Terveyskylän digihoito- ja palvelupolkujen käyttöönoton toimintamalli Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella (RRP PIL 4, INV 1).

Toimintamallissa kuvataan yhtenäinen malli digitaalisten hoito- ja palvelupolkujen suunnitteluun ja käyttöönottoon Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella. 

Toimintamallin nimi
Terveyskylän digihoito- ja palvelupolkujen käyttöönoton toimintamalli Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella (RRP PIL 4, INV 1).
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallissa kuvataan yhtenäinen malli digitaalisten hoito- ja palvelupolkujen suunnitteluun ja käyttöönottoon Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueella. 

Toteutuspaikka
Soite
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Jonna Ström

Luotu

11.06.2024

Viimeksi muokattu

17.10.2024
Ratkaisun perusidea

Toimintamallin avulla toteutetaan yhtenäinen digipolkujen (digihoito- ja palvelupolku) suunnittelu ja käyttöönotto mukaan lukien vastuut, resurssit, työvaiheet ja asiakasosallisuus.

Ratkaisun tarkoituksena on tuottaa toimintamalli, jolla voidaan tuottaa tasalaatuisia digitaalisia polkuja asiakkaille ja potilaille. Digipolkujen kautta asiakkaat/potilaat saavat muun muassa tietoa ja ohjeistusta Soiten palveluista sekä sairauksien hoidosta ja seurannasta. Digipolulla asiakas/potilas voi täyttää kyselyjä, kirjata tietojaan päiväkirjaan ja laittaa viestiä ammattilaiselle. Palvelu on saatavilla 24/7.

Toimintaympäristö

Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soite koostuu kahdeksasta kunnasta, joiden yhteenlaskettu väestöpohja on noin 68 000 henkilöä. Hyvinvointialueella työskentelee noin 4000 työntekijää.

Tämän hetken maailman megatrendeinä ovat olleet muun muassa kustannuspaineet, hyvinvointi ja digitalisaatio, jotka ovat nostettu myös osaksi Soiten strategiaa. Soiten palvelustrategian tavoitteina ovat digitaalisen asioinnin lisääminen, selkeät palvelukokonaisuudet, monipuolinen palvelutuottajaverkko, joustavat asiointikanavat sekä oikea-aikaisuus, ennaltaehkäisevät toimet hoitopolut ja –prosessit koko alueella yhteistyössä läpi organisaation. Myös laki velvoittaa mahdollistamaan asiakkaan asioiden hoitamisen digitaalisesti hänen niin halutessaan.

Soitessa on laadittu digiohjelma, jonka avulla pyritään tarjoamaan asukkaille digitaalisia palveluita ensisijaisena tapana asioida. Palveluverkkokyselyn perusteella asukkaista 92 % käyttää internettiä ja digipalveluiden kysyntä kasvaa entistä enemmän. 

Soitessa on otettu käyttöön Terveyskylän omapolku-palvelu vuonna 2021. Digitaalisella palvelulla täydennetään ja korvataan osittain tai kokonaan perinteisiä palveluja sekä muodostetaan täysin uusia palvelun tarjoamisen tapoja. Digitalisoinnin avulla saavutetaan hyötyjä niin asiakkaan, ammattilaisen kuin organisaationkin näkökulmasta. Hyödyt näkyvät esimerkiksi mahdollisuutena osallistua aktiivisesti omaan hoitoon ja/tai palveluun, työajan hallinnan parantumisena ja resurssien kohdentamisena tarkemmin. Omapolku –palveluun tehtyjen digipolkujen avulla voidaan muun muassa sujuvoittaa ja helpottaa asiakkaan yhteydenpitoa ammattilaisiin sekä varmentaa tiedon tasalaatuisuus, saatavuus ja saavutettavuus.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmä: Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen asiakkaat ja potilaat, jotka haluavat asioida digitaalisesti ja joilla on siihen mahdollisuus, laitteet ja osaaminen.

Yksiköiden ja ammattilaisten kanssa arvioidaan, soveltuuko yksikön palvelun tuottaminen Omapolku-palveluun.

Asiakasymmärrystä on kerrytetty muun muassa Tartu Digiin –tapahtumissa vuonna 2023, jossa on kohdattu kansalaisia ja keskusteltu digitaalisista palveluista. Lisäksi on käyty muissa alueen tapahtumissa ja esimerkiksi alueen järjestöjen tilaisuuksissa kertomassa Omapolku-palvelusta ja digipoluista.

Asiakkaita on osallistettu digipolkujen kehittämiseen polkujen pilottivaiheessa pyytämällä palautetta digipolun toimivuudesta ja käytettävyydestä sekä kehittämisehdotuksia. Lisäksi on tuotettu kysely asiakkaille digipolun kehittämisen alkuun, jota yksiköiden vastuuhenkilöt voivat hyödyntää digipolun kehittämisen alussa.

Kyselyn linkki ja QR-koodi:

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  • Ylimmän johdon strategiset päätökset digipolkujen käytöstä koko organisaatiossa osana digitaalisia palveluja 
  • Yksikön esihenkilöiden ja ammattilaisten sitouttaminen digipolun tuottamiseen ja käyttöönottoon
  • Vastuuhenkilöiden ja roolien nimeäminen sekä omistajuuden selkeä määrittely
  • Resurssin varmistaminen: 1-2 henkilöä/digipolku 3-12 kuukauden ajaksi (koko- tai osa-aikainen kehittäminen)
  • Aktiivinen viestintä palvelusta organisaation ja yksikön tasolla eri kanavissa
  • Seurannasta, arvioinnista ja kehittämisestä sopiminen
  • Asiakkaiden osallistamisesta sopiminen
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallin kuvaaminen on selkeyttänyt digihoitopolkujen suunnittelun, toteuttamisen ja käyttöönoton eri vaiheita sekä tarvittavia resursseja. Toimintamallin avulla yksiköt voivat valmistautua etukäteen digipolun käyttöönottoprosessin vaatimiin resursseihin. 

Yksiköiden käyttöönottamat digipolut ovat lisänneet koko organisaatiossa kiinnostusta Omapolku-palveluun ja halua kehittää digipolkuja useisiin yksiköihin.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Digipolun käyttöönottoprosessin alussa on määriteltävä mm.

  • Omistajuus, vastuut ja työnjako
  • Riittävät resurssit, sitoutumisen aste ja esihenkilöiden tuki
  • Asiakasryhmä ja asiakkaiden osallistaminen kehittämiseen
  • Tavoitteet, toimenpiteet ja toivotut tulokset asiakkaan, ammattilaisen ja organisaation näkökulmasta
  • Aikataulu ja työaika eri työvaiheisiin (koko- vai osa-aikainen työaika kehittämiseen)
  • Seuranta, arviointi ja jatkuva kehittäminen näiden perusteella
Kansikuva
Omapolulla saat tietoa ja tukea sekä voit pitää yhteyttä ammattilaiseen.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt