HUBU-päihdekasvatusmenetelmä yläkouluun
Hubu® on ehkäisevän päihdetyön kokonaisuus, jonka tavoitteena on lisätä tietoa päihteistä, keskustella päihteisiin liittyvistä ilmiöistä ja asenteista sekä antaa jokaiselle kohderyhmälle tarvittavia työkaluja, joiden avulla voidaan vaikuttaa nuorten päihteiden käyttöön. Hubu® on osa osa Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n toimintaa.
Toimintamallin nimi
Hubu® on ehkäisevän päihdetyön kokonaisuus, jonka tavoitteena on lisätä tietoa päihteistä, keskustella päihteisiin liittyvistä ilmiöistä ja asenteista sekä antaa jokaiselle kohderyhmälle tarvittavia työkaluja, joiden avulla voidaan vaikuttaa nuorten päihteiden käyttöön. Hubu® on osa osa Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n toimintaa.
Hubu® -kokonaisuuteen sisältyy keskusteluun pohjautuvat kahden oppitunnin mittaiset päihdekasvatustunnit 7.-9.luokkalaisille, henkilöstön koulutus sekä vanhempainilta. Nuoret vastaavat tunnilla monivalintakysymyksiin interaktiivisen äänestysmenetelmän avulla ja näin saadaan tietoa ryhmästä yhteisten keskustelujen ja pohdintojen tueksi. Näitä tuloksia käytetään keskustelun tukena myös henkilöstötilaisuuksissa ja vanhempainilloissa.
Hubu-oppitunnit
Oppitunneilla nuoret vastaavat monivalintakysymyksiin interaktiivisen äänestysjärjestelmän avulla. Anonyymien vastausten kautta saadaan tietoa ryhmästä yhteisten keskustelujen ja pohdintojen tueksi. Oppitunnit toteutetaan 1 x 75 min tai 2 x 45 min pituisina, koulun tuntijaosta riippuen.
Henkilöstötilaisuus
Henkilöstötilaisuuksissa päihdekasvatustuntien tuloksia ja nuorten näkökulmia käydään läpi henkilökunnan näkökulmasta, annetaan ajankohtaista tietoa päihteistä sekä syvennytään tarkemmin koulussa tehtävään ehkäisevään päihdetyöhön.
Vanhemmille
Vanhempaintilaisuudessa päihdekasvatustuntien tuloksia käydään läpi vanhempien näkökulmasta, keskustellaan nuorta päihteiltä suojaavista tekijöistä, annetaan ajankohtaista tietoa päihteistä sekä vinkkejä päihdekeskusteluihin nuorten kanssa.
Menetelmää toteutetaan kouluissa lukuvuoden aikana valtakunnallisen kouluttajaverkoston avulla. Menetelmää toteutetaan suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Oppilaiden terveysosaaminen (tiedot, taidot, kriittinen ajattelu, itsetuntemus & eettinen vastuullisuus) päihdeasioissa lisääntyy.
Huoltajien ajantasainen tieto päihdeasioista lisääntyy.
Kouluyhteisöt ottavat ehkäisevän työn kysymykset entistä paremmin huomioon toiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä.
Tuloksia ja vaikutuksia seurataan oppituntien ja tilaisuuksien kohderyhmiltä kerättyjen palautteiden avulla.