Hyvinvointilähete Keski-Suomen hyvinvointialueelle (RRP, P4, I2, I4)
Luodaan hyvinvointialueelle hyvinvointilähete. Lähetteen avulla tavoitellaan sitä, että sote-palveluissa hyödynnetään kansalaisten hyvinvointia edistäviä tahoja, ja lähetteellä pystytään ohjaamaan asiakkaita näiden tahojen toimintojen piiriin.
Keski-Suomen hyvinvointilähetteen toimintamallin kehittäminen on osa Keski-Suomen Kestävän kasvun ohjelmaa ja hyvinvointilähete kytkeytyy kiinteästi digitaalisen hyvinvointitarjottimen kehittämiseen maakunnassa.
Hyvinvointilähetettä kehitetään toimintaympäristössä, jossa hyvinvointialueen ja kuntien väliset tehtäväjaot sekä vastuut ovat muodostumassa. Kunnilla on keskeinen rooli asukkaiden hyvinvoinnin rakentumisessa ja yhteistyö kuntien, hyvinvointipalveluita tuottavien järjestöjen sekä hyvinvointialueen ammattilaisten kesken on hyvinvointilähetteen kehittämisessä tärkeää.
Potilaiden ja asiakkaiden jono hyvinvointialueiden sotekeskuksiin on tällä hetkellä pitkä. Jonossa on raskaampaa hoitoa vaativia potilaita ja asiakkaita, jotka tarvitsevat ehdottomasti ammattilaisten hoitoa ja huolenpitoa. Jonossa voi olla myös joitakin, jotka eivät välttämättä tarvitse juuri sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaista, vaan kevyempää, hyvinvointia ja terveyttä edistävää (omaehtoista) toimintaa. Kehitteillä oleva digitaalinen hyvinvointitarjotin ja sen rinnalla hyvinvointilähete toimivat sote-ammattilaisen työvälineinä.
Hyvinvointilähete on asiakkaan ja sote ammattilaisen yhdessä harkitsema yhteydenotto asiakkaan hyvinvointia tukevaan tahoon. Toimintamallissa kehitetään sopimuksellisuutta hyvinvointialueen ja hyvinvointia tuottavien tahojen välille, yhteydenoton käytäntöjä ja käytäntöjä ja asiakaskokemuksen keräämistä. Kehittämisessä hyödynnetään maakunnassa jo tehtyä kehitystyötä esimerkiksi liikuntalähetteissä ja kulttuuriluotsitoiminnassa.
Keski-Suomen hyvinvointialueen strategiassa korostuu ihmislähtöisyys sekä hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen. Hyvinvointilähetteen kehittämisyhteistyö kytkeytyy hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisen ohjelman kärkiteemoihin mielen hyvinvointiin, arjen turvallisuuteen ja liikunnallisen elämäntavan edistämiseen.
Keski-Suomen hyvinvointialueella on käytössä liikuntalähete joka on terveydenhuollon ammattilaisen potilastietojärjestelmän kautta tekemä lähete kunnan liikuntaneuvontaan. Liikuntaneuvontaa löytyy kymmenestä kunnasta Keski-Suomessa (22 kuntaa).
Hyvinvointilähete toimintamalli täydentää ja laajentaa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen työkaluvalikoimaa terveyttä ja hyvinvointia edistävään toimintaan ohjaamisessa.
Hyvinvointilähete kytkeytyy kiinteästi digitaalisen hyvinvointitarjottimen kehittämiseen maakunnassa ja on osa monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallia.
https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/digitaalinen-palvelutarjotin-keski-suomen-hyvinvointialueelle
Hyvinvointilähete toimintamallin kehittäminen Keski-Suomessa aloitetaan kehittämistyöllä iäkkäiden asukkaiden kohderyhmässä.
Tavoitteena on kehittää toimintamallia, jossa haavoittuvassa asemassa oleva iäkäs asukas voi saada sote ammattilaiselta kannustavan lähetteen hyvinvointia tukevaan toimintaan silloinkin, kun sosiaali- ja/tai terveydenhuollon asiakkuutta ei ole.
Hyvinvointilähetteen kehittämisessä tehdään yhteistyötä mm. Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelmassa kehitettävän seniorineuvolatoiminnan kehittämistyön kanssa ja kehittämistyössä hyödynnetään Tulevaisuuden kotona asumista tukevat palvelut iäkkäille -hankkeessa kertynyttä asiakasymmärrystä.
Hyvinvointilähete toimintamallia tullaan laajentamaan muihin kohderyhmiin kehittämistyön edetessä.
Keski-Suomen toimintamallin kehittämistä varten on tutustuttu hyvinvointilähetteen toimintamalleihin.
Keski-Suomi ei ainakaan tässä vaiheessa ole kehittämässä mm. Lapin ja Keski-Pohjanmaan alueilla toimivaan linkkihenkilötoimintaan perustuvaa hyvinvointilähetteen toimintamallia vaan Keski-Suomen hyvinvointilähetteen toimintamallin kehittäminen on sopimuksellinen suoraohjausmalli.
Kokemukset ja tulokset linkkihenkilötoimintaan perustuvan hyvinvointilähetteen kehittämisestä hyödyntävät myös suoraohjaustoimintamallin kehittämisitä.
Hyvinvointia ja terveyttä tukevaan toimintaan ohjaamisen ensisijaisuus
- Hyvinvointilähete vastaa asiakkaan kasvaneeseen tuen tarpeeseen, ennen hyvinvointilähetteen tekoa sote-ammattilainen tekee hyvinvointia ja terveyttä tukevaan (hyte) toimintaan ohjaamista
- Sote-ammattilainen tekee hyte-toimintaan ohjaamista oman perustehtävänsä ohessa.
- Resurssit hyte-toimintaan ohjaamiseen vaihtelevat eri tehtävissä.
-
Asiakasta kannustetaan itsenäiseen hyte-toimintaan osallistumiseen.
Hyvinvointitarjotin hyte-toimintaan ohjautumisessa ja ohjaamisessa
- Sote-ammattilainen voi valita hyvinvointilähetteen tietyissä tapauksissa
- Asukas ja ammattilainen voivat käyttää tulevaa hyvinvointitarjotinta hyte-toiminnan etsimiseen
- Sote-ammattilainen voi tehostetussa asiakas- ja palveluohjauksessa myös suositella hyte-toimintoja hyvinvointitarjottimen tarjonnasta
Hyvinvointilähete-toimintamallin kehittäminen aloitetaan iäkkäiden asiakkaiden kohderyhmässä pilottien avulla.
Sähköisten sosiaali- ja terveyspalvelujen (aiemmin OmaKS) senioriohjauksen hyvinvointilähetepilotti
Senioriohjaaja palvelee koko maakunnan asukkaita tunnistautumattomassa chat palvelussa ja osassa maakuntaa myös asukkaan ohjaaminen tunnistautuneena on mahdollista. Tunnistautumisen mahdollisuus tulee laajentumaan. Senioriohjaajan asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallissa on jo aiemminkin ollut käytössä esim. kulttuuriluotsitoimintaan lähettämisen käytäntöjä. Pilotissa näitä käytäntöjä edelleen kehitetään ja laajennetaan. Pilotti mahdollistaa koko maakunnan ikääntyneitä asukkaita koskevan kehittämistyön digitaalisessa sosiaalialan ammattihenkilön tekemässä asiakas- ja palveluohjauksessa.
Seniorin hyvinvointineuvolan hyvinvointitarkastuksen hyvinvointilähetepilotti
Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelmassa kehitetään seniorin hyvinvointineuvola toimintaa. Osana toimintaa 68v. asukkaille tarjotaan mahdollisuutta hyvinvointitarkastukseen. Hyvinvointitarkastusten asiakas- ja palveluohjauksen malliin liitetään hyvinvointilähete käytäntöjen kehittäminen. Ensimmäisessä vaiheessa hyvinvointilähetteen pilotissa ovat mukana Jyväskylän, Viitasaaren ja Pihtiputaan sekä Keuruun seniorin hyvinvointineuvolat, näin saadaan kehittämistietoa tiheän väestöpohjan ja haja-asutusalueen asiakas- ja palveluohjauksen ja hyvinvointilähetteen toteutusta varten. Pilotti mahdollistaa hyvinvointia tukevan asiakas- ja palveluohjauksen asiakassegmentoinnin kehittämistyötä koska kyseessä on yhtä ikäryhmää koskeva palvelu.
Liikkumaan kannustava hyvinvointilähetepilotti (liikuntalähetteen rinnalle)
Keski-Suomessa on liikuntalähete käytössä. Liikuntalähetteellä terveydenhuollon ammattilainen voi potilastietojärjestelmän kautta tehdä lähetteen kunnan liikuntaneuvontaan. Keski-Suomessa liikuntaneuvonta löytyy 10 kunnasta (22 kuntaa).
Liikkumaan kannustavalla hyvinvointilähetteellä lisätään sote-ammattilaisen mahdollisuuksia kannustaa asukasta liikkumaan silloinkin kun liikuntalähete ei ole käytettävissä.
Hyvinvointilähete Keski-Suomi versio 1.0
(ennen hyvinvointitarjotinta)
- Keski-Suomen hyvinvointialueella pilotoidaan hyvinvointilähetettä suoraohjausmallilla. Mallissa sote-ammattilainen tekee hyvinvointilähetteen suoraan hyvinvointia ja terveyttä edistävälle toimijalle kuntaan, järjestöön tai seurakuntaan.
- Hyvinvointilähetteen tekijä on sote-ammattilainen.
- Hyvinvointilähetteestä tarkoittaa sitä, että asiakkaan yhteystiedot siirtyvät asiakkaan luvalla hyvinvointia tuottavan toimijan tietoon.
- Hyvinvointilähetetoimintamallissa hyvinvointia tuottava toimija lupaa ottaa yhteyttä asiakkaaseen ja tukea häntä hyvinvointia tuottavaan toimintaan osallistumisessa.
- Hyvinvointilähetteellä voidaan ohjata asukasta sellaisen järjestön, kunnan tai muun toimijan palvelun tai toiminnan piiriin, jonka kanssa hyvinvointialue on tehnyt hyvinvointilähetettä koskevan yhteistyösopimuksen.