Hoidon jatkuvuuden parantaminen Tammelakeskuksen sosiaali- ja terveysasemalla

Tavoitteena on parantaa henkilökohtaisen hoitosuhteen jatkuvuutta terveysasemalla nimeämällä potilaalle omalääkäri sekä omahoitaja. Saman ammattilaisen hoitaessa potilaan asioita potilasturvallisuus, hoidon laatu ja kustannustehokkuus paranevat.

Toimintamallin nimi
Hoidon jatkuvuuden parantaminen Tammelakeskuksen sosiaali- ja terveysasemalla
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tavoitteena on parantaa henkilökohtaisen hoitosuhteen jatkuvuutta terveysasemalla nimeämällä potilaalle omalääkäri sekä omahoitaja. Saman ammattilaisen hoitaessa potilaan asioita potilasturvallisuus, hoidon laatu ja kustannustehokkuus paranevat.

Toteutuspaikka
Pirha, Tampere, Tammelakeskuksen terveysasema
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Jaana Manninen

Luotu

02.10.2024

Viimeksi muokattu

07.02.2025
Toimintaympäristö

Hyvinvointialue on tuonut esiin erot hyvinvointialueen terveysasemien toimintakäytännöissä. Toimintaa on kehitetty painottaen hoidon saatavuutta ja Tammelakeskuksessa hoidon jatkuvuus on hyvin heikkoa. Omalääkäri 2.0 -selvityksessä v. 2022 osoitettiin kiistaton tutkimusnäyttö hoidon jatkuvuuden takana. Hoidon jatkuvuus muun muassa parantaa hoidon laatua, vähentää kuolleisuutta, vähentää erikoissairaanhoidon ja päivystyksellisen hoidon tarvetta, parantaa asiakastyytyväisyyttä, hoitosuhteen luottamusta ja henkilöstön tyytyväisyyttä se vähentää terveydenhuollon kustannuksia.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Terveysaseman väestö on kaupunkilaisväestöä. Iäkäs väestönosa ja työelämän ulkopuolella olevat henkilöt korostuvat asiakaskunnassa. Asiakkailta on saatu toistuvaa negatiivista palautetta hoitavan henkilön vaihtumisesta. Asiakasnäkökulmaa on kerrytetty asiakaskyselyllä. Henkilöstö on viestinyt tyytymättömyyttä siihen, että paljon työaikaa kuluu uusiin asiakkaisiin perehtymiseen, mikä vähentää varsinaiseen asiakastyöhön käytettävissä olevaa aikaa. Lisääntyvä etähoito aiemmin tuntemattomien asiakkaiden kohdalla koetaan kuormittavana ja siihen liittyy riskejä.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä