Chatbotin kehittäminen ja käyttöönotto, Keski-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I4)

Chatbot palvelee alueen asukkaita vuorokauden ympäri HVA:n omalla internetsivustolla. Chatbotin tarkoituksena on auttaa palveluihin hakeutumisessa, sekä oikean palvelun löytämisessä.

Toimintamallin nimi
Chatbotin kehittäminen ja käyttöönotto, Keski-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Chatbot palvelee alueen asukkaita vuorokauden ympäri HVA:n omalla internetsivustolla. Chatbotin tarkoituksena on auttaa palveluihin hakeutumisessa, sekä oikean palvelun löytämisessä.

Toteutuspaikka
Keski- Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Marja Kupari

Luotu

17.04.2024

Viimeksi muokattu

01.08.2024
Ratkaisun perusidea
  • Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen chatbot Sointu palvelee käyttäjiä vuorokauden ympäri
  • Sointun tarkoituksena on antaa käyttäjälle tietoa sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluista
  • Käyttäjälle Sointu näkyy matalan kynnyksen palveluna, jolta on helppo ja nopea kysyä apua nimettömänä
  • Sointu toimii virtuaalisena avustajana ja ammattilaisten kollegana
Toimintaympäristö

Keski-Pohjanmaan maakunnan hyvinvointialue, Soite, koostuu kahdeksasta kunnasta ja Keski-Pohjanmaan keskussairaala on lähin päivystävä sairaala noin 200 000 asukkaalle. Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue toimii Halsuan, Kannuksen, Kaustisen, Kokkolan, Lestijärven, Perhon, Toholammin ja Vetelin alueella.

Hyvinvointialueen chatbot, Sointu, tulee palvelemaan käyttäjiä vuorokauden ympäri hyvinvointialueen omilla verkkosivuilla. Sointu on tarkoitettu palvelemaan jokaista alueen asukasta sekä myös omaisia ja ammattilaisia ympäri Suomen. Palvelua voivat käyttää kaikki, jotka voivat vierailla Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen omilla verkkosivuilla.

Palvelu ollaan julkaisemassa 2024 vuoden aikana. 

Sointu on tärkeä apuväline käyttäjälleen löytää tietoa nopeasti vuorokauden ajasta riippumatta. Botille voi opettaa käytännössä mitä vain, joten sitä voi hyödyntää monella SoTePe-yksiköiden osa-alueella. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Hyvinvointialueen chatbotin on tarkoitus olla kaikkien käytössä, jotka voivat vierailla hyvinvointialueen verkkosivuilla. Käyttäjä voi olla asiakas, omainen tai ammattilainen, mistä tahansa, paikasta ja ajasta riippumatta. 

Chatbottia voivat käyttää nuoret ja vanhemmat ihmiset, jotka kykenevät kirjoittamaan verkkosivuilla, tietokoneella, puhelimella tai tabletilla. Chatbotin käyttö on helppoa ja vaivatonta.  

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Chatbot on täysin kehittäjiensä varassa oleva tietotekninen alusta. Sen toimivuutta tulee testata ennen järjestelmän käyttöönottoa. Testauksesta saatujen tuloksien pohjalta tulee tehdä tarvittavat muutokset botin käyttäytymiseen. Tämä vaatii aikaa sekä keskittymistä sen kehittäjiltä. Kehittäjän tulee ymmärtää laajasti vähintään sosiaali- ja terveyspuolta ja on osattava verkostoitua eri yksiköiden kanssa. Chatbottia voi teknisesti rakentaa yksi ammattilainen, mutta yksin ei voi silti koko botin sisältöä tuottaa, vaan siihen tarvitaan lukuisia toimijoita ja testaajia. 

Chatbot tarvitsee paljon tietoa pystyäkseen vastaamaan laadukkaasti käyttäjiensä kysymyksiin.  Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen chatbottia on lähdetty rakentamaan yksiköiden palautekyselyn pohjalta. Kyselyssä kysyttiin yksiköittäin heille useimmiten asiakkaiden esittämiä kysymyksiä. Eli kysymyksiä, jotka toistuvat. Lisäksi tietoa on kerätty HVA:n omilta nettisivuilta. Näiden tietojen pohjalta chatbotin kehittäminen alkoi.

Chatbot vaatii tulevaisuudessa ylläpitäjää, joka pitää sen tietoa ajan tasalla. Chatbotille on myös mahdollista jättää palautetta, joten palautteiden pohjalta sisällön muokkaamiseen tarvitaan ammattilainen.  

 

Vinkit toimintamallin soveltajille
  • Kun lähdette tekemään omaa chatbottia, miettikää tarkasti mitä sen sisällöltä toivotte ja odotatte. Tuleeko botin vastata vain oman HVA:n palveluista, vai haluatteko, että se voi vastata tarvittaessa myös muihin asioihin, kuten yleisimmin kysyttyihin sairauksiin? Entä haluatteko, että se ohjaa myös HVA:n palveluiden ulkopuolelle? 

     

  • Botille voi opettaa mitä vain, mutta tiedon antamista on jossain määrin myös rajattava. Kysykää ja keskustelkaa tästä koko organisaation kesken, mihin tieto rajataan. Mitä enemmän tietoa on, sitä vaikeampaa on sen tiedon ylläpitäminen. Mutta jos tietoa on liian vähän, asiakkaat saattavat jättää botin käyttämättä.

     

  • Ottakaan mahdollisimman aikaisin asiakastyössä olevien ammattilaisten mielipiteitä huomioon ja levittäkää tietoa siitä mitä olette kehittämässä. 

     

  • Chatbotin kehittäjän ammattitaito on tärkeä. Hän tarvitsee ammattitaitoa sosiaali- ja terveysalalta, sekä IT-osaamista.