Etähoivan alueellinen malli Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella (RRP, P4, I4)
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kotihoidon asiakkaille tarjotaan etähoivaa osana kotihoidon palvelukokonaisuutta. Etähoiva tarkoittaa palvelumuotoa, jossa kotihoidon käynti toteutetaan etäyhteydellä asiakkaan käytössä olevaan tablettilaitteeseen.
Model name
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kotihoidon asiakkaille tarjotaan etähoivaa osana kotihoidon palvelukokonaisuutta. Etähoiva tarkoittaa palvelumuotoa, jossa kotihoidon käynti toteutetaan etäyhteydellä asiakkaan käytössä olevaan tablettilaitteeseen.
Kun asiakkaalla havaitaan tarve etähoivaan, arviointitiimiin ollaan yhteydessä asian edistämiseksi. Kohtaaminen voi tapahtua joko asiakasohjauksen yhteydessä tai arviointitiimin toimesta. Lisäksi jo kotihoidon piirissä oleva asiakas voidaan ohjata etähoivan palveluiden piiriin.
Kotihoidon arviointitiimi kartoittaa uuden asiakkaan tarpeet ja jos asiakas soveltuu etähoivamalliin, tilataan etähoivapalvelu etähoivayksikön lähiesihenkilöltä. Palvelu sisällytetään kotihoidon palvelu- ja hoitosuunnitelmaan ja kuuluu arviointitiimin päätökseen, joka tehdään keskitettyjen palveluiden yksikössä.
Arviointitiimi tai kotihoito tiedottaa asiakasta palvelun aloituksesta, ilmoittaa keskitettyyn etähoivayksikköön laitteen asennusajankohdan ja sopii koesoiton etähoivan tiimistä asiakaslaitteeseen. Hoitaja vie asiakkaan kotiin etähoivayksiköstä lainatun tablettilaitteen. Laitteeseen tehdään hoitajan läsnä ollessa koesoitto ja varmistetaan, että asiakas osaa käyttää laitetta ja ymmärtää laitteen käyttötarkoituksen. Laite jätetään asiakkaan käyttöön.
Etähoivayksikkö toteuttaa hoito- ja palvelusuunnitelman mukaiset etähoivakäynnit muodostamalla tabletilla kuva- ja ääniyhteys asiakkaan ja hoitajan välille. Mikäli etähoivan hoitaja huomaa, että asiakkaan palveluntarve muuttuu, on hän yhteydessä alueen arviointitiimiin, jossa palveluntarve arvioidaan uudestaan.
Etähoiva on aina yksilöllisesti asiakkaan tarpeita varten suunniteltua hoitoa. Etähoivasoitoilla toteutetaan hoito- ja palvelusuunnitelman mukaisia toimia, kuten lääkehoidon varmistamista, päivittäisten toimintojen, kuten pukeutumisen ja ravitsemuksen ohjaamista, hygienian varmistamista, sekä asiakkaan päivärytmin ja sosiaalisen toimintakyvyn tukemista.
Etähoivakäyntejä voidaan järjestää joko kotikäyntien lisänä tai ne voivat muodostaa pääosan asiakkaan kotihoidon käynneistä. Etähoivakäyntien määrä ja yksittäisten käyntien pituus määritetään aina yksilöllisesti asiakkaan tarpeiden mukaan.
Etähoivalaitteisiin voidaan luoda myös niin sanottuja omaisyhteyksiä, jolloin myös omaiset voivat soittaa niihin kuvapuheluita.
Itä-Uudenmaan digivisio painottaa digitaalisten palveluiden keskeistä roolia palvelutuotannossa. Sähköisten palveluiden käyttö lisääntyy linjassa kansallisten tavoitteiden kanssa. Mahdollistetaan ammattilaisten erikoisosaamisen hyödyntäminen digipalveluiden toteutuksessa. Keskitetään digipalveluita, jotta yksiköiden työntekijöiden työaikaa voidaan vapauttaa asiakkaiden fyysiseen kohtaamiseen.
Tavoitteena on parantaa palveluiden saatavuutta, oikea-aikaisuutta sekä yhdenvertaisuutta asukkaille.
Itä-Uudenmaan kotihoidossa etäpalvelut on tuotu vakiintuneeksi osaksi kotihoidon palvelukokonaisuutta. Etäyhteydellä toteutetaan kotihoidon käyntejä. Etäpalveluilla pyritään vastaamaan väestön ikääntymiseen ja lisääntyvään palveluntarpeeseen.
Digitalisaation ja kehittyvien teknologioiden hyödyntäminen tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia ikääntyneiden palveluiden kehittämisessä. Etäkäyntien avulla voidaan vähentää fyysisten kotikäyntien tarvetta sekä tehostaa hoitohenkilöstön ajankäyttöä ja kotihoidon prosesseja.
Etähoivapalvelun kohderyhmänä ovat säännöllisen kotihoidon uudet ja nykyiset asiakkaat, joilla on riittävä toimintakyky ja ymmärrys osallistua etähoivapuheluihin.
Etähoivayksikössä tulee olla tablettilaitteita, joita voidaan lainata asiakkaiden käyttöön. Hoitohenkilöstölle on varattava tietokoneet, joissa on kamera ja mikrofoni. Tietoturvan on oltava asianmukaisesti toteutettu. Laitteiden tulee olla toimintavarmoja ja niiden käytettävyyden tulee täyttää vaatimukset. Laitetoimittajalta edellytetään helposti saavutettavia ja nopeasti reagoivia tukipalveluita.
Etähoivasoittojen työntekijällä tulee olla palvelun käyttäjätunnus, mikrofonilla ja kameralla varustettu tietokone sekä riittävä osaaminen palvelualustan käyttöön. Hänen on ymmärrettävä etäkäynnillä hoidettavat asiat ja osattava arvioida asiakkaan soveltuvuus etäyhteyteen. Hoitajan täytyy myös tunnistaa vikatilanteet ja muutokset asiakkaan voinnissa, sekä suhtautua myönteisesti teknologian käyttöön.
Etähoivapalvelun asiakkaalta edellytetään riittävää toimintakykyä ja kykyä ymmärtää etähoitopalveluun osallistumisen edellytyksiä. Etähoivan hyödyntämisen esteenä voivat olla esimerkiksi pitkälle edennyt muistisairaus, mielenterveyden häiriöt, alentunut kuulon taso tai muut toimintakyvyn rajoitteet, jotka vaikeuttavat laitteen käyttöä tai edellyttävät fyysisiä kotikäyntejä.
Asiakkaan kotiympäristössä tulee varmistaa asianmukaiset matkapuhelinverkkoyhteydet. Tarvittaessa etähoivatabletille etsitään paikka, jossa yhteys on mahdollisimman hyvä.
Hoitajille tarjotaan etähoivakoulutusta ja tarvittaessa kertausta. Soittokäytännöistä on oltava kirjalliset ohjeet saatavilla. Asiakkaille harjoitellaan soittoihin vastaamista ja laitteiden käyttöä.
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueelle perustettiin alueellinen etähoivayksikkö. Yksikkö toimii keskitetysti ja palvelee koko alueen asukkaita, asuinpaikkakunnasta riippumatta. Tämä on johtanut kasvaviin etähoivan asiakasmääriin ja palvelu on vakiintunut palvelutarjontaan.
Kansikuva
