Hybridiajanvaraus lasten ja nuorten mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa, Etelä-Savon HVA (RRP, P4, I1)

Toimintamallissa ajanvarauskäytäntöjä uudistetaan siten, että kun hoidon tarve on hoitoon hakeutumisen yhteydessä todettu, asiakkaalle annetaan ensikäyntiaika heti ensimmäisellä yhteydenotolla. 

Toimintamallin nimi
Hybridiajanvaraus lasten ja nuorten mielenterveys- ja riippuvuuspalveluissa, Etelä-Savon HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallissa ajanvarauskäytäntöjä uudistetaan siten, että kun hoidon tarve on hoitoon hakeutumisen yhteydessä todettu, asiakkaalle annetaan ensikäyntiaika heti ensimmäisellä yhteydenotolla. 

Toteutuspaikka
Etelä-Savon hyvinvointialueen lasten ja nuorten mielenterveys- ja riippuvuuspalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Savon hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Sanna Kuosmanen

Luotu

15.08.2024

Viimeksi muokattu

16.08.2024
Ratkaisun perusidea

Lasten ja nuorten perustason mielenterveys- ja riippuvuuspalveluihin hakeudutaan Palveluluukun kautta, missä tehdään hoidon tarpeen arvio. Mikäli hoidon tarve Palveluluukussa todetaan, asiakkaalle annetaan ensikäyntiaika heti ensimmäisellä yhteydenotolla. Aiemmin tieto hoidon tarpeesta on välitetty Palveluluukusta hoitaviin yksiköihin, joista työntekijä on ottanut yhteyttä palvelun tarvitsijaan ja ilmoittanut ensikäyntiajan. Uuden toimintamallin tavoitteena on sujuvoittaa prosessia siten, että yhteydenottajan ei tarvitse jäädä odottamaan aikaa ja hoidon tarpeeseen pystytään vastaamaan nopeammin ja asiakaslähtöisemmin.
 

Toimintaympäristö

Etelä-Savon hyvinvointialueen lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluissa on ollut hyvinvointialueen muodostamisen jälkeen alueellisia eroavaisuuksia palvelujen tuottamisessa ja niiden järjestämisessä. Hoitoon hakeutumisen käytännöissä on ollut eroja ja tätä yhtenäistettiin alkuvuonna 2024 ottamalla käyttöön keskitetty hoidon tarpeen arvio, jota on toteutettu Palveluluukussa. Aiemmin tieto hoidon tarpeesta on välitetty Palveluluukusta hoitaviin yksiköihin, joista työntekijä on ottanut yhteyttä palvelun tarvitsijaan ja ilmoittanut ensikäyntiajan. Eri yksiköiden tiimikäytännöissä on ollut eroja ja näin ollen alueella on ollut eroavaisuutta siinä, kuinka nopeasti tieto ensikäyntiajasta on asiakkaan saavuttanut.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Välittömänä kohderyhmänä on alueen lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluihin perusterveydenhuoltoon hakeutuvat alle 18-vuotiaat asiakkaat. 

Välillisenä kohderyhmänä on lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluiden perusterveydenhuollon työntekijät. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Ensikäyntejä toteuttavien työntekijöiden tulee kalenteroida ensikäyntiaikoja sovittu määrä ajanvarauskalentereihin. Ensikäyntiajat tulee merkitä yhtenäisellä tavalla ja yhteisesti sovitulla vastaanottolajilla. Esihenkilöt huolehtivat ja seuraavat tämän toteutumista.

Hoidon tarpeen arvioita ja ajanvarauksia tekevien Palveluluukun työntekijöiden tulee opetella uusi ajanvaraustapa. Tämän osaaminen eri potilastietojärjestelmissä tulee varmistaa. 

Ajanvarauksen yhteydessä annettava asiakasohjaus (mm. vastaanotolle saapuminen, ensikäyntiajan peruminen jne.) siirtyy vastaanottojen työntekijöiltä Palveluluukun työntekijöille. Näihin seikkoihin liittyvän tiedonkulun varmistamisesta huolehdittava.