Digivoimaa -hankkeessa (2018-2020) kehitetty Digihyvinvointimittari mittaa itse koettua ja arvioitua digihyvinvointia. Samalla se kertoo, mitkä osatekijät ovat hyvällä tolalla ja myös sen, millä osa-alueilla yksilö kokee kehittämisen tarvetta.

Toimintamallin nimi
Digivoimaa: Digihyvinvointimittari
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Digivoimaa -hankkeessa (2018-2020) kehitetty Digihyvinvointimittari mittaa itse koettua ja arvioitua digihyvinvointia. Samalla se kertoo, mitkä osatekijät ovat hyvällä tolalla ja myös sen, millä osa-alueilla yksilö kokee kehittämisen tarvetta.

Toteutuspaikka
Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu (päätoteuttaja), Mediakasvatusseura ry, Etelä-Savon Liikunta ry, Ammattiopisto Spesia
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Valtakunnallinen
Toimintamallin rahoittaja
Euroopan Sosiaalirahasto (ESR)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit

Tekijä

Juhana Salminen

Luotu

13.04.2021

Viimeksi muokattu

01.10.2021
Ratkaisun perusidea

Verkkosivulla tehtävässä testissä vastaaja pohtii omaa suhdettaan digihyvinvointiin kahdeksan osa-alueen (alla) kautta. Osa-alueiden vastausten perusteella mittari laskee digihyvinvinnin keskiarvon ja antaa sanallisen arvion hyvinvoinnistasi.

  • Teknologinen osaaminen
  • Kriittinen medianlukutaito
  • Fyysinen hyvinvointi
  • Meta-kognitiiviset taidot
  • Sosiaaliset taidot digiympäristössä
  • Elämänhallinta
  • Digitaalinen turvallisuus
  • Strategiset taidot
Toimintaympäristö

Hankkeessa pilotoidaan ja mallinnetaan nuorten tarpeista lähteviä digitaalisten valmiuksien ja digihyvinvoinnin edistämisen sisältöjä, menetelmiä ja toimintamalleja. Hankkeessa kehitetään valtakunnallinen digihyvinvointivalmennusohjelma sekä luodaan kansainvälisestikin ainutlaatuinen digitaalista hyvinvointia arvioiva mittaristo (digihyvinvoinnoin indikaattorit). Pilotit toteutetaan valtakunnallisesti nuorten työ- ja starttipajoissa, ammatillisessa koulutuksessa oleville nuorille, maahanmuuttajanuorten valmennus- ja työpajoissa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Digihyvinvointimittari sopii työkaluksi kaikille, joita kiinnostaa digitaalisten palveluiden vaikutus omana hyvinvointiin.

Kansikuva
Palapeliksi editoitu mustavalkoinen valokuva, jossa nuoret löhöilevät säkkituoleilla ja pelaavat puhelimilla.

Kehittämisen vaihe

Valmis