AVAIN-mittarin hyödyntäminen Soiten aikuissosiaalityössä
AVAIN-mittarin tarkoituksena on tuottaa tietoa Soiten aikuissosiaalityön vaikuttavuuden arvioimiseksi. AVAIN-mittarin lähtökohtana ovat asiakkaidemme omat tavoitteet ja elämäntilanne, joiden perusteella sosiaalityön menetelmät ja palvelut valitaan.
Toimintamallin nimi
AVAIN-mittarin tarkoituksena on tuottaa tietoa Soiten aikuissosiaalityön vaikuttavuuden arvioimiseksi. AVAIN-mittarin lähtökohtana ovat asiakkaidemme omat tavoitteet ja elämäntilanne, joiden perusteella sosiaalityön menetelmät ja palvelut valitaan.
AVAIN-mittarin on THL:n rakentama ja perustuu ajatukselle tavoitelähtöisestä sosiaalityöstä.
AVAIN-mittarilla tuotettavan vaikuttavuuden arvioinnin lähtökohtana ovat asiakkaan omat tavoitteet ja hänen elämäntilanne, joiden perusteella työskentelyn menetelmät ja palvelut valitaan.
THL on antanut asiakasasiakirjalain (254/2015) 5 §:n nojalla määräyksen sosiaalihuollon asiakasasiakirjojen rakenteista ja asiakasasiakirjoihin merkittävistä tiedoista. Julkisten organisaatioiden tulee ottaa asiakassuunnitelma käyttöön viimeistään 1.9.2024. Muutoksella tavoitellaan määrämuotoisempaa asiakassuunnitelman tekemistä ja arviointia.
Kehittäminen tapahtuu osana Soiten aikuissosiaalityön arkityötä eri palveluiden puitteissa,, johon ohjausta tuotu TASOS-hankkeen kautta.