrjimättömät, esteettömät palvelut kaikille asukkaille. Asiakkaiden digituen avulla edistetään yhdenvertaista mahdollisuutta asioida hyvinvointialueen omissa digitaalisen asioinnin kanavissa.
Laissa digitaalisten palvelujen tarjoamisesta säädetään viranomaisten velvoitteista järjestää digitaalisia palveluja sekä niiden saavutettavuusvaatimuksista. Laki turvaa asiakkaiden oikeuden hyvään digitaaliseen palveluun. Viranomaisen on tiedotettava digitaalisissa palveluissaan selkeästi, miten jokainen voi hoitaa asiansa viranomaisen kanssa sähköisesti. Viranomaisen on julkaistava digitaalisessa palvelussa yhteystieto, josta jokaisella on mahdollisuus saada neuvoja viranomaisen digitaalisen palvelun käyttämiseen.
Toimintamallin kohderyhmänä ovat kaikki digitukea hyvinvointialueen digitaalisista palveluista tarvitsevat henkilöt. Kehittämisen lähtökohtana toimivat hyvinvointialueen asiakkaiden tarpeet, jotka on selvitetty palvelumuotoilu-projektin avulla.