Seniorin hyvinvointineuvola Keski-Suomessa, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)

Toimintamallin avulla pyritään edistämään ja ylläpitämään seniorin hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä, tarjota matalan kynnyksen neuvontaa ja ohjausta ennaltaehkäisevästä näkökulmasta ja vahvistaa hyte-työskentelyä yli organisaatiorajojen.

Toimintamallin nimi
Seniorin hyvinvointineuvola Keski-Suomessa, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallin avulla pyritään edistämään ja ylläpitämään seniorin hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä, tarjota matalan kynnyksen neuvontaa ja ohjausta ennaltaehkäisevästä näkökulmasta ja vahvistaa hyte-työskentelyä yli organisaatiorajojen.

Toteutuspaikka
Keski-Suomen hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit
Kuva
Seniorin hyvinvointineuvolan tavoitteena on tunnistaa ja ennaltaehkäistä terveysriskejä, ohjata oikea-aikaisesti oikeaan palveluun ja tämän myötä vähentää raskaampien palvelujen tarvetta.
Kuvateksti
Seniorin hyvinvointineuvolan tavoite
Kuva
Seniorin hyvinvointineuvolan toimintamuotoja ovat avoimet vastaanotot, 68-vuotiaitten hyvinvointitarkastukset sekä kohtaamipaikat ja tapahtumat yhteistyössä kuntien ja 3.sektorin kanssa.
Kuvateksti
Seniorin hyvinvointineuvolan toimintamuodot

Luotu

29.03.2023

Viimeksi muokattu

13.12.2024
Ratkaisun perusidea

Seniorin hyvinvointineuvolassa ikääntyviä rohkaistaan löytämään omat voimavaransa mielekkään ja aktiivisen arjen ylläpitämiseksi. Toiminnan tavoitteena on ennaltaehkäistä ja tunnistaa ikääntyvän terveysriskejä, tukea turvallista ikääntymistä omassa kotiympäristössä ja vahvistaa palveluiden saantia oikea-aikaisesti.  Toimintamallin tavoitteena on vahvistaa seniorin toimijuutta oman hyvinvointinsa edistäjänä hyödyntäen yhteistyötä ja verkostoja. Verkostot koostuvat hyvinvointialueen toimijoista ja palveluista, kuntien hyvinvointia ja terveyttä edistävistä toiminnoista sekä seurakuntien, järjestöjen ja vapaaehtoisten asiantuntijuuden ja osaamisen hyödyntämisestä.

Seniorin hyvinvointineuvolassa työskentelee terveyden- tai sairaanhoitajia, joiden vastinpareina ovat kuntien hyvinvointikoordinaattorit verkostoineen. Yhteistyötä rakennetaan yhteisövaikuttavuuden periaatteita noudatellen. 

Toimintamallin perustoimintoja ovat

  • avoimet, matalan kynnyksen vastaanotot ilman ajanvarausta. Vastaanottoja on pyritty viemään sinne, missä kohderyhmä luontaisesti liikkuu, kuten kylätalot tai kirjastot.
  • Kohtaamispaikat ja tapahtumat terveys- ja hyvinvointiteemojen ympärillä yhteistyössä kuntien, yhdistysten ja seurakuntien kanssa. Eri alueilla olemassa olevia kohtaamispaikkoja on hyödynnetty.
  • 68-vuotiaille kohdennetut hyvinvointitarkastukset kutsuttuna. Näillä pyritään seulomaan yksi ikäluokka vuosittain.

Toimintamallin avulla voidaan edistää ikääntyvien kaatumisten ennaltaehkäisyä, FINGER-toimintamallin mukaisia teemoja ja nostaa esille seniorivuosiin varautumiseen liittyviä asioita. Liikkuvan elämäntavan edistäminen, mielen hyvinvointi sekä arjen turvallisuus ovat myös kärkiteemoja toimintamallin sisältöjä suunniteltaessa.

Seniorin hyvinvointineuvolan toimintamalli vahvistaa hyvinvointialueen ennaltaehkäiseviä palveluita, keventää palvelurakennetta ja tarjoaa yli 65-vuotiaille, itsenäisesti kotona asuville keskisuomalaisille hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistävän palvelun.

 

Toimintaympäristö

Seniorin hyvinvointineuvolan toimintamalli kuuluu Keski-Suomen hyvinvointialueen ikääntyvien asiakasohjauksen kokonaisuudessa ennaltaehkäisevän tuen palveluihin. Hallinnollisesti toiminta on sosiaalihuollon alaisuudessa, mutta työntekijät ovat terveyden- tai sairaanhoitajia ja kirjaavat terveydenhuollon rekisteriin. Tämä mahdollistaa vahvan yhteistyön kehittämisessä sosiaali- ja terveydenhuollon rajapinnalla.

Toimintamallin sisältöjä ohjaa Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista, Laatusuositus aktiivisen ja toimintakykyisen ikääntymisen ja kestävien palvelujen turvaamiseksi 2024–2027 (valtioneuvosto.fi) sekä Kansallinen ikäohjelma vuoteen 2030 – Tavoitteena ikäkyvykäs Suomi (valtioneuvosto.fi) . Myös Keski-Suomen hyvinvointialueen strategia, toimeenpano-ohjelmat, järjestämisen linjaukset ja hyvinvointisuunnitelmat raamittavat toimintamallia.

Keski-Suomen Seniorin hyvinvointineuvolan toimintamallin kehittäminen on osa Keski-Suomen Kestävän kasvun ohjelmaa. Rahoitus toimintamallin käynnistämiseen ja Kestävän kasvun ohjelmaan saadaan EU:n elpymis- ja palautumistukivälineestä (RRF) ja koordinoinnista vastaa Sosiaali- ja terveysministeriö. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on koko maakunnan yli 65-vuotiaat asukkaat, jotka eivät vielä tarvitse säännöllisiä koti- ja asumispalveluita. Keski-Suomen Kestävän kasvun ohjelman 1.vaiheessa toteutettiin kattava palveluvajeanalyysi, jonka mukaan ikääntyneillä mm. koronan aikainen eristäytyminen on lisännyt yksinäisyyttä, heikentänyt toimintakykyä ja lisännyt alkoholin käytön haittavaikutuksia. Vuonna 2022 Keski-Suomen hyvinvointialueen asukkaista yli 65-vuotiaita oli 24,5 prosenttia ja väestöennusteen mukaan vuonna 2035 prosenttimäärän ennustetaan olevan 28,3%. Palveluiden näkökulmasta toimintamalli vahvistaa ennaltaehkäisevää työtä ja muodostaa ikääntyvien palveluihin varhaisemman tuen portaan.

Asiakasymmärrystä kartoitetaan mm. Vanhusneuvostojen, kokemusasiantuntijoiden sekä seniorineuvolatoimintaa aiemmin toteuttaneiden ammattilaisten kautta. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

JUURRUTTAMINEN
Toimintamalli vaatii juurtuakseen omistajan ja johdon sitoutumisen. Toimintamalli on organisaatiossa hallinnollisesti sosiaalihuollon toimintaa, mutta käytännön työtä toteuttavat terveydenhuollon ammattilaiset. Tämä mahdollistaa vuoropuhelun sosiaali- ja terveydenhuollon välillä ja vahvistaa ymmärrystä yhteisestä kohderyhmästä ja palvelukentästä. Hyvinvointialueen kumppanuussopimuksissa on huomioitu terveyden- ja hyvinvointityön tekeminen ikääntyvien ennaltaehkäisevän tuen näkökulmasta ja toiminta on kirjattu palveluverkkoon. HYTE-neuvottelut kuntien, 3.sektorin ja hyvinvointialueen välillä antavat ajankohtaista tietoa eri alueitten ilmiöistä ja tarpeista ja näiden mukaan voidaan toimintaa kehittää.

Viestintä ja toimintamallista tiedottaminen 

  • Kohderyhmä eli asiakkaat: vanhusneuvostot, eläkeläisjärjestöt, painettu media, digitaalinen viestintä
  • Sote-asemat: viikkopalaverit, tiedotteet, osastokokoukset, yhteistyöstä sopiminen
  • Kunnat: kumppanuuspöydät, hyvinvointikoordinaattorit

RESURSSIT
Tehtävää toteuttavilta ammattilaisilta edellytetään valmiuksia itsenäiseen työskentelyyn ja aktiivisuuteen oman alueen verkostoissa. Tehtävä edellyttää tiettyjä lisäkoulutuksia, jotka työnantaja järjestää ja mahdollistaa. Näitä ovat mm. aistiyhdyshenkilökoulutus ja elämäntapaohjauksen syventävä koulutus. Yksi kokoaikainen hoitaja pystyy vuoden aikana toteuttamaan n. 150 hyvinvointitarkastusta, viikoittain avoimen vastaanoton sekä osallistumaan ja toteuttamaan kohtaamispaikkatoimintaan 1-2 kertaa kuukaudessa.

Työnkuva on liikkuvaa ja usein useamman kunnan alueella tapahtuvaa. Toimintaa varten tarvitaan soveltuvat tilat, jotka voivat olla jonkun muunkin kuin hyvinvointialueen tiloja. Ennaltaehkäisevän työn näkökulmasta on ollut merkityksellistä tuoda toiminta pois sote-keskusten seinien sisältä ja viedä se sinne, missä kohderyhmä luontaisestikin jo liikkuu. Tilojen saavutettavuus ja esteettömyys ovat tärkeitä. Toimintaa voidaan toteuttaa esimekiksi kirjastoissa, kylätaloilla, päiväkeskusten yhteydessä, perhekeskuksissa tai seurakuntien tiloissa.

PROSESSIT

  • Riittävä, osaava henkilöstö, tilat ja työvälineet
  • Toiminta-alueen verkostojen kartoittaminen ja kontaktointi: konsultaatiokäytänteet sote-asemien kanssa, kuntayhteistyö, seurakunnat ja järjestöt
  • Avoimien vastaanottojen suunnittelu, tilat, aikataulut
  • 68-vuotiaiden hyvinvointitarkastusprosessi
  • Viestintäsuunnitelmat, vuosikello
  • Tapahtumien sisältöjen ja aikataulujen suunnittelu: yhteisövaikuttavuuden periaatteiden noudattaminen
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamalli kattaa 77% Keski-Suomen kunnista, laajentuminen edellyttäisi lisäresurssia terveyden- tai sairaanhoitajien palkkaamiseen. Pilotoinnin aikana on kokeiltu erilaisia tapoja toteuttaa kohtaamispaikkatoimintaa ja 68-vuotiaiden hyvinvointitarkastusprosessia. Näiden kokeilujen pohjalta on saatu yhtenäiset rakenteet, joita voidaan muokata alueen erityispiirteiden ja tarpeiden mukaisesti. 

  • Yli 65-vuotiaiden terveystarkastusmäärät ovat nousseet
    • n. 1/3 tarkastuksessa käyneistä koki hyvinvointinsa paremmaksi n. 6kk tarkastuksen jälkeen kuin ennen tarkastusta
    • Digitaalista asiointia vahvistettu sähköisen esitietolomakkeen ja videovastaanottojen myötä
  • Tapahtumia toteutettu pilotoinnin aikana n. 150 ja näissä on kohdattu tuhansia asiakkaita
  • Yhteistyön ja yhteisen tavoitteen kirkastuminen hyvinvointialueen, kuntien ja 3.sektorin kesken
  • Avoimilla vastaanotoilla usein hoidon tarpeen arviointia, ei niinkään ennaltaehkäisevää neuvontaa tai ohjausta
  • Seinättömyys, jalkautuminen, verkostoituminen, yhteistyö, asiakaslähtöisyys, kohtaamiset, ennaltaehkäisevät tulokulmat teemoihin tuottavat vaikutuksia ja vaikuttavuutta

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallia voi soveltaa erilaisissa palveluissa ja toimintaympäristöissä, joissa ollaan avoimen uteliaita, rohkeita ja ennakkoluulottomia rakentamaan yhteistyötä yli organisaatiorajojen. Mallin toimiminen edellyttää tiimityöskentelyä, ennaltaehkäisevät työn ja toiminnan laaja-alaista osaamista ja yhteistyön paikkojen tunnistamista. Kun toimintaa tuodaan lähelle käyttäjiä ja joskus ei niin totuttuihinkin paikkoihin, tulee ammattilaisista helpommin lähestyttävämpiä ja kuntien, hyvinvointialueen ja 3.sektorin hyvinvointia ja terveyttä edistävät toimenpiteet näyttäytyvät asiakkaille yhtenäisempänä verkostona.

Kohderyhmän erityispiirteitä ja tarpeita tulee kuunnella herkällä korvalla ja mahdollisuuksien mukaan ottaa heitä suunnitteluun ja ideointiin mukaan. Jatkuva asiakaspalaute toimintamallista on arvokasta. Seniorit ovat heterogeeninen asiakasryhmä, joten esimerkiksi digitaalisten palveluiden rinnalla on säilytettävä mahdollisuus asioida ns. perinteisinkin tavoin.

Toimintamallin rakentuminen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kesken on vahvistanut ymmärrystä puolin ja toisin. Terveydenhuollon ammattilaisten tuottama tieto kulkeutuu potilastietojärjestelmistä kansallisiin tietovarantoihin ja sieltä voidaan nostaa esille indikaattoreita toimintamallin arvioinnin ja mittaamisen tueksi. Esimerkiksi tietyt toimenpidekoodit tulee huomioida kirjaamisessa. Keski-Suomessa pilotointiaikana on ollut käytössä kolme eri potilastietojärjestelmää ja jokaiseen on rakennettu omat kirjaamiskäytänteet, jotta työ saadaan yhteneväisesti näkyväksi. 

Ennaltaehkäisevän työn vaikutusten ja vaikuttavuuden mittaaminen ja arviointi ovat haastavia. Kuitenkin asiakaskokemus ja -palaute kertovat jo paljon vaikutuksista ja nämä vaikutukset muuttuvat laajassa mittakaavassa ajan kanssa vaikuttavuudeksi. Yhteisövaikuttavuuden periaatteet tuovat vahvan rungon yhteistyön tekemiselle kuntien ja 3.sektorin kanssa. Joillakin alueilla yhteistyön rakentuminen on vaatinut enemmän ennaltaehkäisevän työn, yhdessä tekemisen merkityksen ja jaetun vastuun avaamista ja perustelua. Pilotti osui haastavaan hetkeen hyvinvointialueuudistuksen, koronan jälkipyykin ja taloudellisten haasteiden keskelle. Toisaalta tilanne mahdollisti uusien näkökulmien ja toimintatapojen kehittämisen.