Chatbotin kehittäminen ja käyttöönotto, Keski-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I4)
Chatbot palvelee alueen asukkaita vuorokauden ympäri HVA:n omalla internetsivustolla. Chatbotin tarkoituksena on auttaa palveluihin hakeutumisessa, sekä oikean palvelun löytämisessä.
Perustiedot
Toimintamallin nimi
Chatbot palvelee alueen asukkaita vuorokauden ympäri HVA:n omalla internetsivustolla. Chatbotin tarkoituksena on auttaa palveluihin hakeutumisessa, sekä oikean palvelun löytämisessä.
Toimintamallin kuvaus
- Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen chatbot Sointu palvelee käyttäjiä vuorokauden ympäri
- Sointun tarkoituksena on antaa käyttäjälle tietoa sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluista
- Käyttäjälle Sointu näkyy matalan kynnyksen palveluna, jolta on helppo ja nopea kysyä apua nimettömänä
- Sointu toimii virtuaalisena avustajana ja ammattilaisten kollegana
Hyvinvointialueen chatbot Sointu tulee palvelemaan käyttäjiä vuorokauden ympäri hyvinvointialueen omilla nettisivuilla. Palvelu ollaan julkaisemassa 2024 vuoden aikana.
Sointu on tärkeä apuväline käyttäjälleen löytää tietoa nopeasti vuorokauden ajasta riippumatta. Botille voi opettaa käytännössä mitä vain, joten sitä voi hyödyntää monella SoTePe-yksiköiden osa-alueella.
Chatbot on täysin kehittäjiensä varassa oleva tietotekninen alusta. Sen toimivuutta tulee testata ennen järjestelmän käyttöönottoa. Testauksesta saatujen tuloksien pohjalta tulee tehdä tarvittavat muutokset botin käyttäytymiseen. Tämä vaatii aikaa sekä keskittymistä sen kehittäjiltä. Kehittäjän tulee ymmärtää laajasti vähintään sosiaali- ja terveyspuolta ja on osattava verkostoitua eri yksiköiden kanssa. Chatbottia voi teknisesti rakentaa yksi ammattilainen, mutta yksin ei voi silti koko botin sisältöä tuottaa, vaan siihen tarvitaan lukuisia toimijoita ja testaajia.
Chatbot tarvitsee paljon tietoa pystyäkseen vastaamaan laadukkaasti käyttäjiensä kysymyksiin. Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen chatbottia on lähdetty rakentamaan yksiköiden palautekyselyn pohjalta. Kyselyssä kysyttiin yksiköittäin heille useimmiten asiakkaiden esittämiä kysymyksiä. Eli kysymyksiä, jotka toistuvat. Lisäksi tietoa on kerätty HVA:n omilta nettisivuilta. Näiden tietojen pohjalta chatbotin kehittäminen alkoi.
Chatbot vaatii tulevaisuudessa ylläpitäjää, joka pitää sen tietoa ajan tasalla. Chatbotille on myös mahdollista jättää palautetta, joten palautteiden pohjalta sisällön muokkaamiseen tarvitaan ammattilainen.