Asumispalveluvalinnan työkalu (APV)
Asumispalveluvalinnan työkalu auttaa sosiaalihuollon työntekijää arvioimaan asiakkaalle sopivaa asumispalvelua tai asumisen tukea. Lisäksi työkalu antaa arvion asiakkaan asiakkuussegmentistä.
Toimintamallin nimi
Asumispalveluvalinnan työkalu auttaa sosiaalihuollon työntekijää arvioimaan asiakkaalle sopivaa asumispalvelua tai asumisen tukea. Lisäksi työkalu antaa arvion asiakkaan asiakkuussegmentistä.
Asumispalveluvalinnan työkalussa sosiaalihuollon työntekijä vastaa palvelutarpeen arvioinnin pohjalta 16 väittämään. Väittämät jakautuvat kahteen pääteemaan: sosiaaliseen ja terveydelliseen ulottuvuuteen. Väittämiä on 6 eri alateemasta: 1. Asuminen, 2. Talous ja asioiden hoito, 3. Osallisuus, sosiaaliset suhteet ja työelämä, 4. Mielenterveys, 5. Somaattinen terveydentila ja 6. Päihteet. Vastausten perusteella työkalu laskee eri teemojen pisteet yhteen ja antaa arvion asiakkuussegmentistä sekä ohjausehdotuksia eri asumispalveluihin ja asumisen tukeen. Työkalun täyttämiseen menee vain joitain minuutteja.
Asumispalveluvalinnan työkalu on kehitetty auttamaan sosiaalihuollossa toimivia työntekijöitä arvioimaan sopivaa asumispalvelua tai asumisen tukea toimintaympäristössä, jossa mahdollisia palveluja ja palveluntuottajia on suuri määrä. Työkalu ottaa huomioon niin sosiaaliset kuin terveydelliset seikat asiakkaan tilanteessa.
Kohderyhmänä on sosiaalihuollon työntekijät, joiden työn avuksi työkalu on suunniteltu. Välillisesti työkalu hyödyttää myös sosiaalihuollon asiakkaita, kun työkalu auttaa löytämään asiakkaalle tarkoituksenmukaisen palvelun. Sosiaalihuollon työntekijät ovat osallistuneet työkalun suunnitteluun työpajoissa ja työkalua on muokattu työntekijöiden havaintojen ja kommenttien perusteella.
Työkalun väittämiä voidaan soveltaa suoraan muihinkin sosiaalihuollon organisaatioihin, joissa asiakkaita ohjataan palvelutarpeen perusteella eri asumispalveluihin tai heille järjestetään asumisen tukea. Työkalun käyttöönottoa varten tarvitaan organisaatiosta 1-2 vastuuhenkilöä, jotka perehtyvät työkalun tekniseen toimintalogiikkaan. Lisäksi tarvitaan henkilö/henkilöt, jotka osaavat luoda työkalulle teknisen toteutuksen (esim. PowerApps-sovellukseen). Työkaluun perehtymisen jälkeen nämä vastuuhenkilöt luovat työkaluun omaan organisaatioon sopivat ohjaukset asumispalveluihin ja asumisen tukeen omien käytettävissä olevien palvelujen ja palveluntuottajien perusteella.
Kun työkalu on muokattu omaan organisaatioon sopivaksi, järjestävät vastuuhenkilöt koulutuksia työntekijöille työkalun käytöstä. Tämän jälkeen uusille työntekijöille opetetaan työkalun käyttö perehdytyksen yhteydessä. Työkalu auttaa erityisesti uusia työntekijöitä löytämään palveluvalikoimasta asiakkaalle sopivan palvelun.
Käyttäjiltä saadun palautteen perusteella työkalu auttaa sopivan asumispalvelun tai asumisen tuen valitsemisessa. Työkalun käyttö on helppoa ja se tukee oman työn tekemistä. Työkalua on hyödynnetty uuden asumisyksikön asiakasohjauksessa suunnittelussa ja asiakasohjauksessa. Työkalu soveltuu siis myös asiakasohjauksen apuvälineeksi ja asiakasohjauksen suunnitteluun.