Digilähitori -aina avoinna
Digilähitori tuo lähitorin kaikkien saataville vuorokauden ympäri. Asukas saa sivustolta omatoimisesti tietoja lähitorien neuvonnan ja ohjauksen aihealueisiin.
Toimintamallin nimi
Digilähitori tuo lähitorin kaikkien saataville vuorokauden ympäri. Asukas saa sivustolta omatoimisesti tietoja lähitorien neuvonnan ja ohjauksen aihealueisiin.
Verkkosivu jakaa samaa lähitoreilta saatavaa tietoa kaikkien saataville kellonajasta huolimatta. Sivustoa päivitetään yhteistyössä lähitoriverkoston ja lähitorien palveluohjaajien kanssa. Tiedon perustuvat aiheisiin, joilla asiakkaan lähitoreilla asioivat. Myös uusia ilmiöitä nostetaan aiheina esiin.
Digilähitori kehitettiin toimintamalliksi PirSote-hankkeessa. Pirkanmaan hyvinvointialueella pyritään mahdollistamaan asukkaiden omatoiminen tiedon etsiminen ja ohjautuminen suoraan oikeaan palveluun. Fyysiset lähitorit ovat toimineet Pirkanmaan alueella jo pidempään, mutta niiden tarjoamat palvelut haluttiin saada useampien ulottuville ajasta ja paikasta riippumatta. Lähitoreilta saa neuvoja ja ohjeita hyvinvoinnin ja terveyden ylläpitoon, arjen pulmatilanteisiin sekä apua arkea helpottavien palvelujen ja palvelun tuottajien valintaan ja tämä sama tieto vietiin digilähitorille.
Kehittämistyötä jatkettiin uudistamalla sivuston rakenne selkeämmäksi ja visuaalisemmaksi hyödyntäen mm. striimattujen luentojen videotallenteita. Digilähitori toimii alustana erilaisille striimattaville luennoille ja tapahtumille, joihin voi osallistua etänä paikasta riippumatta. Digilähitorin sisältö muokattiin vastamaan vahvemmin asiakkaiden tarpeisiin ja toiveisiin; perustuen kerättyyn asiakas- ja työntekijä- sekä yhteistyökumppaneiden palautteisiin. Palautteen antaminen Digilähitorin sisällöistä on mahdollista jatkossakin. Digilähitorin sivustolle toteutetaan vuonna 2025 tapahtumakalenteri, jonka avulla asiakkaan on helppo etsiä itseään kiinnostavia tapahtumia niin diginä- kuin lähitoreilla.
Digilähitorin aiheet ovat kaikille soveltuvia, mutta kohdentuvat erityisesti ikääntyneille ja vammaisille henkilöille, heidän omaisilleen. Ammattilaiset voivat hyödyntää sivustoa asiakastyössään.
Markkinointi, viestintä, uutisointi jatkuu Pirkanmaan hyvinvointialueen ennaltaehkäisevien palvelujen linjatyönä eri kanavia hyödyntäen ja viestintäsuunnitelmaan perustuen.
Sivuston rakennetta on päivitetty käyttäjäystävällisemmäksi ja osallistettu asiakkaita sisällön kehittämiseen.