Hyvinvointilähete Keski-Suomen hyvinvointialueelle (RRP, P4, I2, I4)
Kehitämme hyvinvointilähetettä osana hyvinvointitarjottimen teknistä ratkaisua. Hyvinvointilähetteestä tulee sote-ammattilaisten työväline haavoittuvassa asemassa olevien asukkaiden ohjaamiseen eri toimijoiden hyte-toimintaan.
Keski-Suomen hyvinvointilähetteen toimintamallin kehittäminen kytkeytyy kiinteästi digitaalisen hyvinvointitarjottimen kehittämiseen maakunnassa. Keski-Suomen hyvinvointitarjotin ja sen rinnalla hyvinvointilähete toimivat sote-ammattilaisen työvälineinä.
Hyvinvointilähetettä kehitetään toimintaympäristössä, jossa hyvinvointialueen ja kuntien väliset tehtäväjaot sekä vastuut rakentuvat ja yhteistyö kuntien, hyvinvointipalveluita tuottavien järjestöjen sekä hyvinvointialueen ammattilaisten kesken on muodostumassa.
Laaja toimintaympäristön kuvaus löytyy Hyvinvointia edistävä toiminta helposti löydettäväksi Keski-Suomen hyvinvointialueella sivulta.
Keski-Suomen hyvinvointialueella on käytössä liikuntalähete kuntien liikuntaneuvontaan. Liikuntalähetekäytäntöä on kehitetty usean vuoden ajan jo ennen hyvinvointialueiden muodostumista. Liikuntalähetteellä on nimetty vastuutaho, toimivat monialaiset työryhmäkäytännöt ja liikuntalähetteen ohjeistus on sote-ammattilaisten saatavissa.
Keski-Suomessa liikuntalähete tehdään potilastietojärjestelmän kautta ja koko hyvinvointialueen yhteinen potilastietojärjestelmä tulee käyttöön kesällä 2025.
Hyvinvointilähete toimintamalli täydentää ja laajentaa sote-ammattilaisen työkaluvalikoimaa terveyttä ja hyvinvointia edistävään toimintaan ohjaamisessa.
Hyvinvointilähetettä kehitetään pilottien avulla.
Pilotointiin osallistuu sote-ammattilasia:
- maaliskuu 2024 > seniorin hyvinvointineuvola työntekijöitä, digitaalisen sote-keskuksen senioriohjaaja ja heidän esihenkilöitään palveluista
- joulukuu 2024 > työttömien terveystarkastuksen tekijöitä
- Hyvinvointi ja kumppanuudet palvelualueen hyte-tiimi, mm. elämäntapaohjauksen koordinaattori ja järjestökoordinaattori
Pilotointiin osallistuu Kestävän kasvun ohjelman kehittäjiä:
- P4 investointi 2: 1 projektityöntekijä
- P4 investointi 4: 1 projektityöntekijä osatyöpanos (teknisen toteutuksen edistäminen Hyvinvointitarjottimella)
- P4 investointi 1: seniorin hyvinvointineuvolan ja työttömien terveystarkastuksen kehittäjiä
Hyte-toimijoita
- Hyvinvointilähetteen vastaanottajatahoja (järjestö, kunta ja hanketoimija)
Keski-Suomen hyvinvointialueen sote-ammattilaisten hyte-ohjaamisen tukeminen hyvinvointitarjottimen tarjoamilla työvälineillä. Ja tätä kautta hyte-ohjaamisen määrän kasvaminen ja yhdenmukaistuminen Keski-Suomessa.
Tavoitteena on että sote-ammattilaiset hyödyntävät
- saatteellista tulostusta
- suositteluviestejä (tekstiviesti ja sähköposti)
- hyvinvointilähetettä
- Hyvinvointilähete toimii teknisesti Keski-Suomen hyvinvointitarjottimella
Hyvinvointitarjottimen julkaisu 20.1.2025 ja hyvinvointilähete julkaistaan sen jälkeen:
- Hyvinvointilähetteiden yhteistyösopimusten määrä ja sen kehittyminen
- Hyvinvointitarjottimella tehtyjen hyvinvointilähetteiden määrä ja sen kehittyminen
-
Hyvinvointitarjottimella tehtyjen suosittelujen määrä ja sen kehittyminen
Hyvinvointilähete toimintamallin kehittäminen Keski-Suomessa aloitetaan kehittämistyöllä iäkkäiden asukkaiden kohderyhmässä.
Tavoitteena on kehittää toimintamallia, jossa haavoittuvassa asemassa oleva iäkäs asukas voi saada sote ammattilaiselta kannustavan lähetteen hyvinvointia tukevaan toimintaan silloinkin, kun sosiaali- ja/tai terveydenhuollon asiakkuutta ei ole.
Hyvinvointilähetteen kehittämisessä tehdään yhteistyötä mm. Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelmassa kehitettävän seniorineuvolatoiminnan kehittämistyön kanssa ja kehittämistyössä hyödynnetään Tulevaisuuden kotona asumista tukevat palvelut iäkkäille -hankkeessa kertynyttä asiakasymmärrystä.
Hyvinvointilähete toimintamallia laajennetaan työikäisten kohderyhmään pilotoimalla hyvinvointilähetettä myös työttömien terveystarkastuksen toimintamallissa.
Keski-Suomen toimintamallin kehittämistä varten on tutustuttu hyvinvointilähetteen toimintamalleihin.
Keski-Suomi ei ainakaan tässä vaiheessa ole kehittämässä mm. Lapin ja Keski-Pohjanmaan alueilla toimivaan linkkihenkilötoimintaan perustuvaa hyvinvointilähetteen toimintamallia vaan Keski-Suomen hyvinvointilähetteen toimintamallin kehittäminen on sopimuksellinen suoraohjausmalli.
Kokemukset ja tulokset linkkihenkilötoimintaan perustuvan hyvinvointilähetteen kehittämisestä hyödyntävät myös suoraohjaustoimintamallin kehittämisitä.
Hyvinvointia ja terveyttä tukevaan toimintaan ohjaamisen ensisijaisuus
- Hyvinvointilähete vastaa asiakkaan kasvaneeseen tuen tarpeeseen, ennen hyvinvointilähetteen tekoa sote-ammattilainen tekee hyvinvointia ja terveyttä tukevaan (hyte) toimintaan ohjaamista
- Sote-ammattilainen tekee hyte-toimintaan ohjaamista oman perustehtävänsä ohessa.
- Resurssit hyte-toimintaan ohjaamiseen vaihtelevat eri tehtävissä.
-
Asiakasta kannustetaan itsenäiseen hyte-toimintaan osallistumiseen.
Hyvinvointitarjotin hyte-toimintaan ohjautumisessa ja ohjaamisessa
- Sote-ammattilainen voi valita hyvinvointilähetteen tietyissä tapauksissa
- Asukas ja ammattilainen voivat käyttää tulevaa hyvinvointitarjotinta hyte-toiminnan etsimiseen
- Sote-ammattilainen voi tehostetussa asiakas- ja palveluohjauksessa myös suositella hyte-toimintoja hyvinvointitarjottimen tarjonnasta
Hyvinvointilähete-toimintamallin kehittäminen aloitetaan iäkkäiden asiakkaiden kohderyhmässä pilottien avulla.
Sähköisten sosiaali- ja terveyspalvelujen (aiemmin OmaKS) senioriohjauksen hyvinvointilähetepilotti
Senioriohjaaja palvelee koko maakunnan asukkaita tunnistautumattomassa chat palvelussa ja osassa maakuntaa myös asukkaan ohjaaminen tunnistautuneena on mahdollista. Tunnistautumisen mahdollisuus tulee laajentumaan. Senioriohjaajan asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallissa on jo aiemminkin ollut käytössä esim. kulttuuriluotsitoimintaan lähettämisen käytäntöjä. Pilotissa näitä käytäntöjä edelleen kehitetään ja laajennetaan. Pilotti mahdollistaa koko maakunnan ikääntyneitä asukkaita koskevan kehittämistyön digitaalisessa sosiaalialan ammattihenkilön tekemässä asiakas- ja palveluohjauksessa.
Seniorin hyvinvointineuvolan hyvinvointitarkastuksen hyvinvointilähetepilotti
Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelmassa kehitetään seniorin hyvinvointineuvola toimintaa. Osana toimintaa 68v. asukkaille tarjotaan mahdollisuutta hyvinvointitarkastukseen. Hyvinvointitarkastusten asiakas- ja palveluohjauksen malliin liitetään hyvinvointilähete käytäntöjen kehittäminen. Ensimmäisessä vaiheessa hyvinvointilähetteen pilotissa ovat mukana Jyväskylän, Viitasaaren ja Pihtiputaan sekä Keuruun seniorin hyvinvointineuvolat, näin saadaan kehittämistietoa tiheän väestöpohjan ja haja-asutusalueen asiakas- ja palveluohjauksen ja hyvinvointilähetteen toteutusta varten. Pilotti mahdollistaa hyvinvointia tukevan asiakas- ja palveluohjauksen asiakassegmentoinnin kehittämistyötä koska kyseessä on yhtä ikäryhmää koskeva palvelu.
Liikkumaan kannustava hyvinvointilähetepilotti (liikuntalähetteen rinnalle)
Keski-Suomessa on liikuntalähete käytössä. Liikuntalähetteellä terveydenhuollon ammattilainen voi potilastietojärjestelmän kautta tehdä lähetteen kunnan liikuntaneuvontaan. Keski-Suomessa liikuntaneuvonta löytyy 10 kunnasta (22 kuntaa).
Liikkumaan kannustavalla hyvinvointilähetteellä lisätään sote-ammattilaisen mahdollisuuksia kannustaa asukasta liikkumaan silloinkin kun liikuntalähete ei ole käytettävissä.
Hyvinvointilähete Keski-Suomi versio 1.0
(ennen hyvinvointitarjotinta)
- Keski-Suomen hyvinvointialueella pilotoidaan hyvinvointilähetettä suoraohjausmallilla. Mallissa sote-ammattilainen tekee hyvinvointilähetteen suoraan hyvinvointia ja terveyttä edistävälle toimijalle kuntaan, järjestöön tai seurakuntaan.
- Hyvinvointilähetteen tekijä on sote-ammattilainen.
- Hyvinvointilähetteestä tarkoittaa sitä, että asiakkaan yhteystiedot siirtyvät asiakkaan luvalla hyvinvointia tuottavan toimijan tietoon.
- Hyvinvointilähetetoimintamallissa hyvinvointia tuottava toimija lupaa ottaa yhteyttä asiakkaaseen ja tukea häntä hyvinvointia tuottavaan toimintaan osallistumisessa.
- Hyvinvointilähetteellä voidaan ohjata asukasta sellaisen järjestön, kunnan tai muun toimijan palvelun tai toiminnan piiriin, jonka kanssa hyvinvointialue on tehnyt hyvinvointilähetettä koskevan yhteistyösopimuksen.
- Asiakaspalaute laadittu - Roidu
Hyvinvointilähetteen pilotointi seniorin hyvinvointineuvolassa 68v. terveystarkastuksissa ja digitaalisen sote-keskuksen senioriohjaajan palvelussa, aloitus maaliskuu 2024
Laajennus seniorin hyvinvointineuvolan muihin asiakastapaamisiin, kesäkuu 2024
Kohderyhmälaajennus työikäiseen väestöön, käynnistyy työttömien terveystarkastuksessa marraskuu 2024
Hyvinvointilähete-toteutus osana Keski-Suomen hyvinvointitarjottimen teknistä toteutusta elokuu 2024 alkaen
Keski-Suomen hyvinvointitarjotin valmis joulukuu 2024 ja julkaisu 20.1.2025
- Hyvinvointilähete pilotti2 (Hyvinvointitarjottimen kautta) avattu maaliskuu 2025, 10 vastaanottajaa
Hyvinvointilähetteen pilotoinnissa kerätään tietoa hyvinvointilähetteen toimintamallin toteutusta varten.
- Pilotti1 (ennen hyvinvointitarjottimen julkaisua)
- Pilotti2 (hyvinvointitarjottimen julkaisun jälkeen)
PILOTTI 1
Pilotoinnin aikana 2024 hyvinvointilähetteitä ei ole tehty.
Syiksi tunnistettu kehittämiseen osallistuneiden sote-ammattilaisten kanssa mm.
- Hyvinvointitarkastuksiin osallistuu noin puolet kutsutuista. Tässä joukossa on paljon aktiivisia ja toimintakykyisiä asukkaita, joilla ei ole merkittävää hyte-ohjauksen tarvetta.
- Pieni osa osallistujista on niitä asukkaita, joiden terveystarkastus ja siihen liittyvät huolet ja jatko-ohjaaminen palveluihin vievät terveystarkastuksen ajan. Ammattilainen arvioi asiakkaan vastaanottokyvyn ja voimavarat tilanteessa, eikä hyvinvointia tukevaan toimintaan ohjaaminen ole ensisijaista.
- Se asiakkaiden joukko, joiden kanssa hyte-ohjaamisella on selkeä rooli tapaamisessa, on pääsääntöisesti hyötynyt hyte-ohjaamisesta ja kannustamisesta. Pienen määrän henkilöitä kohdalla ( n. 50 tarkastuksessa 1-2 henkilön kohdalla) hyvinvointitarkastuksen tekijä on arvioinut hyvinvointilähetteen mahdollisesti sopivan asiakkaalle. Näissä tilanteissa kuitenkin asiakas on ollut varovainen ottamaan hyvinvointilähetettä.
Lähimpänä hyvinvointilähetettä ollaan kokemusten mukaan oltu silloin kun asiakas on syystä tai toisesta tavattu useamman kerran (havainto sekä seniorin hyvinvointineuvolatyö että senioriohjaus sähköisissä palveluissa). Näissä tilanteissa lähetteitä ei ole vielä tehty, mutta ohjaamista omatoimiseen osallistumiseen on toteutunut.
PILOTTI 2