Palvelupolku tarjoaa selkeän toimintaohjeen palvelun käyttäjien digihaasteiden ratkaisemiseen sekä digitukeen ohjaamiseen. Palvelupolussa on huomioitu erityisesti sote-ammattilaisten rooli digitukijoina sekä palvelun käyttäjien oma toimijuus.

Toimintamallin nimi
Digituen palvelupolku
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Palvelupolku tarjoaa selkeän toimintaohjeen palvelun käyttäjien digihaasteiden ratkaisemiseen sekä digitukeen ohjaamiseen. Palvelupolussa on huomioitu erityisesti sote-ammattilaisten rooli digitukijoina sekä palvelun käyttäjien oma toimijuus.

Toteutuspaikka
Digijuu Digime-hanke, Kakspy ry, Kakspy palvelut Oy ja Niemikotisäätiö
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kymenlaakso
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Euroopan Sosiaalirahasto (ESR)
Liitteet ja linkit
Kuva
Kuvassa on digituen palvelupolku, jossa näkyy kohdat 1)Digituen tarpeen havaitseminen 2) Digihaasteen ratkaiseminen itsenäisesti 3) Oman ohjaajan apu 4) Yksikön ulkopuoliseen digitukeen ohjaaminen 5) Jatkotoimenpiteet
Kuvateksti
Palvelupolku digitukeen

Tekijä

Sini Saarinen

Luotu

20.06.2023

Viimeksi muokattu

28.08.2023
Ratkaisun perusidea

Asumispalvelujen, tuetun asumisen ja päivätoimintakeskusten arjessa kohdataan usein palvelun käyttäjien digitaalisia haasteita ja tuen tarpeita.  Sote-ammattilaisilla on usein vaihtelevat valmiudet ja osaaminen haasteiden ratkaisemiseen. Tämän lisäksi aina ei ole selvää, miten palvelun käyttäjien digihaasteiden kanssa toimitaan.  Palvelupolun tarkoituksena on luoda selkeyttä siihen, miten palvelun käyttäjän digituen tarpeeseen vastataan omassa yksikössä. Tämän lisäksi palvelupolun kautta selkeytetään oman organisaation tarjoamaa digitukea.  Palvelupolku mallintaa organisaatiossa toteutettavan digitukityön ja sitä voidaan käyttää myös henkilöstön perehdytyksen tukena. 

Toimintaympäristö

Toimintaympäristö

Digituen palvelupolkua kehitettiin hankeorganisaatioiden eri toimipisteissä, kuten asumisyksiköissä, tuetussa asumisessa  ja jälleenvuokrauksessa. Mallia voidaan soveltaa mielenterveys- ja päihdetyön kentällä sekä muissa  sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöissä.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toiminnan kohderyhmää ovat olleet Niemikotisäätiön, Kakspy ry:n ja Kakspy Palvelut Oy:n palvelun käyttäjät ja muut hankeorganisaatioiden toiminnan piirissä olevat mielenterveys-ja päihdetoipujat. 

Palvelun käyttäjät kohtaavat arjessaan erilaisia digitaalisuuteen ja digiosallisuuteen liittyviä haasteita. Digitukeen hakeutumiseen saattaa olla korkea kynnys ja aina ei ole edes selvillä, mistä digitukea voi saada. Digijuu Digime-hankkeen (2021-2023)  järjestämissä työpajoissa kävi ilmi, että digitaalisissa ympäristöissä hankaluuksia tuottavat erityisesti vaikeat termit ja sanasto, vaikeakäyttöiset verkkosivustot, puuttuvat laitteet ja yhteydet, sähköinen asiointi ja erilaiset huijausyritykset. Lisäksi erilaisten digihaasteiden taustalla on usein digipelokkuutta tai negatiivisia asenteita digitaalisia ympäristöjä kohtaan. Nämä johtuvat usein aikaisemmista huonoista kokemuksista, tiedon puutteesta tai kokemattomuudesta. 

Hankkeen toiminnan aikana suurin osa digituen tarpeista koski älylaitteiden kuten tietokoneiden, älypuhelimien tai tablettien peruskäyttöä. Hankkeen edetessä yhä useampi digituen tarve koski myös kodin muita älylaitteita, kuten älytelevisiota tai älyrannekkeita. Osallistujien lähtökohdat digitaitojen oppimiseen ja älylaitteiden käyttämiseen olivat  moninaisia ja tähän vaikuttivat muun muassa palvelun käyttäjän ikä ja koulutustaso, mahdolliset oppimisvalmiudet sekä erilaiset haasteet omassa arjessa. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Valmiudet digituen tarjoamiseen omassa organisaatiossa

Palvelupolku ottaa sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset huomioon mahdollisina digituen tarjoajina tai digitukeen ohjaajina. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten digitukijoina toimiminen edellyttää kuitenkin henkilöstön säännöllistä ja ajantasaista kouluttamista digitaalisuuteen ja digiosallisuuten liittyen. Tämän lisäksi digiasiat tulee huomioida jo henkilökunnan perehdytyksessä. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Digituen palvelupolku on Digijuu Digime-hankkeessa kehitetty malli palvelun käyttäjien digituen tarpeeseen vastaamiseen.  Hankkeessa toimivat vertaisdigitukijat toteuttivat digitukityötä hankkeen toiminnan ajan vuosina 2021-2023.  Palvelupolun kehittämisessä on hyödynnetty hankkeen kautta saatuja kokemuksia sekä hankkeessa kerättyä tietoa. 

Kahden hanketyöntekijän lisäksi palvelupolkua oli mukana työstämässä hankkeessa työskentelevät kuusi digiosaajaa. Mallia on kehitetty myös yhteistyössä hankeorganisaatioiden työntekijöiden ja palvelunkäyttäjien kanssa. Kehitysprosessiin osallistui tämän lisäksi myös kokemusasiantuntijoita.   Kehittämistyön menetelminä oli muun muassa työpajat, joita järjestettiin hankkeen aikana yhteensä 8 kertaa. Tämän lisäksi jalkautuvasta digitukityöstä kerättiin palautetta koko hankkeen toiminnan ajan.  

Kehittämisprosessin kautta saatiin uutta ja ajankohtaista tietoa siitä, miten palvelupolku kannattaa rakentaa ja mitkä tekijät ovat keskeisiä digitukeen ohjaamisessa. Kokeilun myötä saatiin myös uutta tietoa siitä, mitkä tahot voivat digitukea tarvittaessa antaa ja millaista tukea digitaitojen oppimiseen vaaditaan.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Digituen palvelupolkua voidaan soveltaa erilaisissa sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöissä kuten asumispalveluyksiköissä, tuetussa asumisessa tai päivätoiminnassa. Mallia voidaan hyödyntää myös kolmannen sektorin puolella kuten esimerkiksi järjestöissä.  

Toimintaympäristöt voivat kuitenkin olla eri organisaatioissa hyvinkin erilaisia, joten palvelupolkua sovellettaessa on hyvä ottaa huomioon oman organisaation rakenteet ja valmiudet digituen antamiseen. Kaikissa sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa ei ole tarjolla omia digitukipisteitä, vaan digituki on muiden toimijoiden kuten kirjastojen varassa. Yksikön omaa digituen palvelupolkua kehitettäessä on hyvä pohtia mitkä ovat oman toiminnan kannalta olennaisimpia asioita digituen kehittämisessä ja millaiset valmiudet omalla organisaatiolla on digituen tarjoamiseen.