Hyvinvointilähete Keski-Suomen hyvinvointialueelle (RRP, P4, I2, I4)

Kehitämme  hyvinvointilähetettä osana hyvinvointitarjottimen teknistä ratkaisua. Hyvinvointilähetteestä tulee sote-ammattilaisten työväline haavoittuvassa asemassa olevien asukkaiden ohjaamiseen eri toimijoiden hyte-toimintaan.

Toimintaympäristö

Keski-Suomen hyvinvointilähetteen toimintamallin kehittäminen kytkeytyy kiinteästi digitaalisen hyvinvointitarjottimen kehittämiseen maakunnassa. Keski-Suomen hyvinvointitarjotin ja sen rinnalla hyvinvointilähete toimivat sote-ammattilaisen työvälineinä.  

Hyvinvointilähetettä kehitetään toimintaympäristössä, jossa hyvinvointialueen ja kuntien väliset tehtäväjaot sekä vastuut rakentuvat ja yhteistyö kuntien, hyvinvointipalveluita tuottavien järjestöjen sekä hyvinvointialueen ammattilaisten kesken on muodostumassa. 

Laaja toimintaympäristön kuvaus löytyy Hyvinvointia edistävä toiminta helposti löydettäväksi Keski-Suomen hyvinvointialueella sivulta.

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Keski-Suomen hyvinvointialueella on käytössä liikuntalähete kuntien liikuntaneuvontaan. Liikuntalähetekäytäntöä on kehitetty usean vuoden ajan jo ennen hyvinvointialueiden muodostumista. Liikuntalähetteellä on nimetty vastuutaho, toimivat monialaiset työryhmäkäytännöt ja liikuntalähetteen ohjeistus on sote-ammattilaisten saatavissa. 

Keski-Suomessa liikuntalähete tehdään potilastietojärjestelmän kautta ja koko hyvinvointialueen yhteinen potilastietojärjestelmä tulee käyttöön kesällä 2025.

Hyvinvointilähete toimintamalli täydentää ja laajentaa sote-ammattilaisen työkaluvalikoimaa terveyttä ja hyvinvointia edistävään toimintaan ohjaamisessa.  

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Hyvinvointilähetteen kehittämistyön lähtökohtana on tunnistettu tarve hyte-ohjaamisen työkalujen monipuolistamiseen. Sote-ammattilaiset tekevät hyte-ohjausta, mutta toteutuksessa on eroja alueellisesti ja toimialakohtaisesti. Sote-ammattilaisten työaika resurssin kiristyessä ja haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden määrän kasvaessa on vahvemmalle ja eri toimijoiden osaamista hyödyntävälle hyte-ohjaamisen työkalulle tarvetta.

Hyvinvointilähetettä tarvitaan täydentämään sote-ammattilaisen toteuttamaa hyte-toimintaan ohjaamista silloin kun asiakkaan voimavarat ovat tunnistetusti heikentyneet.   

Hyvinvointilähete- toimintamallilla voidaan vastata myös osaltaan yhteistyökumppaneiden (järjestöt, kunnat ja seurakunnat) toiveeseen, että heidän järjestämään hyte-toimintaan ohjautuisi juuri niitä haavoittuvassa asemassa olevia asukkaita joille toiminta on tarkoitettu. Näiden asukkaiden tavoittaminen ja hyte-toimintaan motivointi on yhteinen tehtävä. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Hyvinvointilähetettä kehitetään pilottien avulla.

Pilotointiin osallistuu sote-ammattilasia: 

  • maaliskuu 2024 > seniorin hyvinvointineuvola työntekijöitä, digitaalisen sote-keskuksen senioriohjaaja ja heidän esihenkilöitään palveluista
  • joulukuu 2024 > työttömien terveystarkastuksen tekijöitä
  • Hyvinvointi ja kumppanuudet palvelualueen hyte-tiimi, mm. elämäntapaohjauksen koordinaattori ja järjestökoordinaattori

Pilotointiin osallistuu Kestävän kasvun ohjelman kehittäjiä: 

  • P4 investointi 2: 1 projektityöntekijä
  • P4 investointi 4: 1 projektityöntekijä osatyöpanos (teknisen toteutuksen edistäminen Hyvinvointitarjottimella)
  • P4 investointi 1: seniorin hyvinvointineuvolan ja työttömien terveystarkastuksen kehittäjiä 

Hyte-toimijoita

  • Hyvinvointilähetteen vastaanottajatahoja  (järjestö, kunta ja hanketoimija)
Tavoiteltu muutos

Keski-Suomen hyvinvointialueen sote-ammattilaisten hyte-ohjaamisen tukeminen hyvinvointitarjottimen tarjoamilla työvälineillä. Ja tätä kautta hyte-ohjaamisen määrän kasvaminen ja yhdenmukaistuminen Keski-Suomessa. 

Tavoitteena on että sote-ammattilaiset hyödyntävät 

  • saatteellista tulostusta 
  • suositteluviestejä (tekstiviesti ja sähköposti)
  • hyvinvointilähetettä 

 

Muutoksen mittaaminen
  • Hyvinvointilähete toimii teknisesti Keski-Suomen hyvinvointitarjottimella

Hyvinvointitarjottimen julkaisu 20.1.2025 ja hyvinvointilähetettä pilotoidaan sen jälkeen:

  • Hyvinvointilähetteiden yhteistyösopimusten määrä ja sen kehittyminen
  • Hyvinvointitarjottimella tehtyjen hyvinvointilähetteiden määrä ja sen kehittyminen
  • Hyvinvointitarjottimella tehtyjen suosittelujen määrä ja sen kehittyminen

     

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Hyvinvointilähete toimintamallin kehittäminen Keski-Suomessa aloitetaan kehittämistyöllä iäkkäiden asukkaiden kohderyhmässä.

Tavoitteena on kehittää toimintamallia, jossa haavoittuvassa asemassa oleva iäkäs asukas voi saada sote ammattilaiselta kannustavan lähetteen hyvinvointia tukevaan toimintaan silloinkin, kun sosiaali- ja/tai terveydenhuollon asiakkuutta ei ole. 

Hyvinvointilähetteen kehittämisessä tehdään yhteistyötä mm. Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelmassa kehitettävän seniorin hyvinvointineuvolatoiminnan kehittämistyön kanssa ja kehittämistyössä hyödynnetään Tulevaisuuden kotona asumista tukevat palvelut iäkkäille -hankkeessa kertynyttä asiakasymmärrystä.

Hyvinvointilähete toimintamallia laajennetaan työikäisten kohderyhmään pilotoimalla hyvinvointilähetettä myös työttömien terveystarkastuksen toimintamallissa. 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Keski-Suomen toimintamallin kehittämistä varten on tutustuttu hyvinvointilähetteen toimintamalleihin.

Keski-Suomi ei ainakaan tässä vaiheessa ole kehittämässä mm. Lapin ja Keski-Pohjanmaan alueilla toimivaan linkkihenkilötoimintaan perustuvaa hyvinvointilähetteen toimintamallia vaan Keski-Suomen hyvinvointilähetteen toimintamallin kehittäminen on sopimuksellinen suoraohjausmalli.

Kokemukset ja tulokset linkkihenkilötoimintaan perustuvan hyvinvointilähetteen kehittämisestä hyödyntävät myös suoraohjaustoimintamallin kehittämisitä. 

Liitteet
Ideointi

Hyvinvointia ja terveyttä tukevaan toimintaan ohjaamisen ensisijaisuus

  • Hyvinvointilähete vastaa asiakkaan kasvaneeseen tuen tarpeeseen, ennen hyvinvointilähetteen tekoa sote-ammattilainen tekee hyvinvointia ja terveyttä tukevaan (hyte) toimintaan ohjaamista
  • Sote-ammattilainen tekee hyte-toimintaan ohjaamista oman perustehtävänsä ohessa.
  • Resurssit hyte-toimintaan ohjaamiseen vaihtelevat eri tehtävissä.
  • Asiakasta kannustetaan itsenäiseen hyte-toimintaan osallistumiseen.

     

Hyvinvointitarjotin hyte-toimintaan ohjautumisessa ja ohjaamisessa

  • Sote-ammattilainen voi valita hyvinvointilähetteen tietyissä tapauksissa
  • Asukas ja ammattilainen voivat käyttää tulevaa hyvinvointitarjotinta hyte-toiminnan etsimiseen
  • Sote-ammattilainen voi tehostetussa asiakas- ja palveluohjauksessa myös suositella hyte-toimintoja hyvinvointitarjottimen tarjonnasta 

 

Liitteet
Kuva
Kuvaa hyvinvointilähetteen teon kohtaa asiakkaan hyte-ohjaamisen ja tuen tarpeen jatkumolla.
Hyte-palveluihin ohjaamisen ensisijaisuus ja hyvinvointilähete Keski-Suomi
Idean valinta

Hyvinvointilähete-toimintamallin kehittäminen aloitetaan iäkkäiden asiakkaiden kohderyhmässä pilottien avulla.

Sähköisten sosiaali- ja terveyspalvelujen (aiemmin OmaKS) senioriohjauksen hyvinvointilähete

Senioriohjaaja palvelee koko maakunnan asukkaita tunnistautumattomassa chat palvelussa ja osassa maakuntaa myös asukkaan  ohjaaminen tunnistautuneena on mahdollista. Tunnistautumisen mahdollisuus tulee laajentumaan. Senioriohjaajan asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallissa on jo aiemminkin ollut käytössä esim. kulttuuriluotsitoimintaan lähettämisen käytäntöjä. Pilotti mahdollistaa koko maakunnan ikääntyneitä asukkaita koskevan kehittämistyön digitaalisessa sosiaalialan ammattihenkilön tekemässä asiakas- ja palveluohjauksessa. 

 

Seniorin hyvinvointineuvolan hyvinvointitarkastuksen hyvinvointilähete

Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelmassa kehitetään seniorin hyvinvointineuvola toimintaa. Osana toimintaa 68v. asukkaille tarjotaan mahdollisuutta hyvinvointitarkastukseen. Hyvinvointitarkastusten asiakas- ja palveluohjauksen malliin liitetään hyvinvointilähete käytäntöjen kehittäminen. Ensimmäisessä vaiheessa hyvinvointilähetteen pilotissa ovat mukana Jyväskylän, Viitasaaren ja Pihtiputaan sekä Keuruun seniorin hyvinvointineuvolat, näin saadaan kehittämistietoa tiheän väestöpohjan ja haja-asutusalueen asiakas- ja palveluohjauksen ja hyvinvointilähetteen toteutusta varten. Pilotti mahdollistaa hyvinvointia tukevan asiakas- ja palveluohjauksen asiakassegmentoinnin kehittämistyötä koska kyseessä on yhtä ikäryhmää koskeva palvelu. 

 

Työttömän terveystarkastusmallin hyvinvointilähete

Keski-Suomen hyvinvointialueelle luodaan yhtenäinen työttömän terveystarkastusmalli, jonka avulla vahvistetaan monitoimijaista yhteistyötä sekä lisätään digitaalista asiointia.  Vuodesta 2025 alkaen työttömän terveystarkastuksia toteutetaan keskitetysti Keski-Suomen kolmen työllisyysalueen mukaisesti. Jokaiselle kolmelle työllisyysalueelle nimetään sairaanhoitajat/terveydenhoitajat, jotka työttömän terveystarkastuksia toteuttavat. 

 

 

Idean konkretisointi ja visualisointi

 

  • Keski-Suomen hyvinvointialueella pilotoidaan hyvinvointilähetettä suoraohjausmallilla. Mallissa sote-ammattilainen tekee hyvinvointilähetteen suoraan hyvinvointia ja terveyttä edistävälle toimijalle kuntaan, järjestöön tai seurakuntaan. 
  • Hyvinvointilähetteen tekijä on sote-ammattilainen.
  • Hyvinvointilähetteestä tarkoittaa sitä, että asiakkaan yhteystiedot siirtyvät asiakkaan luvalla hyvinvointia tuottavan toimijan tietoon. 
  • Hyvinvointilähetetoimintamallissa hyvinvointia tuottava toimija lupaa ottaa yhteyttä asiakkaaseen ja tukea häntä hyvinvointia tuottavaan toimintaan osallistumisessa. 
  • Hyvinvointilähetteellä voidaan ohjata asukasta sellaisen järjestön, kunnan tai muun toimijan palvelun tai toiminnan piiriin, jonka kanssa hyvinvointialue on tehnyt hyvinvointilähetettä koskevan yhteistyösopimuksen.

 

Liitteet
Kuva
Hyvinvointilähete Keski-Suomi versio 1.0
Hyvinvointilähete Keski-Suomi versio 1.0 (ennen hyvinvointitarjotinta)
Ratkaisun testaaminen

Hyvinvointilähetteen pilotointi seniorin hyvinvointineuvolassa 68v. terveystarkastuksissa ja digitaalisen sote-keskuksen senioriohjaajan palvelussa, aloitus maaliskuu 2024

Laajennus seniorin hyvinvointineuvolan muihin asiakastapaamisiin, kesäkuu 2024

Kohderyhmälaajennus työikäiseen väestöön, käynnistyy työttömien terveystarkastuksessa, marraskuu 2024

Hyvinvointilähete-toteutus Keski-Suomen hyvinvointitarjottimen osana, helmikuu 2025 

Hyvinvointilähetteen pilotointi päätetty, kesäkuu 2025

Kokeilun tavoitteet

Hyvinvointilähetteen pilotoinnissa kerätään tietoa hyvinvointilähetteen toimintamallin toteutusta varten. 

Kokeilussa opittua

Pilotoinnin aikana hyvinvointilähetteitä ei ole tehty. 

Hyvinvointitarkastuksissa hyte-ohjauksen tarve vaihtelee osallistujien kesken. Hyvinvointitarkastuksiin osallistuu monia toimintakykyisiä ja aktiivisia asukkaita, joilla ei ole tarvetta hyvinvointia edistävään (hyte) ohjaukseen.

Osa osallistujista tarvitsee tarkastuksessa terveyshuolien käsittelyä ja jatko-ohjausta palveluihin, mikä vie tarkastuksen ajan. Näissä tilanteissa ammattilainen arvioi asiakkaan vastaanottokyvyn ja voimavarat, eikä hyte-ohjaus ole ensisijainen toimenpide.

Niissä tapaamisissa, joissa hyte-ohjauksella on selkeä rooli, asiakkaat ovat hyötyneet ohjauksesta ja kannustuksesta. Joissain tilanteissa hyvinvointilähete on arvioitu asiakkaalle sopivaksi, mutta asiakas on suhtautunut uuteen toimintamalliin varovaisesti tai sopivaa sopimuksen tehnyttä hyte-toimijaa ei pilotissa ollut mukana.  

Lähimpänä hyvinvointilähetettä ollaan kokemusten mukaan oltu silloin kun asiakas on tavattu useamman kerran (havainto sekä seniorin hyvinvointineuvolatyö että senioriohjaus sähköisissä palveluissa). Näissä tilanteissa lähetteitä ei ole vielä tehty, mutta ohjaamista omatoimiseen osallistumiseen on toteutunut.

Pilotointi toteutettiin ajanjaksolla, jolloin monet muutokset ja haastava taloustilanne kuormittavat henkilöstöä. Uuden toimintamallin omaksuminen ja käyttöönotto vaativat resursseja eivätkä tapahdu nopeasti.

Ratkaisun perusidea

Hyvinvointilähete-toimintamalli perustuu siihen, että hyvinvointilähetteen  prosessi rakennetaan osaksi Keski-Suomen hyvinvointitarjottimen ammattilaisten näkymää. 

Hyvinvointilähete-toimintamalli on sopimuksellinen suoraohjausmalli, jossa hyvinvointilähetteen mahdollisuus avautuu niissä hyvinvointitarjottimen hyte-toiminnoissa, joihin on tehty hyvinvointilähetteen yhteistyösopimus.

Hyvinvointilähetteessä asiakkaan nimi ja puhelinnumero välitetään hyte-toimijalle joka ottaa yhteyttä asiakkaaseen.

Hyvinvointilähete tehdään aina asiakkaan kiinnostuksen mukaan ja asiakkaan luvalla. Suostumus tietojen luovutukseen kirjataan asiakas- tai potilastietojärjestelmään.

Liitteet
Kuva
Yleisesittely Keski-Suomen hyvinvointitarjottimesta
Hyvinvointitarjottimen esittely
Kuva
Tietoa Keski-Suomen hyvinvointitarjottimen ominaisuuksista kirjautuneelle sote-ammattilaiselle.
Hyvinvointitarjottimen toiminnallisuuksien tarjoama tuki hyte-ohjaukseen
Kuva
Ohjeteksti hyvinvointilähetteen tekemisestä Keski-Suomen hyvinvointitarjottimella.
Hyvinvointilähetteen tekeminen Keski-Suomen hyvinvointitarjottimelta
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hyvinvointilähete- toimintamalli perustuu siihen, että hyvinvointilähete rakennetaan osaksi Keski-Suomen hyvinvointitarjottimen ammattilaisten osiota. Ennen käyttöönottoa tehty tietosuojan vaikutusten arviointi (DPIA).

Hyvinvointilähetettä pilotoitiin kevään 2025 aikana, ja pilotointi on nyt päättynyt. Keski-Suomen hyvinvointialueella on valmius ottaa hyvinvointilähete käyttöön.

Hyvinvointilähete on osa Keski-Suomen hyvinvointialueen hyte-toimintojen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallia ja hyvinvointilähetteen juurruttaminen tapahtuu yhdessä hyvinvointitarjottimen käytön juurrutuksen kanssa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Hyvinvointilähetteen toimintamallit kehittyvät yhteistyössä

Hyvinvointilähetteen toimintamallit ja käsitteen käyttö vaihtelevat vielä eri puolilla Suomea. Kehittämistyössä onkin tärkeää seurata muiden hyvinvointialueiden ratkaisuja ja tehdä yhteistyötä aina kun mahdollista. Myös kansallisia linjauksia tarvitaan, ja toivottavasti niitä tullaan tarkentamaan tulevaisuudessa. Esimerkkinä tästä ovat THL:n syksylle 2025 suunnittelemat lisäykset toimenpidekoodeihin.

Hyvinvointilähetteille ja lähettämisen käytännöille on selkeä tarve sote-alalla. Ammattilaiset arvostavat toimintamalleja, jotka sujuvoittavat arkea ja tukevat työn tekemistä. Kehittämisessä kannattaa hyödyntää olemassa olevia hyte-verkostoja sekä aiemmin tehtyä työtä.

Toimintakäytäntöjen muutokset edellyttävät resursointia, ja on tärkeää tunnistaa, että muutos vie aikaa. Jatkuva yhteistyö, kansalliset suuntaviivat ja käytännönläheinen kehittäminen tukevat hyvinvointilähetteen vakiintumista osaksi monialaista asiakas- ja palveluohjausta.

Ripaus rohkeutta ja reilusti innostusta takataskuun ja eikun kokeilemaan!

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Keski-Suomen hyvinvointitarjotin julkaistiin 20.1.2025, ja samalla hyvinvointilähetteen toiminnallisuus saatiin valmiiksi. Vaikka pilotoinnin aikana asiakkaille ei tehty hyvinvointilähetteitä, testikokeilujen avulla kehitettiin ja kuvattiin hyvinvointilähetteen toimintamalli kokonaisuudessaan. Malli on dokumentoitu sekä sote-ammattilaisten että hyvinvointitarjottimen vastuu- ja pääkäyttäjien ohjeistukseksi.