Ikääntyneen koettu yksinäisyyden tunne ja toimia sen lieventämiseksi

Tavoitteena ikääntyneen yksinäisyyden tunteen vähentyminen, osallisuutta tukevan ohjauksen ja neuvonnan avulla. Tukea ikääntynyt osallistumaan osallisuutta edistävään toimintaan. 

Toimintamallin nimi
Ikääntyneen koettu yksinäisyyden tunne ja toimia sen lieventämiseksi
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tavoitteena ikääntyneen yksinäisyyden tunteen vähentyminen, osallisuutta tukevan ohjauksen ja neuvonnan avulla. Tukea ikääntynyt osallistumaan osallisuutta edistävään toimintaan. 

Toteutuspaikka
Satakunnan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Satakunnan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Tanja Ketola

Luotu

01.08.2023

Viimeksi muokattu

14.11.2023
Ratkaisun perusidea

Toimintamallissa on kuvattu tavoitteen toteutumiseksi tehty suunnitelma, kirjattu ne toimenpiteet miten tavoitetta vietiin eteenpäin ja miten tavoitteen toteutumista arvioitiin.

Toimintaympäristö

Sosiaali- ja terveysministeriön laatusuosituksessa hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023 : Tavoitteena ikäystävällinen Suomi, ikääntyneiden hyvinvointi ja terveys, saatavilla olevat palvelut nostetaan tärkeiksi ja ajankohtaisiksi asioiksi. Satakunnassa alueen yli 75-vuotiaiden ikääntyneiden kokonaismäärä kasvaa ja ikärakenteen vuoksi, ikääntyneiden palveluiden kehittäminen on nimetty yhdeksi tärkeimmistä kehittämisen kohteiksi.  

Korona-aikana, vuosina 2021-2023 ikääntyneiden koettu yksinäisyyden, turvattomuuden ja osattomuuden tunteet korostuivat entisestään.  Koronan aikana lisääntyi ikääntyneiden arkuus hakeutua sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin ja osallisuutta tukevaan toimintaan. Koronavuosien aikana syntynyt hoito- ja palveluvelka, on aiheuttanut myös ikääntyneiden sosiaali- ja terveyspalvelujen tarpeen kasvuna ja hyvinvointihaasteiden korostumisena. Korona-ajan lisäksi, haastetta on saada riittävästi sosiaali- ja terveydenhuollon ammattitaitoista henkilöstöä, jotka aiheuttavat uusilla hyvinvointialueilla lisähaasteita kyvyssä järjestää oikea-aikaista sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita asukkailleen. 

Ikääntyneiden palvelutarpeeseen vastaamisen merkitys kasvaa Satakunnan hyvinvointialueella, jotta ikääntyneet saisivat tarvitsemansa palvelut tasa-puolisesti ja oikeaan aikaan. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Tavoitteena oli kohdata ja tavoittaa yksinäisyyttä kokevia ikääntyneitä.

Ikääntyneitä tavoitettiin erilaisissa tilaisuuksissa, tapahtumissa, kauppakeskuksissa, toreilla, terveyskeskuksien auloissa ja matalankynnyksen kohtaamispaikoissa. Kohdatuilta ikääntyneiltä kysyttiin yksinäisyydestä.  

Ikääntyneiden kanssa keskusteltiin ja pohdittiin yhdessä, mitkä olisivat niitä toimia, miten yksinäisyyden tunnetta kyettäisiin lieventämään.  

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Henkilöresurssi: 

  • Suunnittelee, miten asetettua tavoitetta viedään eteenpäin. 
  • Kehittää toimintamallin. 
  • Tiedottaa toimintatavasta. 
  • Toimintatavan testaaminen ja kehittäminen.
  • Tavoitteena juurruttaa toimintamallia. 

Suunnittelussa otettava huomioon.

Tarvitaan:

  • Tiivistä ja laaja-alaista yhteistyötä eri toimijoiden ja yli organisaatiorajojen. 
  • Yhteistyön tarkoituksena kartoittaa alueellisesti ikääntyneille suunnattuja ja järjestettäviä toimintoja. 
  • Kartoitus ja listaus ikääntyneiden osallisuutta tukevista paikoista, tapahtumista ja tilaisuuksista. 
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Ammattilaisten näkökulmasta:

  • Kartoittamisen avulla saatiin listattua  ikääntyneille suunnatut toiminnot, joka toimi työvälineenä ikääntyneen ohjauksessa. 
  • Tuettiin ikääntynyttä osallistumaan, osallisuudella toimintakykyä tukevia vaikutuksia. 
  • Verkostomaisen yhteistyön avulla tavoitettiin yksinäisiä ikääntyneitä. 
  • Ikääntyneiden koetusta  yksinäisyyden ja ahdistuneisuuden tunteesta saatiin tietoa ja tehtyä näkyväksi.
  • Tavoitteena oli, että ammattilaisella olisi jatkossa monipuolista tietoa ikääntyneille suunnatusta  toiminnoista, joihin voisi ohjata yksinäisyyttä kokevan ikääntyneen. 

Ikääntyneen näkökulmasta:

  • Tunne arvokkaasta ikääntymisestä voimistui kohtaamisten ja kuulemisen avulla. 
  • Yksilöllinen asiakas- ja palveluohjaus lisäsivät ikääntyneiden tietoa matalankynnyksen paikoista ja erilaisista toiminnoista, joita järjestettiin alueellisesti. 
  • Kotona asumisen mielekkyys oli lisääntynyt, useimmat ikääntyneet kokivat  voimaantumista annetusta asiakas- ja palveluohjauksesta. 
Vinkit toimintamallin soveltajille

Kehittämisideoita ja jatkosuunnitelman ideointia, toimintatapoja ikääntyneiden yksinäisyyden lieventämiseksi: 

  • Nimetty verkosto, esim. Löytävän vanhustyönverkoston perustaminen. 
  • Alussa verkoston perustaminen vaatii henkilön tai toimijoita, jotka voisivat oman työn ohella luoda yhteistyösovelluspohjan ja kutsua koolle toimijoita, jotka työskentelevät ikääntyneiden parissa. 
  •  Verkostomaisen yhteistyön avulla eri palvelusektoreiden ammattilaiset ja ikääntyneiden parissa työskentelevät toimijat voisivat jakaa teemaan liittyvää tietoja ja vaihtaa ajatuksiaan, mm. ohjeita neuvomiseen ja hyväksi havaittuja käytänteitä. 
  • Verkostomainen yhteistyö ei vaatisi  erikseen nimettyä henkilöresurssia, vaan eri toimijoiden sitoutuneisuutta yhteisiin toimintaan.  
  • Yhteistyösovelluspohja toimisi verkoston yhteistyövälineenä, johon verkostolaiset voisivat lisätä teemaan liittyviä asioita.
  • Yhteistyösovelluspohja mahdollistaa myös verkostotapaamiset sovelluksen avulla. 
Kansikuva
Ikääntyneen yksinäisyys

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä