Digiukea senioreille -tapahtuma
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella järjestettiin avoin Digitukea senioreille -tapahtuma asukkaille, joka koostui käytännön digituesta, messuista ja asiantuntija-puheenvuoroista. Tapahtuma järjestettiin yhteistyössä alueen toimijoiden kanssa.
Toimintamallin nimi
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella järjestettiin avoin Digitukea senioreille -tapahtuma asukkaille, joka koostui käytännön digituesta, messuista ja asiantuntija-puheenvuoroista. Tapahtuma järjestettiin yhteistyössä alueen toimijoiden kanssa.
Digitukea senioreille -tapahtumassa annettiin käytännön tukea digiasiointiin. Lisäksi tapahtumassa oli asiantuntijapuheenvuoroja sekä eri järjestöjen ja muiden toimijoiden messuosasto. Tapahtuma järjestettiin Laurea-ammattikorkeakoulun Tikkurilan kampuksella. Noin 20 sosionomiopiskelijaa osallistui tapahtuman järjestelyihin, antoi digitukea, avusti kahvituksessa sekä ohjasi tapahtumakävijöitä Laurean tiloissa.
Digitukea annettiin tapahtumassa neljällä eri digiklinikalla. Näitä olivat:
- Maisan edustus
- Vantaan kaupungin digituen ammattilaiset
- Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen Kotona asumista tukevien etäpalveluiden kehittämishankkeen asiantuntijat yhdessä koulutettujen kokemusasiantuntijoiden kanssa
- Laurean opiskelijat.
Puheenvuorot koostuivat eri organisaatioiden edustajien aiheista:
- Tietoturva sähköisessä asioinnissa, Traficom
- Sähköinen asiointi ja verkkopankkitunnukset, Finanssiala
- Edunvalvontavaltuutus, Digi- ja väestötietovirasto
- Aivoterveys, Aivoliitto
- Kuntalaisen haastattelu
- Kokemusasiantuntijoiden puheenvuoro digituen omakohtaisista kokemuksista
Messuilla oli esillä seuraavat tahot:
- Kestävän kasvun ohjelman HyväHyte-kärki
- Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen Etäkotihoito ja senioripalvelut
- Konstikoppa
- Martat
- Punaisen ristin Tikkurilan osasto
- Pääkaupunkiseudun omaishoitajat
- Oppimispolut onnistumiseen -hanke
- Enter ry
- Vantaan aikuisopisto
- Vantaan järjestörinki
Digitukea kehitetään parhaillaan hyvinvointialueella sen strategian mukaisesti. Koska viranomaisilla on lain sanelema vastuu tarjota saavutettavia palveluita sekä tarjota neuvontaa omien palveluidensa käyttäjille, on hyvinvointialueella kokeiltu erilaisia tapoja tuottaa digitukea.
Vuoden 2023 hallitusohjelmassa painotetaan sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamista, joten kehittäminen on sidoksissa poliittiseen päätöksentekoon. Hallitusohjelman yksi tavoite kehittää ja edistää digitaalisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita.
Suomi on ollut teknologian kehityksen yksi kärkimaa, joten teknologian hyödyntämiseen on hyvät mahdollisuudet. Uusien teknologioiden ja sähköisten palveluiden lisääntyminen koronan myötä aiheuttaa myös uusia tarpeita, kun digipalveluita tottumattomat käyttäjät tarvitsevat tukea asiointiin. Julkisen rahan niukkuus näkyy kuitenkin kaikessa tekemisessä.
Vantaalla ja Keravalla asuu paljon maahanmuuttajataustaisia henkilöitä, joten palveluiden saavutettavuuteen on kiinnitettävä erityistä huomiota. Digitaalisten palveluiden käyttö voi olla haastavaa asukkaille, jotka puhuvat muuta kieltä kuin suomea tai ruotsia. Digipalveluiden ja digituen kehittämisessä on myös huomioitava ikääntyvien suuri määrä. Elinajan odote on kasvanut viime vuosikymmeninä ja ikääntyviä tulee olemaan jatkuvasti enemmän. Nykyisellään palvelutarjonta ei tule kestämään ikääntyvää väestörakennetta, joten uudesta teknologiasta voi löytyä helpottavia ratkaisuja.
THL on uutisoinut 2023, että Suomen hiilijalanjäljestä 6,5 % aiheutuu sosiaali- ja terveyspalveluista. Digitaaliset sote-palvelut voivat vähentää esimerkiksi liikkumisesta aiheutuvia päästöjä, kun vastaanoton voi hoitaa etänä. Digipalveluiden ja -laitteiden tuottamisessa syntyy kuitenkin kuormitusta ympäristölle. Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on alueena melko pieni ja tiiviisti rakennettu, joten haja-asutusaluetta Vantaalla ja Keravalla ei juurikaan ole ja palvelut ovat suhteellisen lähellä asukkaita.
Digitukea senioreille -tapahtuman lähtökohtana oli järjestää avoin tapahtuma Vantaan ja Keravan seniori-ikäisille tai seniori-ikää lähestyville sekä heidän läheisilleen.
Terveysasemalla pilotoidussa digituen mallissa todettiin, että erityisesti terveyspalveluihin liittyvälle digituelle on tarvetta ikääntyvien kesken. Hyödynsimme tapahtuman suunnittelussa myös alueen digitukea antavia ammattilaisia ja heidän näkemystään siitä, minkälaiselle tapahtumalle olisi tarvetta ja kenelle se tulisi suunnata.
Kohderyhmäksi muodostui tavalliset eläkeikäiset Vantaan ja Keravan asukkaat, jotka eivät ehkä käytä mitään digitaalisia sote-palveluita. He voisivat oletettavasti hyötyä siitä, että saisivat tietoa mahdollisista palveluista sekä siitä, miten niitä käytetään. Kohderyhmään kuului myös seniori-ikäisten läheiset, jotka voivat osallistua tapahtumaan ja rohkaista esimerkiksi omia vanhempiaan käyttämään itsenäisesti sähköisiä palveluita.
Osallistimme tapahtuman suunnitteluun myös KAP Vantaan koulutettuja kokemusasiantuntijoita. Testasimme tapahtuman ideaa heillä ja ideoimme yhdessä tapahtuman sisältöä. Lisäksi itse tapahtumassa kokemusasiantuntijat antoivat käytännön digitukea tapahtuman kävijöille.
Digitukea senioireille -tapahtumaa jatkokehitetään VAKEssa VAKEhyva- Hyvät palvelut -hankkeessa (Suomen kestävän kasvun ohjelma). Alueella järjestetään vuosittain Hyvinvointimessut, jossa vuonna 2024 digituki senioreille on esillä.
Tapahtumaa suunniteltaessa tunnistettiin riski, että seniorit eivät ole kiinnostuneita digiasioinnista. Näin ollen oli riskinä, ettei tapahtuma herätä kiinnostusta. Moni epäröi siirtyä sähköisiin palvelukanaviin, ja tarvitsee henkilökohtaisia kontakteja ja lähiasiointia.
Tapahtuman tavoitteeksi asetimme 100 kävijän määrän, ja tapahtumaan saapui 150 kävijää. Näin ollen oma tavoite ylitettiin. Palaute oli erittäin positiivista ja moni kävijä esitti toiveen, että vastaava tapahtuma järjestettäisiin useammin. 93 % tapahtumasta palautetta antaneista oli sitä mieltä, että osallistuisi vastaavaan tapahtumaan uudelleen.
Kysyimme tapahtumakävijöiltä, minkä arvosanan he antaisivat tapahtumalle kokonaisuudessaan (asteikolla 1-10), ja keskiarvo oli 8.6.