Asukkaat pääsevät asioimaan chattiin hyvaep.fi verkkosivuston kautta, klikkaamalla chatbot Konsti-kuvaketta. Asiakkaalla on mahdollisuus valita chatin aukioloaikoina haluaako hän yhteyden ammattilaiseen vai haluaako jatkaa asiointia Konstin kanssa. 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
HyvaEP Chat
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Asukkaat pääsevät asioimaan chattiin hyvaep.fi verkkosivuston kautta, klikkaamalla chatbot Konsti-kuvaketta. Asiakkaalla on mahdollisuus valita chatin aukioloaikoina haluaako hän yhteyden ammattilaiseen vai haluaako jatkaa asiointia Konstin kanssa. 

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus

Luotu

06.06.2023

Viimeksi muokattu

25.01.2024
Ratkaisun perusidea **

Asukkaat pääsevät asioimaan chattiin hyvaep.fi verkkosivuston kautta, klikkaamalla chatbot Konsti-kuvaketta. Mikäli asukas ei saa tarvitsemaansa apua Konstilta, voi asukas valita sosiaali- tai terveyspalveluiden chatin yhteydenottokeinokseen.

Chatin avulla voidaan tehostaa hoidontarpeen arvion tekemistä sekä asiakasohjausta sen tarjoamien lisätyökalujen avulla (liitetiedostojen välitys, videoyhteys). Chat-palvelun toimintamalli on monialainen ja toimintamallia kehitetään yhteistyössä ammattilaisten kanssa. Tavoitteena on, että palveluiden saatavuus paranee ja asukkaat saavat oikea aikaista palvelua, oikealta ammattilaiselta, oikeasta paikasta. Monialaisuuden karttuessa sekä järjestelmäkehityksen myötä asukkaat voivat myös yhdellä yhteydenotolla hoitaa asioitaan usean eri ammattilaisen kanssa. Myös ammattilaiset voivat hyödyntää eri toimialojen osaamista chat ammattilaisten välisissä konsultaatioissa. Palvelutarjontaa laajennetaan vuoden 2023-2024 aikana. 

Chat on käytössä tällä hetkellä terveyspalveluissa, työikäisten sosiaalipalveluissa sekä  vammaispalveluissa. Chat laajentuu koskemaan neuvolapalveluita ja mielenterveyspalveluita alkuvuodesta 2024. Palvelutarjontaa suunnitellaan laajennettavaksi myös osaksi perhekeskuksen asiakasohjausta sekä ikäpalveluiden asiakasohjausta vuoden 2024 aikana.

Yksittäiset chat toimintamallikuvaukset löydät liitetiedostoina "Kuvaa ja jaa" osiosta.

Toimintaympäristö **

Sosiaali- ja terveysalan teknologian kehitys on mahdollistanut etäpalveluiden tarjoamisen asukkaille. COVID-19 pandemian myötä digipalveluiden merkitys ja niiden tarjoamat hyödyt tunnistettiin laajasti Suomessa. Pandemian jälkeinen maailmantilanne ja talouden kiristyminen näkyvät edelleen SOTE-palveluissa kasvaneena palveluntarpeena. Etäpalveluilla pyritään vastaamaan tuohon tarpeeseen. Hyvinvointialuemallilla pyritään tasavertaistamaan palveluiden tarjontaa ja saatavuutta. Digipalveluiden avulla on mahdollista tarjota koko hyvinvointialueen kattavaa, kuntarajatonta palvelua.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Chat-palvelusta on toteutettu kaksi asiakaskyselyä. Viimeisin kysely toteutettiin huhtikuussa 2023. Kyselyssä kartoitettiin muun muassa chat-palveluiden tarvetta, asukkaiden halukkuutta asioida digitaalisesti sekä toiveita aukioloaikojen suhteen. Lisäksi kyselyssä kartoitettiin asukkaiden mahdollisuuksia asioida digitaalisesti (pankkitunnukset, videoyhteys) sekä alueella käytössä olevien digipalveluiden tuntemusta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Chat-palvelun juurruttaminen on aloitettu jo projektin alkuvaiheessa ottamalla ammattilaiset osaksi palvelun kehittämistä. Hankerahoitus mahdollisti chatin käyttöönottokokeilun. Sosiaali- ja terveyspalveluiden chat käynnistyi alueella toukokuussa 2023. 

Alueen asukkaat asioivat vielä paljon puhelimitse, chatin käyttö edellyttää toimintakulttuurin muutosta myös asukkaiden asiointikanavien käytössä ja se vaatii aikaa. Tiedottamalla asukkaita, tarjoamalla moniammatillista, laadukasta, "yhden yhteydenoton"-palvelua, voidaan palvelun käyttöastetta nostaa.

Sähköisten palveluiden käyttöönotto vaatii sitoutumista organisaatiolta ja myös ammattilaisten toimintakulttuurin muutosta. Ammattilaisilla on oltava riittävästi tietoa palvelusta, jotta he osaavat työssään ohjata asiakkaita niiden pariin. Työpajojen palautteen perusteella voidaan kuitenkin sanoa, että Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen ammattilaiset ovat motivoituneita sähköisten palveluiden käyttöönottoon ja ne koetaan nykyaikaisina asiointikanavina. 

Sähköisiä palveluita voidaan tuottaa osana sote-keskusten palvelutarjontaa tai keskitettynä toimintana. Suomessa on monin paikoin keskitetty palveluita ja kehitetty hybridimalleja, jossa työntekijät tekevät osittain etäpalveluita ja osittain fyysisillä vastaanotoilla. Etelä-Pohjanmaalla sähköisten palveluiden tuotantomalli on vielä keskeneräinen. Chat kokeilulla haetaan kokemuksia resurssien tarpeista ja chat-palvelun tuottamista hyödyistä hyvinvointialueelle. Chat kokeilu tarjoaa arvokasta tietoa ja kokemusta palvelun tuottamisen suunnitteluun. Chat käyttöönoton kokeilu päättyy kesäkuussa 2024.

Kansikuva
Chat-palvelu

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Kohderyhmä