Digihoito- ja digipalvelupolun käyttöönoton toimintamalli, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I4)

Kuvaus Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella Terveyskylän digihoito- ja digipalvelupolkujen suunnittelu- ja käyttöönottomallista. Toimintamallissa on kuvattu geneerinen malli digitaalisten hoito-ja palvelupolkujen suunnitteluun ja käyttöönottoon. 

Toimintamallin nimi
Digihoito- ja digipalvelupolun käyttöönoton toimintamalli, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kuvaus Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella Terveyskylän digihoito- ja digipalvelupolkujen suunnittelu- ja käyttöönottomallista. Toimintamallissa on kuvattu geneerinen malli digitaalisten hoito-ja palvelupolkujen suunnitteluun ja käyttöönottoon. 

Toteutuspaikka
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Euroopan unionin rahoittama

Luotu

26.06.2024

Viimeksi muokattu

14.03.2025
Ratkaisun perusidea

Toimintamallin tavoitteena on luoda yhtenäinen toimintamalli digihoito-ja digipalvelupolkujen suunnitteluun ja käyttöönottoon. Kuvataan vastuut, resurssit, työvaiheet ja kehitystyö.

Toimintaympäristö

Itä-Uudenmaan digivisio painottaa digitaalisten palveluiden keskeistä roolia palvelutuotannossa. Sähköisten palveluiden käyttö lisääntyy linjassa kansallisten tavoitteiden kanssa. Mahdollistetaan ammattilaisten erikoisosaamisen hyödyntäminen digipalveluiden toteutuksessa. Keskitetään digipalveluita, jotta yksiköiden työntekijöiden työaikaa voidaan vapauttaa asiakkaiden fyysiseen kohtaamiseen.

Tavoitteena on parantaa palveluiden saatavuutta, oikea-aikaisuutta sekä yhdenvertaisuutta asukkaille.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys
  • Perusterveydenhuollon asiakkaat
  • Sosiaalihuollon asiakkaat
  • Ammattilaiset
  • Toteutetaan kyselyitä asiakkaille ja ammattilaisille
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  1. Johdon päätös digihoito- tai digipalvelupolun käyttöönotosta
  2. Ydintyöryhmän kokoaminen ja sitouttaminen digipolun suunnitteluun sekä käyttöönottoon
  3. Vastuiden nimeäminen ja työnjaosta sopiminen
  4. Henkilöstön sitouttaminen digihoito-tai digipalvelupolun käyttöön
  5. Viestintä
  6. Seurannasta ja arvioinnista sopiminen
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallin kuvaaminen selkeyttää digihoito- ja digipalvelupolkujen suunnittelun ja käyttöönoton vaiheita. Toimintamallia hyödynnetään  uusien digihoito- ja digipalvelupolkujen käyttöönotossa.

Vinkit toimintamallin soveltajille
  • Esihenkilöiden osallistuminen digikehittämiseen on oleellista.

  • Ydintyöryhmä ja vastuutaho: Kuka/ketkä vastaavat kehittämistyön kokonaiskoordinaatiosta ja ohjauksesta​? Tarvitaan innokkaita digikehittäjiä organisaation sisältä. Huomioida, että asiakastyötä tekevien ammattilaisten ajankäyttö on rajallista. 

  • Kehittämistyöllä selkeät tavoitteet ja toimenpiteet​: Mitä digihoito- tai digipalvelupolkujen käyttöönotolla saavutetaan asiakkaan ja ammattilaisten näkökulmasta?​ Digitaalisten palveluiden tulisi säästää resursseja, vaikka kehittämisvaiheessa resursseja kuluukin enemmän.

  • Aikataulutus, työvaiheiden ja vastuiden määrittely tehtävä huolellisesti.

  • Suunnitellaan seuranta, arviointi ja raportointi jo kehittämisvaiheessa

Kansikuva
Itä-Uusimaa

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä