Hyvinvointilähete Keski-Suomen hyvinvointialueelle (RRP, P4, I2, I4)
Kehitämme hyvinvointilähetettä osana hyvinvointitarjottimen teknistä ratkaisua. Hyvinvointilähetteestä tulee sote-ammattilaisten työväline haavoittuvassa asemassa olevien asukkaiden ohjaamiseen eri toimijoiden hyte-toimintaan.
Keski-Suomen hyvinvointilähetteen toimintamallin kehittäminen kytkeytyy kiinteästi digitaalisen hyvinvointitarjottimen kehittämiseen maakunnassa. Keski-Suomen hyvinvointitarjotin ja sen rinnalla hyvinvointilähete toimivat sote-ammattilaisen työvälineinä.
Hyvinvointilähetettä kehitetään toimintaympäristössä, jossa hyvinvointialueen ja kuntien väliset tehtäväjaot sekä vastuut rakentuvat ja yhteistyö kuntien, hyvinvointipalveluita tuottavien järjestöjen sekä hyvinvointialueen ammattilaisten kesken on muodostumassa.
Laaja toimintaympäristön kuvaus löytyy Hyvinvointia edistävä toiminta helposti löydettäväksi Keski-Suomen hyvinvointialueella sivulta.
Keski-Suomen hyvinvointialueella on käytössä liikuntalähete kuntien liikuntaneuvontaan. Liikuntalähetekäytäntöä on kehitetty usean vuoden ajan jo ennen hyvinvointialueiden muodostumista. Liikuntalähetteellä on nimetty vastuutaho, toimivat monialaiset työryhmäkäytännöt ja liikuntalähetteen ohjeistus on sote-ammattilaisten saatavissa.
Keski-Suomessa liikuntalähete tehdään potilastietojärjestelmän kautta ja koko hyvinvointialueen yhteinen potilastietojärjestelmä tulee käyttöön kesällä 2025.
Hyvinvointilähete toimintamalli täydentää ja laajentaa sote-ammattilaisen työkaluvalikoimaa terveyttä ja hyvinvointia edistävään toimintaan ohjaamisessa.
Hyvinvointilähetettä kehitetään pilottien avulla.
Pilotointiin osallistuu sote-ammattilasia:
- maaliskuu 2024 > seniorin hyvinvointineuvola työntekijöitä, digitaalisen sote-keskuksen senioriohjaaja ja heidän esihenkilöitään palveluista
- joulukuu 2024 > työttömien terveystarkastuksen tekijöitä
- Hyvinvointi ja kumppanuudet palvelualueen hyte-tiimi, mm. elämäntapaohjauksen koordinaattori ja järjestökoordinaattori
Pilotointiin osallistuu Kestävän kasvun ohjelman kehittäjiä:
- P4 investointi 2: 1 projektityöntekijä
- P4 investointi 4: 1 projektityöntekijä osatyöpanos (teknisen toteutuksen edistäminen Hyvinvointitarjottimella)
- P4 investointi 1: seniorin hyvinvointineuvolan ja työttömien terveystarkastuksen kehittäjiä
Hyte-toimijoita
- Hyvinvointilähetteen vastaanottajatahoja (järjestö, kunta ja hanketoimija)
Keski-Suomen hyvinvointialueen sote-ammattilaisten hyte-ohjaamisen tukeminen hyvinvointitarjottimen tarjoamilla työvälineillä. Ja tätä kautta hyte-ohjaamisen määrän kasvaminen ja yhdenmukaistuminen Keski-Suomessa.
Tavoitteena on että sote-ammattilaiset hyödyntävät
- saatteellista tulostusta
- suositteluviestejä (tekstiviesti ja sähköposti)
- hyvinvointilähetettä
- Hyvinvointilähete toimii teknisesti Keski-Suomen hyvinvointitarjottimella
Hyvinvointitarjottimen julkaisu 20.1.2025 ja hyvinvointilähetettä pilotoidaan sen jälkeen:
- Hyvinvointilähetteiden yhteistyösopimusten määrä ja sen kehittyminen
- Hyvinvointitarjottimella tehtyjen hyvinvointilähetteiden määrä ja sen kehittyminen
-
Hyvinvointitarjottimella tehtyjen suosittelujen määrä ja sen kehittyminen
Hyvinvointilähete toimintamallin kehittäminen Keski-Suomessa aloitetaan kehittämistyöllä iäkkäiden asukkaiden kohderyhmässä.
Tavoitteena on kehittää toimintamallia, jossa haavoittuvassa asemassa oleva iäkäs asukas voi saada sote ammattilaiselta kannustavan lähetteen hyvinvointia tukevaan toimintaan silloinkin, kun sosiaali- ja/tai terveydenhuollon asiakkuutta ei ole.
Hyvinvointilähetteen kehittämisessä tehdään yhteistyötä mm. Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelmassa kehitettävän seniorin hyvinvointineuvolatoiminnan kehittämistyön kanssa ja kehittämistyössä hyödynnetään Tulevaisuuden kotona asumista tukevat palvelut iäkkäille -hankkeessa kertynyttä asiakasymmärrystä.
Hyvinvointilähete toimintamallia laajennetaan työikäisten kohderyhmään pilotoimalla hyvinvointilähetettä myös työttömien terveystarkastuksen toimintamallissa.
Keski-Suomen toimintamallin kehittämistä varten on tutustuttu hyvinvointilähetteen toimintamalleihin.
Keski-Suomi ei ainakaan tässä vaiheessa ole kehittämässä mm. Lapin ja Keski-Pohjanmaan alueilla toimivaan linkkihenkilötoimintaan perustuvaa hyvinvointilähetteen toimintamallia vaan Keski-Suomen hyvinvointilähetteen toimintamallin kehittäminen on sopimuksellinen suoraohjausmalli.
Kokemukset ja tulokset linkkihenkilötoimintaan perustuvan hyvinvointilähetteen kehittämisestä hyödyntävät myös suoraohjaustoimintamallin kehittämisitä.
Hyvinvointia ja terveyttä tukevaan toimintaan ohjaamisen ensisijaisuus
- Hyvinvointilähete vastaa asiakkaan kasvaneeseen tuen tarpeeseen, ennen hyvinvointilähetteen tekoa sote-ammattilainen tekee hyvinvointia ja terveyttä tukevaan (hyte) toimintaan ohjaamista
- Sote-ammattilainen tekee hyte-toimintaan ohjaamista oman perustehtävänsä ohessa.
- Resurssit hyte-toimintaan ohjaamiseen vaihtelevat eri tehtävissä.
-
Asiakasta kannustetaan itsenäiseen hyte-toimintaan osallistumiseen.
Hyvinvointitarjotin hyte-toimintaan ohjautumisessa ja ohjaamisessa
- Sote-ammattilainen voi valita hyvinvointilähetteen tietyissä tapauksissa
- Asukas ja ammattilainen voivat käyttää tulevaa hyvinvointitarjotinta hyte-toiminnan etsimiseen
- Sote-ammattilainen voi tehostetussa asiakas- ja palveluohjauksessa myös suositella hyte-toimintoja hyvinvointitarjottimen tarjonnasta
Hyvinvointilähete-toimintamallin kehittäminen aloitetaan iäkkäiden asiakkaiden kohderyhmässä pilottien avulla.
Sähköisten sosiaali- ja terveyspalvelujen (aiemmin OmaKS) senioriohjauksen hyvinvointilähete
Senioriohjaaja palvelee koko maakunnan asukkaita tunnistautumattomassa chat palvelussa ja osassa maakuntaa myös asukkaan ohjaaminen tunnistautuneena on mahdollista. Tunnistautumisen mahdollisuus tulee laajentumaan. Senioriohjaajan asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallissa on jo aiemminkin ollut käytössä esim. kulttuuriluotsitoimintaan lähettämisen käytäntöjä. Pilotti mahdollistaa koko maakunnan ikääntyneitä asukkaita koskevan kehittämistyön digitaalisessa sosiaalialan ammattihenkilön tekemässä asiakas- ja palveluohjauksessa.
Seniorin hyvinvointineuvolan hyvinvointitarkastuksen hyvinvointilähete
Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelmassa kehitetään seniorin hyvinvointineuvola toimintaa. Osana toimintaa 68v. asukkaille tarjotaan mahdollisuutta hyvinvointitarkastukseen. Hyvinvointitarkastusten asiakas- ja palveluohjauksen malliin liitetään hyvinvointilähete käytäntöjen kehittäminen. Ensimmäisessä vaiheessa hyvinvointilähetteen pilotissa ovat mukana Jyväskylän, Viitasaaren ja Pihtiputaan sekä Keuruun seniorin hyvinvointineuvolat, näin saadaan kehittämistietoa tiheän väestöpohjan ja haja-asutusalueen asiakas- ja palveluohjauksen ja hyvinvointilähetteen toteutusta varten. Pilotti mahdollistaa hyvinvointia tukevan asiakas- ja palveluohjauksen asiakassegmentoinnin kehittämistyötä koska kyseessä on yhtä ikäryhmää koskeva palvelu.
Työttömän terveystarkastusmallin hyvinvointilähete
Keski-Suomen hyvinvointialueelle luodaan yhtenäinen työttömän terveystarkastusmalli, jonka avulla vahvistetaan monitoimijaista yhteistyötä sekä lisätään digitaalista asiointia. Vuodesta 2025 alkaen työttömän terveystarkastuksia toteutetaan keskitetysti Keski-Suomen kolmen työllisyysalueen mukaisesti. Jokaiselle kolmelle työllisyysalueelle nimetään sairaanhoitajat/terveydenhoitajat, jotka työttömän terveystarkastuksia toteuttavat.
- Keski-Suomen hyvinvointialueella pilotoidaan hyvinvointilähetettä suoraohjausmallilla. Mallissa sote-ammattilainen tekee hyvinvointilähetteen suoraan hyvinvointia ja terveyttä edistävälle toimijalle kuntaan, järjestöön tai seurakuntaan.
- Hyvinvointilähetteen tekijä on sote-ammattilainen.
- Hyvinvointilähetteestä tarkoittaa sitä, että asiakkaan yhteystiedot siirtyvät asiakkaan luvalla hyvinvointia tuottavan toimijan tietoon.
- Hyvinvointilähetetoimintamallissa hyvinvointia tuottava toimija lupaa ottaa yhteyttä asiakkaaseen ja tukea häntä hyvinvointia tuottavaan toimintaan osallistumisessa.
- Hyvinvointilähetteellä voidaan ohjata asukasta sellaisen järjestön, kunnan tai muun toimijan palvelun tai toiminnan piiriin, jonka kanssa hyvinvointialue on tehnyt hyvinvointilähetettä koskevan yhteistyösopimuksen.
Hyvinvointilähetteen pilotointi seniorin hyvinvointineuvolassa 68v. terveystarkastuksissa ja digitaalisen sote-keskuksen senioriohjaajan palvelussa, aloitus maaliskuu 2024
Laajennus seniorin hyvinvointineuvolan muihin asiakastapaamisiin, kesäkuu 2024
Kohderyhmälaajennus työikäiseen väestöön, käynnistyy työttömien terveystarkastuksessa, marraskuu 2024
Hyvinvointilähete-toteutus Keski-Suomen hyvinvointitarjottimen osana, helmikuu 2025
Hyvinvointilähetteen pilotointi päätetty, kesäkuu 2025
Hyvinvointilähetteen pilotoinnissa kerätään tietoa hyvinvointilähetteen toimintamallin toteutusta varten.
Pilotoinnin aikana hyvinvointilähetteitä ei ole tehty.
Hyvinvointitarkastuksissa hyte-ohjauksen tarve vaihtelee osallistujien kesken. Hyvinvointitarkastuksiin osallistuu monia toimintakykyisiä ja aktiivisia asukkaita, joilla ei ole tarvetta hyvinvointia edistävään (hyte) ohjaukseen.
Osa osallistujista tarvitsee tarkastuksessa terveyshuolien käsittelyä ja jatko-ohjausta palveluihin, mikä vie tarkastuksen ajan. Näissä tilanteissa ammattilainen arvioi asiakkaan vastaanottokyvyn ja voimavarat, eikä hyte-ohjaus ole ensisijainen toimenpide.
Niissä tapaamisissa, joissa hyte-ohjauksella on selkeä rooli, asiakkaat ovat hyötyneet ohjauksesta ja kannustuksesta. Joissain tilanteissa hyvinvointilähete on arvioitu asiakkaalle sopivaksi, mutta asiakas on suhtautunut uuteen toimintamalliin varovaisesti tai sopivaa sopimuksen tehnyttä hyte-toimijaa ei pilotissa ollut mukana.
Lähimpänä hyvinvointilähetettä ollaan kokemusten mukaan oltu silloin kun asiakas on tavattu useamman kerran (havainto sekä seniorin hyvinvointineuvolatyö että senioriohjaus sähköisissä palveluissa). Näissä tilanteissa lähetteitä ei ole vielä tehty, mutta ohjaamista omatoimiseen osallistumiseen on toteutunut.
Pilotointi toteutettiin ajanjaksolla, jolloin monet muutokset ja haastava taloustilanne kuormittavat henkilöstöä. Uuden toimintamallin omaksuminen ja käyttöönotto vaativat resursseja eivätkä tapahdu nopeasti.