Asumispalveluvalinnan työkalu auttaa sosiaalihuollon työntekijää arvioimaan asiakkaalle sopivaa asumispalvelua tai asumisen tukea. Lisäksi työkalu antaa arvion asiakkaan asiakkuussegmentistä. 

Toimintamallin nimi
Asumispalveluvalinnan työkalu (APV)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Asumispalveluvalinnan työkalu auttaa sosiaalihuollon työntekijää arvioimaan asiakkaalle sopivaa asumispalvelua tai asumisen tukea. Lisäksi työkalu antaa arvion asiakkaan asiakkuussegmentistä. 

Toteutuspaikka
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Salla Laisi

Luotu

01.12.2023

Viimeksi muokattu

25.01.2024
Ratkaisun perusidea

Asumispalveluvalinnan työkalussa sosiaalihuollon työntekijä vastaa palvelutarpeen arvioinnin pohjalta 16 väittämään. Väittämät jakautuvat kahteen pääteemaan: sosiaaliseen ja terveydelliseen ulottuvuuteen. Väittämiä on 6 eri alateemasta: 1. Asuminen, 2. Talous ja asioiden hoito, 3. Osallisuus, sosiaaliset suhteet ja työelämä, 4. Mielenterveys, 5. Somaattinen terveydentila ja 6. Päihteet. Vastausten perusteella työkalu laskee eri teemojen pisteet yhteen ja antaa arvion asiakkuussegmentistä sekä ohjausehdotuksia eri asumispalveluihin ja asumisen tukeen. Työkalun täyttämiseen menee vain joitain minuutteja.

Toimintaympäristö

Asumispalveluvalinnan työkalu on kehitetty auttamaan sosiaalihuollossa toimivia työntekijöitä arvioimaan sopivaa asumispalvelua tai asumisen tukea toimintaympäristössä, jossa mahdollisia palveluja ja palveluntuottajia on suuri määrä. Työkalu ottaa huomioon niin sosiaaliset kuin terveydelliset seikat asiakkaan tilanteessa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on sosiaalihuollon työntekijät, joiden työn avuksi työkalu on suunniteltu. Välillisesti työkalu hyödyttää myös sosiaalihuollon asiakkaita, kun työkalu auttaa löytämään asiakkaalle tarkoituksenmukaisen palvelun. Sosiaalihuollon työntekijät ovat osallistuneet työkalun suunnitteluun työpajoissa ja työkalua on muokattu työntekijöiden havaintojen ja kommenttien perusteella. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Työkalun väittämiä voidaan soveltaa suoraan muihinkin sosiaalihuollon organisaatioihin, joissa asiakkaita ohjataan palvelutarpeen perusteella eri asumispalveluihin tai heille järjestetään asumisen tukea. Työkalun käyttöönottoa varten tarvitaan organisaatiosta 1-2 vastuuhenkilöä, jotka perehtyvät työkalun tekniseen toimintalogiikkaan. Lisäksi tarvitaan henkilö/henkilöt, jotka osaavat luoda työkalulle teknisen toteutuksen (esim. PowerApps-sovellukseen). Työkaluun perehtymisen jälkeen nämä vastuuhenkilöt luovat työkaluun omaan organisaatioon sopivat ohjaukset asumispalveluihin ja asumisen tukeen omien käytettävissä olevien palvelujen ja palveluntuottajien perusteella. 

Kun työkalu on muokattu omaan organisaatioon sopivaksi, järjestävät vastuuhenkilöt koulutuksia työntekijöille työkalun käytöstä. Tämän jälkeen uusille työntekijöille opetetaan työkalun käyttö perehdytyksen yhteydessä. Työkalu auttaa erityisesti uusia työntekijöitä löytämään palveluvalikoimasta asiakkaalle sopivan palvelun. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Käyttäjiltä saadun palautteen perusteella työkalu auttaa sopivan asumispalvelun tai asumisen tuen valitsemisessa. Työkalun käyttö on helppoa ja se tukee oman työn tekemistä. Työkalua on hyödynnetty uuden asumisyksikön asiakasohjauksessa suunnittelussa ja asiakasohjauksessa. Työkalu soveltuu siis myös asiakasohjauksen apuvälineeksi ja asiakasohjauksen suunnitteluun. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Työkalu on joustavasti muokattavissa mihin tahansa sellaiseen toimintaympäristöön, jossa asiakkaalle arvioidaan useiden palveluvaihtoehtojen joukosta sopivaa asumispalvelua tai asumisen tukea. Työkalusta voi tehdä useita versioita eri ohjauksilla,  jos organisaation sisällä on erilaisia palveluja eri asiakasryhmille. Esimerkiksi Vakella APV:stä on tehty työikäisille ja nuorille omat versiot, koska työikäisten ja nuorten palvelut eroavat toisistaan joiltain osin. 

Työkalun käyttöönotto vaatii sellaisen tahon, joka osaa luoda työkalulle teknisen toteuttamistavan. Työkalun voi teknisesti toteuttaa esimerkiksi PowerApps-sovelluksella. Yksinkertaisimmillaan työkalua voi käyttää excel-pohjan kautta. Lisäksi työkalun käyttöönotossa on oltava mukana sellainen henkilö, joka tuntee syvällisesti palveluvalikon ja palveluihin ohjaamisen kriteerit. 

Työkalun avulla on mahdollista kerätä tietoa asiakkaiden asiakkuussegmenteistä sekä asumiseen liittyvästä palvelutarpeesta. Näitä tietoja voi käyttää tiedolla johtamisen välineenä. 

Liitteenä on APV-työkalun excel-muotoinen suunnitteluversio. Tiedostossa näkyy väittämät ja ohjaukset ilman organisaation palveluvalikkoon liittyviä tietoja. Työkalun toimintalogiikka on sisällytetty tiedostoon, laskentakaavat löytyvät Pisteytystaulukko-välilehdeltä sarakkeista G, I, K. 

Jos olet kiinnostunut työkalun käyttöönotosta, voit vapaasti olla yhteydessä työkalun kehittäjiin Jussi Kaijalaan (jussi.kaijala@vakehyva.fi) ja Salla Laisiin (salla.laisi@vakehyva.fi).