Monialainen asiakas- ja palveluohjaus Pohjois-Savon hyvinvointialueella (RRP, P4, I2)

Pohjois-Savon hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen -palvelukonseptissa otetaan käyttöön työkaluja ja yhdessä sovittuja käytäntöjä monialaiseen asiakas- ja palveluohjaukseen. Toimintamallia kehitetään v.  2023-2025 EU:n (Next GenerationEU) tuella.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Monialainen asiakas- ja palveluohjaus Pohjois-Savon hyvinvointialueella (RRP, P4, I2)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Pohjois-Savon hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen -palvelukonseptissa otetaan käyttöön työkaluja ja yhdessä sovittuja käytäntöjä monialaiseen asiakas- ja palveluohjaukseen. Toimintamallia kehitetään v.  2023-2025 EU:n (Next GenerationEU) tuella.

Toteutuspaikka
Pohjois-Savo
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Savon hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

12.12.2023

Viimeksi muokattu

03.07.2024

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallissa Pohjois-Savon hyvinvointialueen ammattilaisia kannustetaan hyödyntämään hyte-palvelukonseptia ja digitaalista Tarmoa -palvelutarjotinta (vuoden 2025 alusta lähtien) asukkaiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi.  

Hyte-palvelukonsepti sisältää hyte-ohjauksen ja neuvonnan toimintamallit, henkilöstön perehdyttämistä ja kouluttamista, hyvinvointialueen ja hyte-toimijoiden yhteistyötä sekä hyte-toimintamallien käyttöä edistäviä rakenteita ja käytäntöjä, terveyttä edistävien palveluiden, kuten liikunta-, luonto-, ja kulttuuripalveluiden ja toimintojen kehittämistä sekä järjestöjen ja kuntien yhteistyön vahvistamista asukkaiden hyvinvoinnin ja terveyden turvaamiseksi.

Hyte-ohjauksen ja neuvonnan toimintamalli muodostuu kolmesta osasta, joita ovat 

  • Hyten puheeksiotto ja omatoimisen asiakkaan ohjaus​

  • Hyten puheeksiotto ja asiakkaan ohjaus Matalan kynnyksen pisteelle​

  • Hyten puheeksiotto ja ohjaus hyteen hyvinvointilähetteellä​

  • Puheeksi oton ja ohjauksen työkalut, mm. Tarmoa

Hyte-ohjauksen toimintamallit

  • Omatoimisten asiakkaiden ohjaus digialustan käyttöön ja hiukan tukea tarvitsevien asiakkaiden ohjaus matalan kynnyksen pisteeseen pilotoitu eteläisellä alueella huhti-toukokuussa 2024; pilotteja suunnitteilla syksyksi 2024 muualla Pohjois-Savon hyvinvointialueella
  • Vahvaa tukea tarvitsevien asiakkaiden ohjaus hyvinvointilähetteellä; Hyvinvointilähetepilotti alkamassa elokuussa 2024 (ks. alla) 

Puheeksioton kortti 

  • Pilotti 1. käynnistynyt 3/24 
  • Pilotti 2. suunnitteilla 8/24 alkaen 

Hyvinvointilähete

  • Kehittämisvaihe käynnissä 
  • Tavoite: Pilotointi suunnitteilla ikäkeskuksen neuvonnassa 8/24 alkaen 
  • Tavoite: käytössä jossakin pisteessä 1/2025 

Digitaalinen hyte-palvelutarjotin 

  • Kehittämisvaihe käynnissä 
  • Pilotointi käynnistynyt 3/2024 
  • Tavoite: käytössä 01/25 PSHVAn palveluissa ja juurruttamistyön käynnistäminen 

Tavoitteena on tukea sote-ammattilaisia palveluohjauksessa, tarjota toimintaohjeita ja konkreettista apua digitaalisten verkkoalustojen käyttöönottoon ja päivittämiseen niin kunnissa, järjestöissä kuin sote-palveluissakin. 

Toimintaympäristö **

Pohjois-Savon hyvinvointialueeseen kuuluu 19 kuntaa, joiden joukossa toistakymmentä liitoskuntaa. Hyvinvointialueellamme on asukkaita noin 248 000 ja heidän tukenaan liki 13 000 ammattilaista. Alueen erityispiirteenä on pienten paikkakuntien paljous etäällä kaupunkikeskittymistä. 

Väestön ikärakenne painottuu tulevaisuudessa yhä vahvemmin ikääntyviin ja huoltosuhde työtätekevään väestöön nähden nousee monilla paikkakunnilla yli sadan prosentin. Ikäihmisten sukupolvilla ei ole vahvaa digitaalista osaamista. Monen yhdistyksen toiminta perustuu ikääntyvien vapaaehtoisten aktiivisuuteen. Etenkään etäällä kaupunkikeskustoista sijaitsevien kuntien yhdistyksillä ei ole usein käytössään  samanlaista toimintakykyä ja resursseja kuin kaupunkikeskittymien yhdistyksissä, jotka ovat löytäneet tuekseen mm. erilaisia verkostoja. Julkinen liikenne ei kykene tukemaan ikäihmisten liikkumista mm. paikkakuntien hajanaisuuden vuoksi. 

THL:n kansallinen hyte-palvelukonsepti ohjaa alueellista kehittämistyötä niin sisällöllisesti kuin myös teknisten vaatimusten osalta. THL:n palvelukonseptissa määritellään monialaisen asiakasohjauksen sisältöä ja minimivaatimukset digitaaliselle palvelutarjottimelle.

Alueellinen yhteiskehittäminen tapahtuu yhteistyössä sote-ammattilaisten, järjestöjen, asukkaiden ja Pohjois-Savon kuntien kanssa hybridityöskentelynä yhteistyökumppaneiden tarpeiden mukaan. Alueelliseen hyte-palvelukonseptin kehittämiseen vaikuttaa kansallinen ohjaus ja kehittämistyö paitsi THL:n, myös DigiFinlandin ja Digi- ja väestötietoviraston (DVV) kanssa.  

Digitaalisen palvelutarjottimen ja palvelukonseptin avulla mm. liikunnan, luonnon ja kulttuurin terveyttä edistävät palvelut saavat lisää näkyvyyttä ja tulevat helpommin löydettäviksi. Tarmoa-palvelutarjottimen sisältö tulee digi- ja väestötietoviraston ylläpitämästä palvelutietovarannosta ja muista integroiduista lähteistä, kuten Lähellä.fi -verkkopalvelusta. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen ja digitaalisen palvelutarjottimen kohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset, asukkaat (nuoret aikuiset, työikäiset ja kotona asuvat ikääntyvät) sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimijat (kunnat, järjestöt ja muut yhteisöt). Erityistä huomiota kohdennetaan haavoittuvassa asemassa oleviin asukkaisiin ja heidän palveluihin ohjaamiseen. 

Hyvinvointialueen asukkaiden osallistamiseksi on 

  • pidetty asukastyöpaja keväällä 2024 sekä 
  • pyydetty kommentteja Pohjois-Savon vammaisneuvostolta ja 
  • erilaisissa tapahtumissa sekä
  • hyödynnetty kehittäjäasiantuntijoita Tarmoa-pilotoinnissa ja kokemustoimijaa projektiryhmässä (työpajat).

Tarmoa palvelutarjottimen pilotointi toteutettiin huhti- toukokuussa 2024, jonka palautteen perusteella alustaratkaisua on kehitetty ja toteutettu näin hankesuunnitelmassa painotettua asiakasosallisuutta. Pilotoinnissa on ollut mukana joukko ammattilaisia, asukkaita sekä kokemusasiantuntijoita testaamassa Tarmoa.fi palvelua. Kokemusasiantuntijoiden palautekoosteen perusteella voidaan kohdentaa digitukea ammattilaisille ja asukkaille tarpeen mukaan.

Lisäksi on hyödynnetty ja hyödynnetään eri ammattilaisilla olevaa syvällistä ymmärrystä asiakkaiden tilanteista ja tarpeista (kumppanuusillat, työpajat, tapahtumat, keskustelut).

Ymmärrystä sote-ammattilaisten ja hyte-toimijoiden tarpeista ja työn asettamista puitteista on kerrytetty

  • työpajoissa
  • pilottiryhmissä 
  • kyselyillä
  • keskusteluilla mitä erilaisimmissa yhteyksissä (järjestöfoorumit, tapahtumat, kumppanuusillat, verkostopalaverit jne).

Lisäksi projektitiimissä on vuosikymmenten kokemus sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuotannosta.