Asioi digitaalisesti -sivusto, Pirkanmaan HVA (RRP2, P4, I1)

Asioi digitaalisesti -sivu kokoaa yhteen mitä digitaalisia palveluita Pirkanmaan hyvinvointialueella on käytettävissä ja kuinka niitä käytetään.

Toimintamallin nimi
Asioi digitaalisesti -sivusto, Pirkanmaan HVA (RRP2, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Asioi digitaalisesti -sivu kokoaa yhteen mitä digitaalisia palveluita Pirkanmaan hyvinvointialueella on käytettävissä ja kuinka niitä käytetään.

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Aino Nokelainen

Luotu

31.03.2025

Viimeksi muokattu

23.07.2025
Ratkaisun perusidea

Ratkaisun perusidea on, että sivuilta löytää kootusti kaikki digitaaliset palvelut. Sivusto on pääasiassa koostettu erillisistä komponenteista eli nostoista, joita pystyy hyödyntämään kaikilla pirha.fi -sivuilla. Näin tiedolla on "oma kotipesä", mutta sitä voidaan näyttää myös monessa paikassa. Ja kun tieto päivitetään yhdessä paikassa, se päivittyy samalla jokaiseen paikkaan missä sitä näytetään. Ajatuksena on, että sivuja voi hyödyntää niin asiakkaat, ammattilaiset kuin yhteistyöorganisaatioiden digitukijat.

Toimintaympäristö

Pirkanmaan hyvinvointialueen digitaalisiin palveluihin ohjaudutaan pääasiassa pirha.fi sivuilta. Sen takia on tärkeää, että verkkosivuilla on hyvin kuvattu myös digitaaliset palvelut. Sivusto on alunperin kehitetty Pirkanmaan tulevaisuuden sote-keskushankkeessa, jonka malli löytyy Innokylästä nimellä "Sähköiset palvelut käytössäsi -verkkosivu". https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/sahkoiset-palvelut-kaytossasi-verkkosivu

RRP-2 hankkeen aikana verkkosivuja on edistetty ja sisältöjä lisätty asiakkailta ja yhteistyöorganisaatioilta saatujen palautteiden perusteella. Uutena kokonaisuutena on myös digitukeen perustuvat sisältö.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on koko väestö  ja yhteistyöorganisaatioiden digitukijat. Verkkosivuille voi jättää palautetta suoraan sivun alalaidasta ja sivuista voi antaa palautetta myös Pirhan yleisellä palautelomakkeella. Kaikki palautteet käsitellään ja sivustoja muutetaan tarpeen mukaan palautteen pohjalla. Sivuille jätettävää suoraa palautetta seurataan viikoittain ja siitä saadaan myös numeerista dataa kuinka tyytyväisiä ihmiset on ollut.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Sivustoa tulee nostaa esiin useissa eri kanavissa, jotta tieto siitä leviää. Pirkanmaan hyvinvointialueella suora linkki sivuille on nostettu myös pirha.fi etusivulle. Asioi digitaalisesti -sivusto on yksi käytetyimmistä Pirkanmaan hyvinvointialueen verkkosivuista.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Sivustosta on tullut yksi hyvinvointialueen verkkosivujen käytetyimmistä sivuista. Myös viestinnän taholta on nostettu sivustoja enenevässä määrin esiin. Yllättävää on ollut, että asiakkaat välillä mieltävät olevansa jo palveluissa sisällä, vaikka ovat verkkosivuilla. Tämä on haastanut meitä miettimään käytettäviä termejä entistä huolellisemmin.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Sisältöjen luomisessa on pyritty tiiviisti siihen, ettei luoda päällekkäistä sisältöä muiden verkkosivujen kanssa. Sivustossa on koko ajan pyritty kuvaamaan sisältöä asiakaslähtöisesti eikä palvelulähtöisesti.

Kansikuva
Kuvakaappaus sivulta www.pirha.fi/asioidigitaalisesti

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä