Hyvinvointilähete Keski-Suomen hyvinvointialueelle (RRP, P4, I2, I4)

Luodaan hyvinvointialueelle hyvinvointilähete. Lähetteen avulla tavoitellaan sitä, että sote-palveluissa hyödynnetään kansalaisten hyvinvointia edistäviä tahoja, ja lähetteellä pystytään ohjaamaan asiakkaita näiden tahojen toimintojen piiriin.

Toimintaympäristö

Keski-Suomen hyvinvointilähetteen toimintamallin kehittäminen on osa Keski-Suomen Kestävän kasvun ohjelmaa ja hyvinvointilähete kytkeytyy kiinteästi digitaalisen hyvinvointitarjottimen kehittämiseen maakunnassa.

Hyvinvointilähetettä kehitetään toimintaympäristössä, jossa hyvinvointialueen ja kuntien väliset tehtäväjaot sekä vastuut ovat muodostumassa. Kunnilla on keskeinen rooli asukkaiden hyvinvoinnin rakentumisessa ja yhteistyö kuntien, hyvinvointipalveluita tuottavien järjestöjen sekä hyvinvointialueen ammattilaisten kesken on hyvinvointilähetteen kehittämisessä tärkeää.

Potilaiden ja asiakkaiden jono hyvinvointialueiden sotekeskuksiin on tällä hetkellä pitkä. Jonossa on raskaampaa hoitoa vaativia potilaita ja asiakkaita, jotka tarvitsevat ehdottomasti ammattilaisten hoitoa ja huolenpitoa. Jonossa voi olla myös joitakin, jotka eivät välttämättä tarvitse juuri sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilaista, vaan kevyempää, hyvinvointia ja terveyttä edistävää (omaehtoista) toimintaa. Kehitteillä oleva digitaalinen hyvinvointitarjotin ja sen rinnalla hyvinvointilähete toimivat sote-ammattilaisen työvälineinä.  

Hyvinvointilähete on asiakkaan ja sote ammattilaisen yhdessä harkitsema yhteydenotto asiakkaan hyvinvointia tukevaan tahoon. Toimintamallissa kehitetään sopimuksellisuutta hyvinvointialueen ja hyvinvointia tuottavien tahojen välille, yhteydenoton käytäntöjä ja käytäntöjä ja asiakaskokemuksen keräämistä. Kehittämisessä hyödynnetään maakunnassa jo tehtyä kehitystyötä. 

Hyvinvointialueella jo käytössä oleva liikuntalähete kuntien liikuntaneuvontaan tehdään jatkossakin potilastietojärjestelmän kautta.  Koko hyvinvointialueen 1 yhteinen potilastietojärjestelmä tulossa kevät 2025. 

 

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Keski-Suomen hyvinvointialueen strategiassa korostuu ihmislähtöisyys sekä hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen. Hyvinvointilähetteen kehittämisyhteistyö kytkeytyy hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisen ohjelman kärkiteemoihin mielen hyvinvointiin, arjen turvallisuuteen ja liikunnallisen elämäntavan edistämiseen.

Keski-Suomen hyvinvointialueella on käytössä liikuntalähete joka on terveydenhuollon ammattilaisen potilastietojärjestelmän kautta tekemä lähete kunnan liikuntaneuvontaan. Liikuntaneuvontaa löytyy kymmenestä kunnasta Keski-Suomessa (22 kuntaa).

Hyvinvointilähete toimintamalli täydentää ja laajentaa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen työkaluvalikoimaa terveyttä ja hyvinvointia edistävään toimintaan ohjaamisessa.  

Hyvinvointilähete kytkeytyy kiinteästi digitaalisen hyvinvointitarjottimen kehittämiseen maakunnassa ja on osa monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallia.

https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/hyvinvointia-edistava-toiminta-helposti-loydettavaksi-keski-suomen

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Hyvinvointilähetteen kehittämistyön lähtökohtana on tunnistettu tarve hyte-ohjaamisen työkalujen monipuolistamiseen. Sote-ammattilaiset tekevät hyte-ohjausta, mutta toteutuksessa on eroja alueellisesti ja toimialakohtaisesti. Sote-ammattilaisten työaika resurssin kiristyessä ja haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden määrän kasvaessa on vahvemmalle ja eri toimijoiden osaamista hyödyntävälle hyte-ohjaamisen työkalulle tarvetta.

Hyvinvointilähetettä tarvitaan täydentämään sote-ammattilaisen toteuttamaa hyte-toimintaan ohjaamista silloin kun asiakkaan voimavarat ovat tunnistetusti heikentyneet.   

Hyvinvointilähete- toimintamallilla voidaan vastata myös osaltaan yhteistyökumppaneiden (järjestöt, kunnat ja seurakunnat) toiveeseen, että heidän järjestämään hyte-toimintaan ohjautuisi juuri niitä haavoittuvassa asemassa olevia asukkaita joille toiminta on tarkoitettu. Näiden asukkaiden tavoittaminen ja hyte-toimintaan motivointi on yhteinen tehtävä. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Hyvinvointilähetettä kehitetään pilottien avulla.

Pilotointiin osallistuu sote-ammattilasia: 

  • maaliskuu 2024 > seniorin hyvinvointineuvola työntekijöitä, digitaalisen sote-keskuksen senioriohjaaja ja heidän esihenkilöitään palveluista
  • joulukuu 2024 > työttömien terveystarkastuksen tekijöitä
  • Hyvinvointi ja kumppanuudet palvelualueen hyte-tiimi, mm. elämäntapaohjauksen koordinaattori ja järjestökoordinaattori

Pilotointiin osallistuu Kestävän kasvun ohjelman kehittäjiä: 

  • P4 investointi 1 kehittäjiä 
  • P4 investointi 4 kehittäjä (teknisen toteutuksen edistäminen Hyvinvointitarjottimella)

Hyte-toimijoita

  • Hyvinvointilähetteen vastaanottajatahoja  (järjestö, kunta ja hanketoimija)
Tavoiteltu muutos

Keski-Suomen hyvinvointialueen sote-ammattilaisten hyte-ohjaamisen tukeminen hyvinvointitarjottimen tarjoamilla työvälineillä. Ja tätä kautta hyte-ohjaamisen määrän kasvaminen ja yhdenmukaistuminen Keski-Suomessa. 

Tavoitteena on että sote-ammattilaiset hyödyntävät 

  • saatteellista tulostusta 
  • suositteluviestejä (tekstiviesti ja sähköposti)
  • hyvinvointilähetettä 

 

Muutoksen mittaaminen
  • Hyvinvointilähete toimii teknisesti Keski-Suomen hyvinvointitarjottimella

Hyvinvointitarjottimen julkaisun (20.1.2025) jälkeen:

  • Hyvinvointilähetteiden yhteistyösopimusten määrä ja sen kehittyminen
  • Hyvinvointitarjottimella tehtyjen hyvinvointilähetteiden määrä ja sen kehittyminen
  • Hyvinvointitarjottimella tehtyjen suosittelujen määrä ja sen kehittyminen
  • Sote-ammattilaisten hakumäärät: mahdollisuus hyvinvointilähetteeseen
  • Hyvinvointilähetelähetteen sisältävien hyte-toimintojen sivujen aukaisumäärien vertailu samankaltaisiin, ei hyvinvointilähetettä mahdollisuutta oleviin toimintoihin
  • Hyvinvointitarjottimella kirjautuneiden sote-ammattilaisten tekemien suositusten määrät niissä toiminnoissa joissa on mahdollisuus myös hyvinvointilähetteeseen (vertailu ei hyvinvointilähetemahdollisuutta sisältävien toimintojen suosittelu määriin)
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Hyvinvointilähete toimintamallin kehittäminen Keski-Suomessa aloitetaan kehittämistyöllä iäkkäiden asukkaiden kohderyhmässä.

Tavoitteena on kehittää toimintamallia, jossa haavoittuvassa asemassa oleva iäkäs asukas voi saada sote ammattilaiselta kannustavan lähetteen hyvinvointia tukevaan toimintaan silloinkin, kun sosiaali- ja/tai terveydenhuollon asiakkuutta ei ole. 

Hyvinvointilähetteen kehittämisessä tehdään yhteistyötä mm. Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelmassa kehitettävän seniorineuvolatoiminnan kehittämistyön kanssa ja kehittämistyössä hyödynnetään Tulevaisuuden kotona asumista tukevat palvelut iäkkäille -hankkeessa kertynyttä asiakasymmärrystä.

https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/seniorin-hyvinvointineuvola-keski-suomessa-keski-suomen-hva-rrp-p4-i1

Hyvinvointilähete toimintamallia laajennetaan työikäisten kohderyhmään pilotoimalla hyvinvointilähetettä myös työttömien terveystarkastuksen toimintamallissa. 

https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/tyottoman-terveystarkastuksen-toimintamalli-keski-suomen-hva-rrp-p4-i1

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Keski-Suomen toimintamallin kehittämistä varten on tutustuttu hyvinvointilähetteen toimintamalleihin.

Keski-Suomi ei ainakaan tässä vaiheessa ole kehittämässä mm. Lapin ja Keski-Pohjanmaan alueilla toimivaan linkkihenkilötoimintaan perustuvaa hyvinvointilähetteen toimintamallia vaan Keski-Suomen hyvinvointilähetteen toimintamallin kehittäminen on sopimuksellinen suoraohjausmalli.

Kokemukset ja tulokset linkkihenkilötoimintaan perustuvan hyvinvointilähetteen kehittämisestä hyödyntävät myös suoraohjaustoimintamallin kehittämisitä. 

Liitteet
Ideointi

Hyvinvointia ja terveyttä tukevaan toimintaan ohjaamisen ensisijaisuus

  • Hyvinvointilähete vastaa asiakkaan kasvaneeseen tuen tarpeeseen, ennen hyvinvointilähetteen tekoa sote-ammattilainen tekee hyvinvointia ja terveyttä tukevaan (hyte) toimintaan ohjaamista
  • Sote-ammattilainen tekee hyte-toimintaan ohjaamista oman perustehtävänsä ohessa.
  • Resurssit hyte-toimintaan ohjaamiseen vaihtelevat eri tehtävissä.
  • Asiakasta kannustetaan itsenäiseen hyte-toimintaan osallistumiseen.

     

Hyvinvointitarjotin hyte-toimintaan ohjautumisessa ja ohjaamisessa

  • Sote-ammattilainen voi valita hyvinvointilähetteen tietyissä tapauksissa
  • Asukas ja ammattilainen voivat käyttää tulevaa hyvinvointitarjotinta hyte-toiminnan etsimiseen
  • Sote-ammattilainen voi tehostetussa asiakas- ja palveluohjauksessa myös suositella hyte-toimintoja hyvinvointitarjottimen tarjonnasta 

 

Liitteet
Kuva
Kuvaa hyvinvointilähetteen teon kohtaa asiakkaan hyte-ohjaamisen ja tuen tarpeen jatkumolla.
Hyte-palveluihin ohjaamisen ensisijaisuus ja hyvinvointilähete Keski-Suomi
Idean valinta

Hyvinvointilähete-toimintamallin kehittäminen aloitetaan iäkkäiden asiakkaiden kohderyhmässä pilottien avulla.

Sähköisten sosiaali- ja terveyspalvelujen (aiemmin OmaKS) senioriohjauksen hyvinvointilähetepilotti

Senioriohjaaja palvelee koko maakunnan asukkaita tunnistautumattomassa chat palvelussa ja osassa maakuntaa myös asukkaan  ohjaaminen tunnistautuneena on mahdollista. Tunnistautumisen mahdollisuus tulee laajentumaan. Senioriohjaajan asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallissa on jo aiemminkin ollut käytössä esim. kulttuuriluotsitoimintaan lähettämisen käytäntöjä. Pilotissa näitä käytäntöjä edelleen kehitetään ja laajennetaan. Pilotti mahdollistaa koko maakunnan ikääntyneitä asukkaita koskevan kehittämistyön digitaalisessa sosiaalialan ammattihenkilön tekemässä asiakas- ja palveluohjauksessa. 

 

Seniorin hyvinvointineuvolan hyvinvointitarkastuksen hyvinvointilähetepilotti

Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelmassa kehitetään seniorin hyvinvointineuvola toimintaa. Osana toimintaa 68v. asukkaille tarjotaan mahdollisuutta hyvinvointitarkastukseen. Hyvinvointitarkastusten asiakas- ja palveluohjauksen malliin liitetään hyvinvointilähete käytäntöjen kehittäminen. Ensimmäisessä vaiheessa hyvinvointilähetteen pilotissa ovat mukana Jyväskylän, Viitasaaren ja Pihtiputaan sekä Keuruun seniorin hyvinvointineuvolat, näin saadaan kehittämistietoa tiheän väestöpohjan ja haja-asutusalueen asiakas- ja palveluohjauksen ja hyvinvointilähetteen toteutusta varten. Pilotti mahdollistaa hyvinvointia tukevan asiakas- ja palveluohjauksen asiakassegmentoinnin kehittämistyötä koska kyseessä on yhtä ikäryhmää koskeva palvelu. 

 

Liikkumaan kannustava hyvinvointilähetepilotti (liikuntalähetteen rinnalle)

Keski-Suomessa on liikuntalähete käytössä. Liikuntalähetteellä terveydenhuollon ammattilainen voi potilastietojärjestelmän kautta tehdä lähetteen kunnan liikuntaneuvontaan. Keski-Suomessa liikuntaneuvonta löytyy 10 kunnasta (22 kuntaa). 

Liikkumaan kannustavalla hyvinvointilähetteellä lisätään sote-ammattilaisen mahdollisuuksia kannustaa asukasta liikkumaan silloinkin kun liikuntalähete ei ole käytettävissä. 

Idean konkretisointi ja visualisointi

Hyvinvointilähete Keski-Suomi versio 1.0
(ennen hyvinvointitarjotinta)

  • Keski-Suomen hyvinvointialueella pilotoidaan hyvinvointilähetettä suoraohjausmallilla. Mallissa sote-ammattilainen tekee hyvinvointilähetteen suoraan hyvinvointia ja terveyttä edistävälle toimijalle kuntaan, järjestöön tai seurakuntaan. 
  • Hyvinvointilähetteen tekijä on sote-ammattilainen.
  • Hyvinvointilähetteestä tarkoittaa sitä, että asiakkaan yhteystiedot siirtyvät asiakkaan luvalla hyvinvointia tuottavan toimijan tietoon. 
  • Hyvinvointilähetetoimintamallissa hyvinvointia tuottava toimija lupaa ottaa yhteyttä asiakkaaseen ja tukea häntä hyvinvointia tuottavaan toimintaan osallistumisessa. 
  • Hyvinvointilähetteellä voidaan ohjata asukasta sellaisen järjestön, kunnan tai muun toimijan palvelun tai toiminnan piiriin, jonka kanssa hyvinvointialue on tehnyt hyvinvointilähetettä koskevan yhteistyösopimuksen.
Liitteet
Kuva
Hyvinvointilähete Keski-Suomi versio 1.0
Ratkaisun testaaminen

Hyvinvointilähetteen pilotointi seniorin hyvinvointineuvolassa 68v. terveystarkastuksissa ja digitaalisen sote-keskuksen senioriohjaajan palvelussa, aloitus maaliskuu 2024

Laajennus seniorin hyvinvointineuvolan muihin asiakastapaamisiin, kesäkuu 2024

Kohderyhmälaajennus työikäiseen väestöön, käynnistyy työttömien terveystarkastuksessa marraskuu 2024

Hyvinvointilähete-toteutus osana Keski-Suomen hyvinvointitarjottimen teknistä toteutusta elokuu 2024 alkaen

Keski-Suomen hyvinvointitarjotin valmis joulukuu 2024 ja julkaisu 20.1.2025  

Liitteet
Kuva
Hyte puheeksi ja ammattilaisen työn osaksi. Hyvinvointilähete Keski-Suomi 2024
Kokeilun tavoitteet

Hyvinvointilähetteen pilotoinnissa kerätään tietoa hyvinvointilähetteen toimintamallin toteutusta varten. 

Kokeilussa opittua

Pilotoinnin aikana 2024 hyvinvointilähetteitä ei ole tehty. 

Syiksi tunnistettu kehittämiseen osallistuneiden sote-ammattilaisten kanssa mm. 

  • Hyvinvointitarkastuksiin osallistuu noin puolet kutsutuista. Tässä joukossa on paljon aktiivisia ja toimintakykyisiä asukkaita,  joilla ei ole merkittävää hyte-ohjauksen tarvetta. 
  • Pieni osa osallistujista on niitä asukkaita, joiden terveystarkastus ja siihen liittyvät huolet ja jatko-ohjaaminen palveluihin vievät terveystarkastuksen ajan. Ammattilainen arvioi asiakkaan vastaanottokyvyn ja voimavarat tilanteessa, eikä hyvinvointia tukevaan toimintaan ohjaaminen ole ensisijaista. 
  • Se asiakkaiden joukko, joiden kanssa hyte-ohjaamisella on selkeä rooli tapaamisessa, on pääsääntöisesti hyötynyt hyte-ohjaamisesta ja kannustamisesta. Pienen määrän henkilöitä kohdalla ( n. 50 tarkastuksessa 1-2 henkilön kohdalla) hyvinvointitarkastuksen tekijä on arvioinut hyvinvointilähetteen mahdollisesti sopivan asiakkaalle. Näissä tilanteissa kuitenkin asiakas on ollut varovainen ottamaan hyvinvointilähetettä. 

Lähimpänä hyvinvointilähetettä ollaan kokemusten mukaan oltu silloin kun asiakas on syystä tai toisesta tavattu useamman kerran (havainto sekä seniorin hyvinvointineuvolatyö että senioriohjaus sähköisissä palveluissa). Näissä tilanteissa lähetteitä ei ole vielä tehty, mutta ohjaamista omatoimiseen osallistumiseen on toteutunut.

Ratkaisun perusidea

Hyvinvointilähete- toimintamalli perustuu siihen, että hyvinvointilähete rakennetaan osaksi Keski-Suomen hyvinvointitarjottimen ammattilaisten osiota. 

Hyvinvointilähete toimintamalli on sopimuksellinen suoraohjausmalli, jossa 

  • laaditaan yhteistyösopimus hyvinvointialueen ja hyte-toimintaa tuottavan tahon kesken, sopimuksessa määritellään mm. vastanotettavien hyvinvointilähetteiden määrä
  • hyvinvointilähetteen tekijät ovat Keski-Suomen hyvinvointialueen  sote-ammattilaisia
  • hyvinvointilähete tehdään hyvinvointitarjottimelta ammattilaisten osiosta
  • hyte toimija raportoi hyvinvointitarjotin alustalla hyvinvointilähetteen onnistuneina tai peruuntuneina. Peruuntuneiden hyvinvointilähetteiden syitä seurataan (asiakasta ei tavoitettu, asiakas kieltäytyi, asiakkaan elämäntilanne muuttunut, virheellinen asiakasohjaus)  
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Hyvinvointilähete- toimintamalli perustuu siihen, että hyvinvointilähete rakennetaan osaksi Keski-Suomen hyvinvointitarjottimen ammattilaisten osiota. 

Hyvinvointilähete on osa Keski-Suomen hyvinvointialueen hyte-toimintojen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallia ja hyvinvointilähetteen juurruttaminen tapahtuu yhdessä hyvinvointitarjottimen käytön juurrutuksen kanssa.